انحراف از مسیر تاریخ اسلام در سبک جدید تاریخ‌نویسی
کد خبر: 3850167
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

انحراف از مسیر تاریخ اسلام در سبک جدید تاریخ‌نویسی

گروه معارف ــ یک پژوهشگر حوزه تاریخ بیان کرد: سبک جدید در میان شماری از مورخان رایج شده که سعی می‌کنند تاریخ را خنثی یعنی بدون اشاره به روایات و آیات بنویسند، این سبک جدید انحراف از مسیر تاریخ اسلام است و باید نسبت به این سبک، حساسیت داشت و تاریخ را همراه با آیات و روایات بررسی کرد.

انحراف از مسیر تاریخ اسلام در سبک جدید تاریخ‌نویسیبه گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ امروز در نشست علمی «سبک شناسی پاسخگویی به شبهات تاریخی» که به همت گروه علمی تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد، ضمن بیان توصیه‌هایی به کارشناسان گروه پاسخگویی تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، گفت: احاطه پاسخگو به مسائل تاریخی و شناخت نقاط قوت و ضعف پرسش لازم است.

 

وی با اشاره به بحث مهارت پاسخگویی، عدم اشاره به یک اثر به عنوان بهترین اثر تاریخی در پاسخ به سؤالات تاریخی را یکی از روش‌های ارج نهادن به نویسندگان تاریخی دانست و گفت: هیچ نوشته‌ای را نباید به عنوان بهترین معرفی کرد.

استاد حوزه علمیه اعتبار سنجی منابع را از دیگر عناصر مهم در پاسخگویی دانست و تصریح کرد: به منابع متقدم و کهن و اصیل توجه جدی داشته باشند.

وی بر عدم تکیه بر اعداد و ارقام و توجه دادن مخاطب به شک برانگیز بودن بسیاری از ارقام ثبت شده در تاریخ تأکید و بیان کرد: سبک جدید در میان شماری از مورخان که سعی می‌کنند تاریخ را خنثی یعنی بدون اشاره به روایات و آیات بنویسند، انحراف از مسیر تاریخ اسلام است و باید نسبت به این سبک، حساسیت داشت و تاریخ را همراه با آیات و روایات بررسی کرد.

انتهای پیام
captcha