زیارت، بکاء و اقامه عزا؛ راه‌های اتصال به سیدالشهداء(ع)
کد خبر: 3850949
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
حجت‌الاسلام مؤمنی بیان کرد؛

زیارت، بکاء و اقامه عزا؛ راه‌های اتصال به سیدالشهداء(ع)

گروه اندیشه ــ یک کارشناس حوزه دین با اشاره به اینکه امام حسین(ع) به عهد بندگی خود وفا کرد، گفت: ایشان با وفای به این عهد به درجات عالی رسیدند و لازم است که ما نیز خود را به ایشان متصل کنیم که راهش زیارت، بکاء و اقامه عزاست.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری اربعین حسینی(ع) عصر امروز شنبه، 27 مهرماه، با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

وی بیان کرد: عبودیت در روایات به معنای «بذل الکل» است و هیچ کجا را نداریم که امام حسین(ع) شکوه کرده باشد. در گودال قتلگاه نیز فرمود: «لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین»، امام حسین(ع) به دنبال وفا به عهد بندگی بود که به آن رسید و تبدیل به «ثار الله» و «داعی الله» شد. ما می‌گوییم لبیک «یا داعی الله». ما می‌گویم در کربلا نبودیم که برای امام حسین(ع) جانمان را فدا کنیم، اما الان وجود خود تو را به یاری ایشان می‌فرستیم. امام حسین(ع) «وجه الله» و «نور الله» شد و همه اینها در روایات و زیارت آمده است.

مؤمنی تأکید کرد: امام حسین(ع) علت باقی ماندن این دین است. علت محدثه دین و علت مبقیه آن سیدالشهداء(ع) است که با وفای به عهد بندگی به این جا رسید. به همین جهت در هر مناسبتی اعم از لیالی قدر، نیمه ماه رجب، نیمه شعبان و ... اگر گفته‌اند که نماز و دعا ... بخوانید، یکی از اعمال در این مناسبت‌ها نیز زیارت امام حسین(ع) است، خواه از دور باشد و یا نزدیک. امام حسین(ع) «وتر الموتور» یعنی دردانه خدا شد. امام حسین(ع) نور هدایت شد، چون به این بندگی وفا کرد.

وی بیان کرد: هدف دیگر ایشان روشن کردن نور هدایت بود. هر کسی به نور امام حسین(ع) نگاه کند، قلبش زنده می‌شود. در زیارت اربعین می‌خوانیم که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»، امام حسین(ع) بهترین خون وجود و قلبش را در راه خدا داد، برای اینکه هر کسی در جهل افتاده است، نور امام حسین(ع) عقلش را احیا می‌کند. هرکسی در جهالت است نیز به نور امام حسین(ع) نجات پیدا می‌کند.

مؤمنی تصریح کرد: در زیارت عرض می‌کنیم که شما را کشتند اما شما نمردید. تو زنده‌ای که قلب شیعه زنده است. امام حسین(ع) به این اهداف رسید و چون ایشان به این دو هدف رسید. لذا ایشان نمرده و زنده است و امام حسین(ع) پیروز واقعه کربلاست. به واسطه امام حسین(ع) سه مطلب اتفاق می‌افتد که یکی از آنها تأسیس یک تمدن جامع و کامل است که زمینه‌ساز قیام امام زمان(عج) است. این جریان اربعین و این پیاده‌روی اربعین نه فقط در کربلا بلکه در تمام نقاط اعم از مشهد و شیراز و قم و ... ، که با پای پیاده از یک امامزاده به امامزاده دیگر می‌روند، برای این است که خود را همراه با امام حسین(ع) کنند.

وی افزود: امام حسین(ع) زنده است و به همین دلیل شیعه زنده است. در همه ایران دسته‌‌های عزا راه افتاده است. هر کسی که احساس می‌کند قلبش از بین رفته باید خودش را به امام حسین(ع) وصل کند. دومین مطلبی که به واسطه امام حسین(ع) اتفاق افتاد نیز شفاعت از امت و سومین مورد راه برون رفت از نفاقی است که دشمن سفره‌اش را پهن کرده است. چنانکه در این ایام سربازان گمنام امام زمان(عج) کسی را که ملت امام زمان(عج) را به سخره گرفته بود دستگیر کردند.

مؤمنی ابراز کرد: اتصال به امام حسین(ع) نیز از سه راه حاصل می‌شود؛ زیارت، بکاء و اقامه عزا. این شوری که راه افتاده شعور را نیز در پی خواهد داشت. کسانی که نتوانستند به کربلا روند نیز می‌توانند از راه دور زیارت کنند، چنانکه امام صادق(ع) به کسی که راهش درو بود فرمود به پشت بام برو، به آسمان و دست‌های راست و چپت نگاه کن بگو «صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک و رحمه الله و برکاته» که با گفتن این جمله زائر امام حسین(ع) می‌شوید.

وی در ادامه افزود: در کامل الزیارات، اکثر روایات برای فضل زیارت امام حسین(ع) است. زیارت نیز قُرب و بُعد ندارد و از دور هم می‌توانید زیات کنید. در روایت داریم که هر کس پایش به حرم برسد و حضرت را زیارت کند و بیرون آید، ملکی از طرف پیامبر(ص) می‌آید و دست روی سینه زائر حسین(ع) می‌گذارد و می‌گوید پیامبر(ص) خدا بر تو سلام فرستاده و فرموده گناهان گذشته‌ات بخشیده شد و عملت را از نو شروع کن. همچنین در روایت داریم که هرکس به زیارت برود و برگردد ملائک تا دم در خانه او، او را بدرقه می‌کنند، اگر مریض شوند به عیادتش می‌آیند و اگر بمیرد نیز به امر حضرت(ع) در تشییع او شرکت می‌کنند. لذا هر طور که هست باید اقامه عزا کرد.

انتهای پیام
captcha