هدف از آموزش، تست زدن نیست/ شهروندان بخشنده تربیت کنیم
کد خبر: 3851672
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور:

هدف از آموزش، تست زدن نیست/ شهروندان بخشنده تربیت کنیم

گروه اجتماعی ــ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش‌وپرورش گفت: هدف از آموزش و تعلیم و تربیت در مدارس فقط تست زدن و دانشگاه رفتن نیست بلکه رسیدن به کمال انسانی است.

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان کشور در گفت‎‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: آموزش و پروش اهتمام ویژه‌ای بر تربیت دینی و معنوی دانش‌آموزان دارد به همین دلیل هرسال باشکوه‌تر از سال قبل برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی فراوانی در سطح کشور برگزار می‌کند.

وی افزود: واژه فرهنگ و تربیت به حدی برای ما اهمیت دارد که اگر کسی به ما بگوید که ما فاقد این موارد هستیم گویا به ما توهین و فحاشی عظیمی کرده است ازاین‌رو ما در مدارس به دنبال تربیت دانش‌آموزان تست‌زن نیستیم بلکه توجه به ساحت‌های شش‌گانه آموزشی و تربیت دانش‌آموزان در مدارس باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان کشور بیان کرد: تربیت از زمینه‌های رشد است، رشد و تکامل، صبوری و مراقبت می‌خواهد و این امر زحمت دارد و باید در این راه صبور بود.

مهاجرانی ابراز کرد: اگر ما به فرزندانمان می‌گوییم پزشک و مهندس شوند به این دلیل است که برای این دو شغل آینده خوبی را می‌بینیم و به همین دلیل فرزندانمان را به این شغل ترغیب می‌کنیم حال‌آنکه انسان موفق کسی است که تاب‌آوری والایی دارد و خشمگین نمی‌شود و از هوش هیجانی برتری برخوردار است.

وی افزود: اولیا و مربیان دو بال تربیتی هستند و باید در یک راستا حرکت کنند و به پرواز درآیند، اگر آموزش درست شود تربیت نیز درست می‌شود در نهایت جامعه سالم  و دور از ناهنجاری‌ها خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان کشور ابراز کرد: تربیت باید برای رشد انسان‌ها و به کمال رسیدن آن‌ها باشد، هدف اصلی رشد و تکامل انسانی در راستای تاب‌آوری فرزند در جامعه و حرکت به‌سوی کمال انسانیت است و ما به‌عنوان والدین فرزندان باید به آنان کنترل خشم، نحوه تعامل رفتار با دوست، معلم، پدر، مادر و ... را یاد بدهیم.

وی ابراز کرد: دولت و مسئولان در تلاش هستند که مسئولیت خود را انجام دهند و دانش‌آموزان نیز باید به وظیفه خود که همان بعد‌های مختلف تربیتی ازجمله ساحت علمی، اعتقادی، اقتصادی، محیط‌زیست، سیاسی و ... است تلاش کنند و مسیر آبادانی کشور را هموارتر سازند.

مهاجرانی ادامه داد: ما به‌عنوان والدین وظیفه‌ داریم که با مدرسه همسو باشیم و با سیاست‌های فکری، فرهنگی و آموزشی مدرسه در یک راستا حرکت کنیم و به فرزندانمان بیاموزیم که خوب باشند و خوب بیندیشند، اگر امروز فرزندی احترام به معلم را شکست فردا نوبت به والدین و جامعه است و آن زمان است ما افسوس می‌خوریم که چرا این‌گونه شد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان کشور اضافه کرد: دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که ازآنچه دارند و فراگرفتند به دیگران ببخشند به‌عنوان یک شهروند بخشنده، ایثارگر و مسئولیت‌پذیر وارد جامعه شوند.

این مقام مسئول عنوان کرد: اگر پیشرفت فرزندانمان را می‌خواهیم باید تعامل بیشتری با اولیا و مربیان مدرسه داشته باشیم، گاهی از ما می‌پرسند که چرا باید تاریخ را بخوانیم، اگر تاریخ را خوب بخوانیم مجبور به تکرار تاریخ نمی‌شویم، تاریخ است که درس شهامت، شجاعت، فداکاری، ایثار، شهادت و جوانمردی را به ما یاد می‌دهد.

وی افزود: تاریخ به ما می‌گوید که سرگذشت امیرکبیر‌ها و بزرگان تاریخی ما چگونه بوده و راه‌های نفوذ دشمنان چگونه است و به همین دلیل اگر تاریخ را خوب بخوانیم دیگر نیاز به تکرار تاریخ نیست. مدرسه جایگاه آموزش علم و تربیت به دانش‌آموزان است. فرزندان ما یاد بگیرند که از هوش هیجانی بالا و توان بیشتری برخوردار باشند اگر امروز دانش‌آموزی معلمی را می‌شکند فردا پدر و مادر و جامعه را می‌شکند.

وی در پایان با اشاره به شعر مولانا «تا در طلب گوهر کانی، کانی تا در هوس لقمه‌ نانی، نانی این نکته و رمز اگر بدانی، دانی هر چیز که در جستن آنی، آنی»، گفت: انسان به‌دنبال هرچه باشد همان می‌شود و ما به‌عنوان والدین وظیفه‌ داریم که آنان را به‌سوی کمال انسانی راهنمایی کنیم و از مدارس بخواهیم که در این راستا گام بردارند که فرزندان بتوانند یاد بگیرند که چگونه خوب فکر کنند و چگونه انسان‌های ارزشمندی در جامعه باشند. فراموش نکنیم فرزندان ما امانت‌های الهی هستند و ما باید آنان را به‌سوی حیات طیبه راهنمایی کنیم.

انتهای پیام
captcha