وحدت‌آفرینی اربعین عملیاتی است نه آرمانی
کد خبر: 3850222
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
حجت‌الاسلام اکرمی:

وحدت‌آفرینی اربعین عملیاتی است نه آرمانی

گروه سیاسی ــ عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تجربیات عملی ملت ایران از آثار وحدت در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: از این منظر اگر در راهپیمایی اربعین شعار با شعور، شعور با عمل و عمل با برنامه همراه شود، وحدت جهان اسلام نه یک امر آرمانی یا نظری بلکه عملی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره قابلیت عملی وحدت‌آفرینی در جهان اسلام از طریق راهپیمایی اربعین گفت:‌ در چهل سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد چند مسئله به تجربه و در عرصه عملی مشاهده شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همین وحدت و جماعت ملت ایران پشت سر امام(ره) بود که نظام شاهنشاهی را سرنگون کرد و به تشکیل جمهوری اسلامی انجامید که چنین الگویی از انقلاب‌ها تا پیش از آن وجود نداشت که مردمی با دست خالی، فقط و فقط با وحدت حول محور رهبر آن انقلاب بتوانند پیروز شوند.

تجربه عملی ملت ایران از ثمرات وحدت

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی نیز با وجود اینکه عده‌ای از فرماندهان ارتش فرار کرده بودند و برخی نیز اعدام و برخی دیگر نیز بازنشسته شده بودند و عملا ارتش منسجمی وجود نداشت، اما ملت ایران با رهبری امام(ره) توانست جنگ را با متجاوز شناخته شدن صدام و از دست نرفتن یک وجب از خاک کشور، به پایان برساند. در کنار این موارد می‌توان به بی‌اثری تحریم‌ها و تهدیدات دشمن اشاره کرد که به زعم ایجاد سختی و فشار اقتصادی بر مردم، به برکت حفظ وحدت و یکپارچگی ملی حول محور رهبری و هماهنگی قوا نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد یا اینکه آنها را علیه انقلاب و نظام بشوراند. لذا تأثیر وحدت بر پیروزی‌های یک جامعه و ملت نه یک امر آرمانی یا نظری بلکه تجربه‌شده و عملی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: راهپیمایی اربعین نیز از ده سال پیش تا الان به این شکل امروزی کم‌کم جوانه زده و شکل گرفته و خود را نشان داده است. البته راهپیمایی اربعین به لحاظ شرعی مستند است و آن هم توصیه امام حسن عسکری(ع) در بیش از 1200 سال قبل است که فرمودند یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین است. لذا راهپیمایی اربعین از سالیان طولانی وجود داشته اما به پررنگی امروز نبوده و از ده سال قبل رشد کرده و به یک درخت تناور تبدیل شده است.

تقویت دستاوردهای راهپیمایی اربعین با حرکت از شعار به شعور

اکرمی ابراز کرد: واقعاً مدیریت و خدمات‌رسانی به یک جمعیت بیست میلیونی ظرف ده تا بیست روز کار بسیار پیچیده و سختی است و نمی‌توان آن را بی‌حساب و کتاب دانست. در این راهپیمایی خود مردم دست به دست هم داده‌اند و از نقاط مختلف در داخل کشور و سایر نقاط جهان اسلام کنار هم این مراسم را برگزار می‌کنند. هر چه در جریان راهپیمایی اربعین انسجام مردم بیشتر شود و فقط محدود به شعار «یا حسین» نشود و شعورها نسبت به امام حسین(ع) بیشتر شده و این بیست میلیون با همدیگر متحد شوند و نقاط مشترک خود را تقویت کنند به یقین این مراسم می‌تواند یکی از مقدمات ظهور امام زمان(عج) باشد.

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در صورتی که شعار با شعور، شعور با عمل و عمل با برنامه همراه شود قطعاً راهپیمایی اربعین دستاوردها و ثمرات بسیار بیشتر از این برای مسلمانان در برخواهد داشت.

نقش نخبگان فرهنگی جهان اسلام در جهانی کردن پیام اربعین

حجت‌الاسلام اکرمی درباره نقش زائران اربعین از ادیان و ملیت‌های گوناگون در جهانی کردن پیام ظلم‌ستیزی قیام امام حسین (ع) گفت: در تاسوعا و عاشورا این مسئله تمرین شده است. روزگاری مراسم تاسوعا و عاشورا تنها در ایران، عراق و بعضی نقاط لبنان و پاکستان برگزار می‌شد، اما امروز این مراسم بین‌المللی شده و در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی برپا می‌شود و درباره قیام امام حسین(ع) کتاب به زبان‌های مختلف نوشته شده یا فیلم ساخته می‌شود.

وی یادآور شد: بنابراین راهپیمایی اربعین را نیز می‌توان از این منظر تحلیل کرد و آن را تمرین و مقدمه‌ای برای جهانی کردن پیام انسانی و الهی اسلام و امام حسین(ع) دانست. اما این امر نیازمند اقدامات فکری و فرهنگی است و نخبگان جهان اسلام باید در این زمینه فعالانه وارد عمل شوند و تقویم (برنامه)، تحلیل و تعلیل را کنار هم گذاشته تا چنین حرکتی با یک پشتوانه قوی فرهنگی و تبلیغاتی که نفوذ و تأثیرگذاری بالایی داشته باشد در اقصی نقاط عالم اشاعه پیدا کرده و پیام امام حسین(ع) که مخاطب آن همه انسان‌ها در طول تاریخ است به طور عملی در جهان گسترده شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha