تحقق گام دوم انقلاب منوط به واگذاری مسئولیت‌ها به جوانان است
کد خبر: 3851817
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

تحقق گام دوم انقلاب منوط به واگذاری مسئولیت‌ها به جوانان است

گروه فرهنگی - نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی با اشاره به تأکیدات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: برداشتن گام دوم انقلاب منوط به واگذاری مسئولیت‌ها به جوانان است.

تحقق گام دوم انقلاب منوط به واگذاری مسؤولیت‌ها به جوانان است

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان، امروز ۳۰ مهر ماه در جمع طلاب با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نسبت به جوانان، اظهار کرد: ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و برداشتن گام دوم انقلاب با تجربه گران‌سنگ چله اول، الزامات و اقتضائاتی دارد که مهم‌ترین آن نیروی سازنده آینده به‌عنوان نقش‌آفرینان اصلی و مدیران فردا است و بی‌تردید این مهم جز با مشارکت هدفمند و منسجم و مؤثر جوانان شدنی نیست.
وی افزود: تحقق مرحله تمدن نوین اسلامی با نسل اول و دوم امکان‌پذیر شد که بدنه آن، جمعیت انبوه جوانان انقلابی بود و اکنون برای تکمیل حلقه دولت سازی و جامعه پردازی چاره‌ای جز به میدان آمدن جوانان نیست.
یعقوبی گفت: نسل اول اکنون دهه هفتم و هشتم خود را پشت سر می‌گذارند و نسل دوم نیز در میانه دههٔ پنجم و ششم عمر خویش است. بی‌تردید دهه پنجم و ششم انقلاب اسلامی، مقطع تودیع نسل اول و دوم و معارفه نسل سوم و چهارم است.
وی اظهار کرد: چنانچه در این زمان عرصه آزمون و خطا برای جوانان گشوده نشود، آینده این ملت در ابهام و تردید خواهد ماند و تحقق حلقه‌های تمدن نوین اسلامی به مخاطره خواهد افتاد.
یعقوبی گفت: تأکید مقام معظم رهبری و دل‌بستگی ایشان به جوانان یک امر شعاری و تخیلی نیست، بلکه این موضوع علاوه بر آن‌که ریشه در آموزه‌های دینی و سیره معصومین دارد، برخاسته از تجربهٔ تاریخی بشری در طول تاریخ است.
وی یادآورشد: علاوه بر این‌که تاریخ ایران اسلامی و به‌ویژه انقلاب اسلامی و بالأخص دفاع مقدس گواه این ادعاست، به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی حضور جوانان در مناصب فرماندهی را از شاخصه‌های مهم دوران دفاع مقدس برمی‌شمارند.
یعقوبی گفت: درواقع ایشان با برجسته‌سازی نقش جوانان در دفاع هشت ساله به عینی‌سازی تجربه جوان‌گرایی پرداخته و به آن تأکید کرده‌اند.
وی اظهار کرد: با نگاهی به آمار شهدای دفاع مقدس معلوم می‌شود که ۴۴ درصد شهدا از ۱۶ تا ۲۰ سال، ۳۰ درصد از ۲۱ تا ۲۶ سال و ۸ درصد ۲۶ تا ۳۰ سال بوده‌اند؛ با این حساب ۸۲ درصد رزمندگان دفاع مقدس زیر سی سال بوده‌اند و تنها ۱۸ درصد، بالای سی سال داشته‌اند.
یعقوبی افزود: طبق آمار موجود میانگین سنی شهدای کشورمان ۲۲ سال و میانگین سنی فرماندهان دوران دفاع مقدس کمتر از سی سال است.
امام جمعه بجنورد گفت: در این روند اکنون ممکن است کسانی باشند که در توانمندی نسل جوان کنونی شبهه و تردید داشته باشند، اما کافی است این افراد گشت‌وگذاری به عرصه‌های موفقیت علمی ایران اسلامی در دهه گذشته داشته باشند.
وی ادامه داد: آمارهای حقیقی به‌خوبی گواه است که حماسه‌آفرینان دانش هسته‌ای، فناوری نانو، زیست‌فناوری، صنایع نظامی و دفاعی و... عمدتاً از جوانانی هستند که هنوز وارد دهه سوم عمر خود نشده‌اند.
یعقوبی گفت: نقش‌آفرینی نسل سومی‌ها در حضور تأثیرگذار و تاریخ‌ساز مدافعان حرم در جنگ‌های نیابتی استکبار علیه مقاومت در سال‌های اخیر سند صدق دیگری برای این ادعاست.
رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی افزود: همچنین گروه‌های جهادی علمی، تبلیغی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی که در بزنگاه‌های حوادث طبیعی و سیاسی به میدان آمده‌اند جای هیچ شک و شبهه‌ای نمی‌گذارد.
وی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این‌که انقلاب اسلامی در دوران انتقال از چله اول به چله دوم، در حال پوست‌اندازی نیرویی و تغییر و تحول سریع است و طبیعی است که واگذاری نقش‌ها و مناصب بر برخی از نسل اولی‌ها و دومی‌ها گرانبار بیاید.
یعقوبی ادامه داد: اینجاست که پرچم‌داری این تغییر و تحول که به‌مثابه یک اثاث‌کشی تاریخی است، طبعاً باید بر عهده کسی باشد که از جمیع جهات حرف و سخن و گفتارش فصل الخطاب است و این شخص کسی جز رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست.
وی اظهار کرد: به تعبیر دیگر پرچم‌دار جوان‌گرایی و جوان‌سازی مدیریتی کشور باید پیر خردمند و جهان‌دیده‌ای باشد که با همه عرصه‌ها و جوانب کار عمیقاً آشنایی دارد. بدین جهت ایشان به میدان راهبری گفتمانی برای تحقق این تحول سرنوشت‌ساز آمده است.
یعقوبی گفت: شبهه دیگری که ممکن است به ذهن بیاید این است که اکنون و پس از چهل سال از انقلاب اسلامی، زمان آزمون و خطا گذشته است و نمی‌توان خطرپذیری کرد و مناصب اصلی و مهم را به جوانانی سپرد که تجربه کافی ندارند.
وی افزود: پاسخ این است که اولاً این ایراد بر پیشکسوتان است که کمتر میدان را برای آزمون و خطاهای جدی جوانان در کنار خودشان باز گذاشته‌اند و اگر نگرانی هست بخش عمده‌ای متوجه ایشان است.
یعقوبی گفت: ثانیاً جوان اگرچه تجربه چندانی ندارد.
اما توانایی، هوشمندی، آرمان‌گرایی، خطرپذیری و شجاعت او در مسئولیت‌پذیری، پیش برنده و راهگشا است.
وی اظهار کرد: طبیعی است که نقش پیشکسوتان در تقدیم و اهدای تجربیات و دستگیری فکری و معنوی همین‌جا آشکار می‌شود، به همین جهت است که رهبر انقلاب در بیانیه فرموده‌اند: اندیشه پیران و فکر و تجربه آن‌ها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه جوانان وجود داشته باشد؛ پیشران این حرکت، جوان‌ها هستند».
یعقوبی گفت: حتی اگر احتمال آزمون خطا هست -که هست- چاره‌ای نیست که در همین ابتدای دهه پنجم آن را تجربه کنیم و پای آن بایستیم، زیرا فردا و فرداها بسیار دیر است.

انتهای پیام
captcha