به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده فقیه در استان و امام جمعه تبریز، عصر روز چهارشنبه، 24 مهرماه در دیدار مدیران برتر آموزش و پرورش در طرح مدرسه انقلاب انجمن اسلامی دانش آموزی در تبریز خاطرنشان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان یک نهاد انسان ساز در گام دوم انقلاب، علاوه بر تغییر در رویکرد تک بعدی آموزش به رویکرد آموزش و پرورش، باید محتوای برنامه های فرهنگی نوآوری داشته باشد.
وی با بیان اینکه استکبار در حوزه فرهنگی و تربیت با جامعه ایرانی در جدال است گفت: انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران انقلابی فرهنگی بود و امروز بیشترین تهدیدات علیه آن فرهنگی است اما این تهدیدات را با برخورد چکشی و سخت نمیتوان پاسخ گفت بلکه باید خاکریزی های اعتقادی را با گسترش فعالیت های فرهنگی محافظت کرد.
امام جمعه تبریز با اشاره به برخی ناهنجاری های اجتماعی بوجود آمده، بی بندو باری های جامعه را موفقیتهای جنگ نرم دشمن دانست و افزود: اگر نگاهی دقیق به اتفاقات خیابان های خاص شهر داشته باشیم متوجه میشویم که برخیها با هدایت دشمن ماموریت دارند جوانان را به سمت مدگرایی سوق دهند و مد روز را با رفت و آمد های مکرر در آن خیابان ترویج دهند.
وی ترویج مدگرایی را مصداق بارز تهدیدات فرهنگی برشمرد و افزود: نباید به بهانه کمبود منابع مالی برنامه های فرهنگی را تعطیل کرد بلکه برای مقابله با جنگ نرم دشمنان باید کالبد و محتوای نوآورانه تولید کرد.
حجتالاسلام آل هاشم وظیفه آموزش و پرورش را در راستای فعالیتهای فرهنگی سنگین ارزیابی کرد و گفت: تاثیری که یک معلم در شکل گیری شخصیت دانش آموزان دارد شاید بیشتر از والدین آن کودک باشد از این رو اولیا و مربیان مدارس با سختی و حساسیتی که در شغل خود دارند میتوانند در هدایت علم آموزان خود نقشی موثر و ارزشمند ایفا کنند.
نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی، با بیان اینکه درقرآن کریم در 4 بخش به تعلیم و تربیت اشاره شده است گفت: در این کتاب الهی سه مرتبه تربیت به تعلیم مقدم شمرده شده و تنها در در یک مورد آن تعلیم بر تربیت ارجحیت داده داشته است.
امام جمعه تبریز در همین باره تاکید کرد: تا تعلیم نباشد تربیتی در کار نیست و هدف اصلی تربیت است اما برای رسیدن به آن نیازمند تعلیم هستیم.
وی با استناد به آیات قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت ، کار آموزگاران را بسیار مهم دانست و گفت: همان طوریکه رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده اند ارتقا تحصیلی دانش آموزان باید اولویت خانواده ها و اولیا و مربیان مدارس باشد اما این به آن معنی نیست که دانش آموزان را از مسائل روز جامعه بیگانه نگه داریم.
وی اضافه کرد: مدارس و دانش آموزان باید با بالاترین سطح آگاهی سیاسی و بصیرتی در میدان عمل حضور داشته باشند.