رسانه‌ها به‌دنبال نهادینه‌سازی شاخص‌های فرهنگی در جامعه باشند
کد خبر: 3849718
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

رسانه‌ها به‌دنبال نهادینه‌سازی شاخص‌های فرهنگی در جامعه باشند

گروه فرهنگی ــ معاون ارشاد لرستان اظهار کرد: رسانه‌ها به‌عنوان یک مجرای توانمند جریان‌ساز، باید در خدمت تقویت فرهنگ عمومی و نهادینه کردن شاخص‌های آن در سطح جامعه باشند و تنها به موضوع انتشار اخبار و اطلاعات بسنده نکنند.

رسانه‌ها به‌دنبال نهادینه کردن شاخص‌های فرهنگی در جامعه باشندبه گزارش ایکنا از لرستان، ناصر دولتشاه، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عصر یک‏‌شنبه، بیست و یکم مهرماه در نشست مطبوعاتی «آسیب‌شناسی فرهنگ عمومی» که در بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد، با اشاره به این‌که نمایشگاه‌های کتاب قبل از آن‌که محلی برای فروش کتاب باشد، باید محل تبادل افکار باشد، گفت: نوع برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در کشور ما به‌گونه‌ای است که بیشتر به موضوع فروش و حمایت از ناشر و مصرف‌کننده تأکید شده و لازم است که زمینه تبادل افکار و تسهیل‌گری در موضوع چاپ و نشر نیز در این رویداد فراهم شود.

وی افزود: اقتصاد فرهنگ ما با بحران مواجه است و متأسفانه ناشران استان علی‌رغم ظرفیت‌های فکری که در استان وجود دارد توانایی رقابت با ناشران کشوری را ندارند.

دولتشاه در ادامه به موضوع فرهنگ عمومی و آسیب‌های این حوزه پرداخت و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصدی فرهنگ رسمی است و فرهنگ عمومی در کشور ما بلاتصدی است و اگرچه بیش‌از یک‌هزار شاخص در این حوزه وجود دارد، اما هیچ مجری رسمی و قانونی برای تحقق آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها با این‌که از لحاظ ترکیب اعضا هم در حوزه اندیشه‌ای و هم در حوزه اجرایی، با حضور نماینده ولی‌فقیه و استاندار، از توان بالایی برخوردار است اما مصوباتش ضمانت اجرایی محکمی ندارد و از همین روی بسیاری از مصوبات این شورا در حوزه عمل مغفول می‌ماند و این به آن دلیل است که هیچ سازمانی به‌طور مستقیم مجری حوزه فرهنگ عمومی نیست و پاسخگویی در این حوزه بر عهده ارگان یا دستگاه اجرایی مشخصی نیست.

معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد لرستان تأکید کرد: رسانه‌ها به‌عنوان یک مجرای توانمند جریان‌ساز، باید در خدمت تقویت فرهنگ عمومی و نهادینه کردن شاخص‌های آن در سطح جامعه باشند و تنها به موضوع انتشار اخبار و اطلاعات بسنده نکنند.

انتهای پیام
captcha