فشار حداکثری به ذلت حداکثری آمریکایی‌ها تبدیل شده است/ دشمن نمی‌خواهد اربعین باشکوه باشد
کد خبر: 3847107
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
خطیب جمعه تهران:

فشار حداکثری به ذلت حداکثری آمریکایی‌ها تبدیل شده است/ دشمن نمی‌خواهد اربعین باشکوه باشد

گروه سیاسی ــ آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شعار آمریکا مبنی بر فشار حداکثری به ایران گفت: خدای متعال در برابر فشار حداکثری ذلت و بدبختی حداکثری به آن‌ها داد و آبروی‌شان را به شکل حداکثری در دنیا برد و این نشانه قدرت خدا و استقامت است.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی امروز 12 مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، به بحث پیرامون مسئله شهادت به مناسبت اربعین امام حسین(ع) پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب اخیراً فرمودند که آثار و انگیزه‌های شهدا باید گفته شود که حقیقتی مهم است. اگر آثار و افکار شهدا و پدران و مادران و همسران و فرزندان آن‌ها ثبت و نوشته شود برای آیندگان درس اخلاق و ایثار است.

وی ادامه داد: قرآن درباره شهدا می‌فرماید که «شهید نزد خدا زنده است»؛ سؤال این است که همه پس از مرگ زنده‌اند و منحصر به شهید نیست و پس از مرگ تنها بدن نابود می‌شود ولی روح از بین نمی‌رود و باقی است و لذا همانطور که پیکر شهید در دل قبر است و روحش آزاد است، دیگران هم همینطورند. پس معنی این آیه قرآن چیست؟

امامی کاشانی بیان کرد: چکیده حرف مفسران از جمله صاحب المیزان این است که معنای «احیا» حیات واقعی است که از آن شهداست. حیات واقعی، واقعا «عند ربهم» است و زندگی در آخرت لذت‌بخش است و شهید با اولیا و انبیا محشور است و درها به روی او باز می‌شود و واقعیات عالم را درک می‌کند و از نظر ظاهر نیز لذت‌های خاص دارد و این معنای حیات واقعی است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: اما حیات غیر واقعی چیست؟ امام علی(ع) می‌فرمایند: اگر شما می‌دیدید آنان که می‌میرند چه می‌بینند دادتان در می‌آمد که چه زندان و عذابی است. ولی این صحنه‌های آینده از شما محجوب است و وقتی مردید حجاب‌ها برداشته می‌شود و تمام اعمال خودتان را می‌بینید». حرام‌خواری، مقام‌پرستی، عیاشی، آبرو بردن و ... در برزخ نشان داده می‌شود و لذا این زندگی پس از مرگ واقعی نیست.

وی افزود: البته به غیر از شهید کسانی که راه شهید را بروند و در برابر دشمن بایستند و در برابر مشکلات استقامت کنند نیز شامل این زندگی واقعی می‌شوند. دشمن الان علیه ملت اسلام و کشورای اسلامی کمر بسته، چون او دشمن خداست. آمریکا، صهیونیسم و آل سعود دشمنان خدا هستند و نمی‌خواهند حقیقت باز شود و می‌خواهند حق همیشه مخفی باشد و از بین برود و این واقعیت دنیای امروز است.

امامی کاشانی یادآور شد: اما اگر استقامت کردیم خودمان را نشان می‌دهیم. الان مردم یمن در برابر حاکمان بدبخت سعودی خودشان را نشان دادند و خدا حمایت و کمک می‌کند و آبروی آل سعود و حامیانش رفته است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آمریکا از فشار حداکثری به ایران سخن گفت و بلندگوی این شعار آمریکا در حرکات و رفتار آل سعود و سایر اقمار امریکا بود و هست. اما خدای متعال در برابر فشار حداکثری ذلت و بدبختی حداکثری به آنها داد و آبروی‌شان را به شکل حداکثری در دنیا برد و این نشانه قدرت خدا و استقامت است.

وی ابراز کرد: استقامت ادامه راه شهدا و دین انسان نسبت به شهداست؛ استقامت هم در برابر دشمن و تهدیداتش و هم در برابر وظایف مختلف در کارها.

امامی کاشانی با قدردانی از زحمات نیروی انتظامی گفت: برداران ما در این نیرو تلاش می‌کند و امیدوارم خداوند هم به آن‌ها اجر دهد و هم توان‌شان را بیشتر کند و آن‌هایی که احیاناً ناتوانی می‌کنند و در انجام وظیفه سستی می‌کنند امیدوارم خداوند آن‌ها را بیدار و متوجه کند و آنان که با قدرت کار می‌کنند و فداکاری می‌کنند و چه بسیار به شهادت هم رسیده‌اند خداوند به آنها اجز فراوان مرحمت فرماید.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: اربعین امام حسین(ع) این حقیقت را که باید ارزش‌ها همیشه متبلور باشد، نشان داد. شهادت امام حسین(ع) به وضعی بود که در بارگاه قدس هم اثرگذار بود. اینکه دشمن الان متوجه اربعین و عراق شده و ایجاد مزاحمت می‌کند برای این است که برایش سنگین است که حدود 20 میلیون جمعیت به کربلا بروند؛ دشمن نمی‌خواهد پرچم امام حسین(ع) بالا باشد چون این پرچم شهادت‌آفرین است، استقامت ایجاد می‌کند، ملت‌ها را بیدار می‌کند و در برابر ظلم می‌ایستند و این پرچم «هیهات منا الذله» است.

وی تأکید کرد: معنای حضور این جمعیت همین است و دشمنان این را نمی‌خواهند و لذا برای همین است که این مسائل و مشکلات را ایجاد می‌کنند ولی خدای متعال کمک خواهد کرد و جمعیتی هر چه بیشتر با قدرت به کربلا و مرقد امام حسین(ع) پناه می‌برند. این حادثه‌ای است که دنیا را به خود متوجه کرده در حالی که دشمنان نمی‌خواستند.

امامی کاشانی بیان کرد: داستان امام حسین(ع) داستان جهانی است و دنیا را متوجه خود کرده و این عظمتی است که از کربلا و اربعین سیدالشهدا(ع) داریم و سرمایه بزرگی است که اسلام را با آن تفسیر و تبیین می‌کنند.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به آیه 124 سوره بقره گفت: حضرت ابراهیم(ع) که دارای مقام نبوت بود بعد از طی آزمایش و امتحانات سخت به مقام ولایت و امامت رسید؛ ولایتی که درون نبوت است نه ولایت به معنای وصایت بعد از پیامبر(ص).

وی ادامه داد: ولایت به معنی قرب کامل و نزدیک شدن به خداوند در مراحل بالاست. وصایت بعد از پیامبر(ص) برای حفاظت و صیانت از نبوت و حفظ وحی است تا تفسیر غلط نشود، الفاظ آن دگرگون نشود و دنیاطلبان معنای وحی را به نفع خود نکند و کلام خدا را در مسیر آرزوهای خود مصادره نکنند همانطور که در تاریخ اسلام امویان و عباسیان آیات قرآن را به نفع خود بیان می‌کردند.

امامی کاشانی بیان کرد: وقتی حضرت ابراهیم(ع) به مقام امامت بعد از نبوت رسید و متوجه بلندی و رفیع بودن این جایگاه شد و از خداوند سؤال کرد که آیا این ارزش در نسل و ذریه من باقی می‌ماند که خداوند پاسخ کفت که این عهد به ظالمین نمی‌رسد. ظالمان یعنی آنان که در ظلم و گناهند و مقام عصمت ندارند. حتی اگر یک نفر یک گناه کند و بعد توبه کند باز مشمول همین ظالمان است. این آیه در حقیقت مقام عصمت را بیان می‌کند و معصوم در گناه وارد نمی‌شود.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: وصایت و امامت پس از پیامبر(ص) نیز طبق احادیث فراوان جهت صیانت از نبوت و طبق عهدی است که پیامبر (ص) با امام نزد خداوند دارند.

وی افزود: برای نمونه امام حسن (ع) با معاویه صلح کرد، البته صلح نه به معنی آشتی. بلکه معاویه در پس پرده با افسران امام هماهنگ شده بود و مردم از دور امام پراکنده شده بودند امام حسن(ع) جنگ و ریخته شدن خون خود و یاران خوبش را در این وضعیت بی‌فایده و بی‌اثر دانست و لذا با معاویه به اصطلاح صلح و به عبارتی آتش‌بس کرد.

امامی کاشانی اظهار کرد: امام حسن(ع) خطاب به مردم عراق سه دلیل را برای کنار رفتن خود بیان می‌فرمایند؛ اول اینکه شما پدرم را کشتید، دوم اینکه به من طعن زدید و از من پیروی نکردید و سوم اینکه شما به من توهین کردید و به معاویه نامه نوشتید که وارد عراق شود و مرا به او تحویل می‌دهید.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: شهادت امام حسن(ع) در سال 50 و شهادت امام حسین(ع) در سال 61 بود و در این میان امام حسین(ع) ده سال در دوران معاویه زنده بود و سکوت کرد و جنگ را شروع نکرد. اما یزید دارای نشانه‌هایی بود که خون می‌توانست اثرگذار باشد و به عنوان یک سرمایه در دست اسلام و اوصیا باشد. لذا امام حسن(ع) تن به آتش‌بس داد و امام حسین(ع) با آن وضع خاص وارد جنگ شد و شهید شد. این همان عهد امامان با پیامبر(ص) نزد خداست.

وی بیان کرد: امام مهدی(عج) نیز براساس همین عهد نبوت و وحی را در سراسر جهان گسترده می‌کند و اسلام را بر سایر ادیان غالب می‌کند و لذا امامت و نبوت یک شجره با دو شاخه هستند؛ یک شاخه وحی را بیان می‌کند و شاخه دیگر علاوه بر اعلام وحی آن را تبیین می‌کند.

امامی کاشانی اظهار کرد: طبق روایات وظیفه ما این است که در دوران غیبت حضرت مهدی(عج) بر دین باقی مانده و به آن عمل کنیم.

وی در تشریح ارتباط این عهد با امت و بندگان گفت: این عهد تکالیف و وظایفی برای ما ایجاد می‌کند که براساس حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) در تعریف مروت این است که؛ اول انسان بر دینش مصمم باشد و دیندار بماند و در برابر شهوات خودش را مهار کند و به عبارتی بر دینش حریص باشد. دوم اصلاح مال است. یعنی مال را از مجرای صحیح به دست آورد نه از راه مکر و حقه و گرانفروشی.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: امروز در کشور مشکلات مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و بیکاری وجود دارد. همه از دولت، مجلس، قوه قضاویه و مردم در برابر این مشکلات عهد و میثاقی دارند و این است که دین را حفظ و به آن عمل کنند.

امامی کاشانی بیان کرد: دشمن در همه مسائل مانند مسائل اقتصادی، عفت دختران و زنان، معنویت جوانان ومسائل سیاس و نظامی برنامه‌ریزی می‌کند و اتاق فکر دارد و ما هم باید اتاق فکر داشته باشیم و این عهد ماست که با امام زمان(عج)، قرآن و خداوند داریم و باید به این پیمان عمل کنیم و مال را صرف تولید کنیم و به اشتغال اهمیت بدهیم نه از پول. باید از مصرف کالای ایرانی لذت ببریم و البته باید سعی کنیم این کالا درست تولید شود و دولت باید به طور ویژه به این امر توجه کند و راه برای سرمایه‌گذاری باز شده و موانع تولید برداشته شود.

وی در پایان در تشریح سومین نکته در روایت امام حسن(ع) گفت: باید به حقوق اهمیت داد و قیام کرد؛ یعنی باید از حق جامعه حمایت کرد و تبیین کرد که همگان چه وظایفی بر عهده دارند و استادان دانشگاه باید حقوق جامعه را بیان کنند.

انتهای پیام
captcha