امام حسین(ع) و حضرت موسی(ع)؛ قهرمان اخلاقی زمان خود
کد خبر: 3847044
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

امام حسین(ع) و حضرت موسی(ع)؛ قهرمان اخلاقی زمان خود

گروه معارف ــ رئیس انجمن کلیمیان تهران گفت: امام حسین(ع) و حضرت موسی(ع)؛ هر دو قدیس و قهرمان اخلاقی زمانه خود هستند.

امام حسین(ع) و حضرت موسی(ع)؛ قهرمان اخلاقی زمان خودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دکتر همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان تهران، امروز ۱۱ مهرماه در همایش «اربعین؛ نماد محبت الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع)» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در ادامه عنوان کرد: امام حسین(ع) و حضرت موسی(ع)، این دو بزرگوار را می‌توان قدیس و قهرمان اخلاقی دانست، به لحاظ اخلاقی وقتی فردی قدیس به شمار می‌آید که محبت و منافع شخصی نتواند مانع راه او شود و وقتی قهرمان محسوب می‌شود که ترس و ضررهای احتمالی نیز مانع راه وی شود.

وی بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) منافع خود را به خاطر قوم بنی‌اسرائیل رها کرد، از آزار و خطرات این اقدام نهراسید و امام حسین(ع) هم از لذات و منافع زمانه خود همانند یزید چشم پوشید و جنگ در کربلا را به جان خرید تا ندای آزادگی را اعلام کند.

سامه یح تصریح کرد: خداوند در وصف حضرت موسی(ع) در تورات اعلام می‌کند «او عبد امین من است» و کارهایی که انجام می‌دهد نه  برای منفعت شخصی بلکه در جهت رضای خداوند است، به همین ترتیب آنچه در زندگی امام حسین(ع) نمایان می‌شود، عبودیت و عمل به تکلیف است.

رئیس انجمن کلیمیان تهران اظهار کرد: می‌توان گفت حسینی کسی است که صفات اخلاقی و شخصی و معنوی او از عدالت اخلاقی انسانیت شبیه امام حسین(ع) باشد و باید گفت لازمه عشق به امام حسین(ع) ترویج عشق‌ورزی و کاهش جرائم است.

بهشتی از منظر یهودیت
وی خاطرنشان کرد: از نظر یهودیت یهودیان نیستند که وارد بهشت می‌شوند، بلکه افرادی پا به بهشت می‌گذارند که همسایه و هم نوع خود را دوست داشته باشد و این اعتقاد راسخ ماست واز این رو نباید بر این باور باشیم که افراد تنها با داشتن تحصیلات مذهبی می‌توانند وارد بهشت شوند.

سامه یح گفت: در واقع یهودی که به قتل عام مردم فلسطین اقدام می‌کند بهشتی نیست، آن کشیش مسیحی که از بچه‌ها سواستفاده جنسی می‌کند و افرادی که جرات دارند و می‌توانند به هم نوع خود ضربه وارد کنند، جایی در بهشت ندارند.

رئیس انجمن کلیمیان تهران ادامه داد: این در حالی است که خداوند نیز پیامبران الهی را برای ما مامور کرده بود تا هم نوع دوستی را به ما بیاموزند. اگر این امور را تعالی بخشیدیم ،می‌توانیم انسانیت را در وجودمان رشد دهیم.

وی گفت: امام حسین(ع) از بزرگترین سرمایه زندگی خود گذشت و هیچ ترسی به دلش راه نداد، افراد خانواده خود را در پیش چشم خود از دست داد تا از حق دفاع کن و هرگز مطیع آن‌ها نشد. از این رو اگر او این کار را انجام نمی‌داد معلوم نبود که تکلیف شیعه چه می‌شد.

سامه یح بیان کرد: ما باید امروز سعی کنیم همانند ایشان عمل کنیم و تطمیع نشویم. زیرا ما همه معلم این مردم هستیم پس سعی کنیم مانند امام علی(ع) و حسین(ع) تفکر و عمل کنیم تا سرمشقی برای مردم خود شویم.

رئیس انجمن کلیمیان تهران در پایان اظهار کرد: اگر من نوعی بتوانم کارهایی را که در مسیر انسانیت است و آنچه را که به من دستور داده شده انجام دهم مردم هم در مقابل به من نگاه خواهند کرد و مطابق من عمل می‌کنند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha