استعمار مذموم دنبال مزدوری دیگران برای خود است/ تأکید اسلام بر تعاون
کد خبر: 3849676
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
آیت‌الله جوادی آملی:

استعمار مذموم دنبال مزدوری دیگران برای خود است/ تأکید اسلام بر تعاون

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه اسلام بر تعاون تصریح دارد گفت: در قانون اساسی مسئله تعاونی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است تا مزدوری در جامعه ترویج نشود.

استعمار مذموم دنبال مزدوری دیگران برای خود است/ تاکید اسلام بر تعاونبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی روز گذشته، 21 مهرماه، در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه قرآن کتابی برای تعلیم و تزکیه است، گفت: در علوم دانشگاهی و حوزوی مانند فیزیک و فقه و کلام و ... جایی برای قسم وجود ندارد؛ تنها سخنانی که در این کتبی علمی مسموع است برهان و استدلال است.

وی افزود: حرف اساسی در علم را برهان می‌زند ولی قرآن در عین اینکه مطالب عمیق علمی را با برهان ارائه کرده است ولی در بسیاری از موارد قسم یاد کرده است.

ادب اخلاقی پیامبر(ص)

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به چهل حدیث‌نویسی رایج در علوم مختلف حوزه تصریح کرد: در برخی روایات 40 حدیث اخلاقی، بیان شده که پیامبر(ص) وقتی با کسی حرف می‌زد تمام رخ حرف می‌زد؛ این ادب اخلاقی است؛ این طور نبود که گوشه چشمش و یا ذهنش جای دیگر باشد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن علم را با ادب و قسم آمیخته کرده است که در هیچ کتابی سابقه ندارد و این قسم برای ارتباط وثیق علم با عمل است، بیان کرد: خدا آن است که انسان او را بپرستد و دوست داشته باشد؛ زیرا ممات و حیات و رزق و روزی و سعادت دنیا و آخرت ما در دست اوست؛ به همین دلیل حضرت ابراهیم(ع) گفت که چیزی را که گاهی طلوع و گاهی غروب می‌کند دوست ندارم.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به مدبرات امر در قرآن اظهار کرد: خیال می‌کنیم که مدبرات امر تنها برای انسان‌ها است در حالی که برای همه آفرینش است؛ لذا خداوند در ابتدای سوره مرسلات بر برخی از این موارد قسم یاد کرده است، همان طور که در موارد دیگری در قرآن بر تزویج و لقاح ریاح تاکید فرموده است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی که ملائکه فرٌاش طلاب علوم هستند و بال خود را زیر پای آنان پهن می‌کنند، تصریح کرد: این ملائکه تنها برای طلاب علوم دینی نیستند، بلکه در تمامی آفرینش و برای همه اقشار ملائکه‌ای وجود دارند که به تدبیر امور می‌پردازند؛ به گونه‌ای که مثلاً اگر یک پر طاووس کنده شود از جای آن همان پر با  آن رنگ در می‌آید نه با رنگ دیگری.

استعمار ممدوح و مذموم

صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه خداوند به ما مأموریت داده که عالم و عادل شویم، اظهار کرد: استعمار چند قسم است؛ یک نوع که لعنت خدا بر او باد تسلط بیگانه است؛ می‌گوید که برای من کار کنید، ولی استعمار ممدوحی هم در قرآن است که مورد تأیید است و آن اینکه شما زمین را آباد کنید و آقا و مستقل باشید.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه دل انسان همانند تحولات فصول بهار و پاییز است اظهار کرد: اگر دل آمادگی دارد مستحبات و نوافل را فراموش نکنید ولی اگر خسته هستید به واجبات اکتفا کنید؛ این حالات مختلف پیام‌های مختلفی دارد یعنی انسان جهانی نشسته در گوشه‌ای است.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به تاکید اسلام بر پرهیز از مزدوری دیگران ادامه داد: در قانون اساسی مسئله تعاونی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است تا مزدوری در جامعه ترویج نشود.

وی افزود: خداوند می خواهد انسان با کرامت اداره شود نه اینکه فقط شکم او سیر شود؛ اینکه انسان محصول کار خود را ببیند و البته به دیگران هم خدمت کند.

برای مشاهده متن کامل جلسه تفسیر اینجا و برای دانلود فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha