نیازمند مهندسی فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب هستیم
کد خبر: 3856227
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

نیازمند مهندسی فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب هستیم

گروه اجتماعی ــ دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب گاه بی‌قاعده عمل کرده‌ایم، گفت: متأسفانه گاه بی‌سوادی و بی‌سلیقگی در بحث عفاف و حجاب دیده می‌شود، از این رو برای حرکت براساس قاعده نیازمند مهندسی فرهنگی در این حوزه هستیم.

ایران؛ بهترین کشور جهان در حوزه حجاب / 70 درصد البسه بازار قاچاق است

فاطمه محمدبیگی، دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: نظام فطری ویژگی‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به کرامت انسانی اشاره کرد. انسان متقی متصل به‌ صفاتی است که جز کرامت‌های انسانی است و فضیلت‌های وجودی او را رقم می‌زند که از جمله آن داشتن حیا، غیرت و عفت است.

وی افزود: نمود بیرونی عفت و حیا و غیرت را می‌توان حجاب و پوشش و زندگی عفیفانه دانست؛ لذا اگر بتوانیم فلسفه و حکمت عفاف و حیا را به‌درستی به فرزندان خود یاد دهیم بی‌شک شاهد بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات نخواهیم بود.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر بهترین کشور جهان در حوزه حجاب هستیم چرا که واجب شرعی حجاب در کشور ایران بهتر از دیگر کشورها رعایت می‌شود.

نگرش مثبت به حجاب

وی ادامه داد: در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پژوهشی انجام شد که از جمله نتایج آن این است که بیش از 85 درصد مردم نگرش مثبت به حجاب دارند، اما به دلیل صحنه‌سازی‌های دشمن و ورود برخی فشن ها در میدان این‌گونه تلقی می‌شود که بدحجابی‌ در جامعه بیشتر شده است.

وی با اعلام اینکه حجاب نوک پیکان حملات دشمن است، تصریح کرد: نباید فقط ظاهر این هجمه‌ها را دید بلکه باید تمام دامنه و پشت‌صحنه‌ای که پیکان را ایجاد می‌کند را نیز موردتوجه قرار داد.

محمدبیگی بیان کرد: با تمام این هجمه‌ها شاهد هستیم که مردم حجاب را قبول دارند چرا که حجاب موجب استحکام خانواده، کم‌شدن طلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اما در میزان اجرای حجاب و حد و حدود آن تفاوت‌هایی وجود دارد.

بی‌سلیقگی در بحث عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب گاه بی‌قاعده عمل کرده‌ایم، گفت: متأسفانه گاه بی‌سوادی و بی‌سلیقگی در بحث عفاف و حجاب دیده می‌شود، از این رو برای حرکت براساس قاعده نیازمند مهندسی فرهنگی در این حوزه هستیم.

وی با انتقاد از اینکه در حوزه عفاف و حجاب خوراک مناسب فکری برای قشر خاکستری وجود ندارد، گفت: نیازمند تربیت مهندسان فرهنگی و جامعه شناسان دکتری در حوزه عفاف و حجاب هستیم تا سطح‌بندی و مخاطب‌شناسی لازم را در این خصوص داشته و بتوانند متناسب با ویژگی‌های منطقه خوراک لازم فرهنگی را ارائه کنند.

این مسئول افزود: اگر ارزشی برای فعالیت‌های عفاف و حجاب قائل نشویم و برای آن بودجه‌ای در نظر نگیریم بی‌شک کم‌کاری بزرگی در این زمینه رخ داده و نخواهیم توانست کار مفید فرهنگی در این حوزه انجام دهیم.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین با تأکید بر اینکه باید محتوای آموزشی در حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم، گفت: امروز آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم در این خصوص فرهنگ‌سازی لازم را در مدارس و دانشگاه‌ها انجام دهیم شاید یکی از دلایل آن نداشتن تعریف واحد محتوای آموزشی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: برای مثال برای آنکه محیط زیست و حفاظت از آن را در جامعه نهادینه کنیم، مفادی از آن در کتاب‌های درسی ذکر و طرح درس ایجاد شد، بعد سازمان محیط‌زیست ایجاد و بودجه برای آن اختصاص یافت؛ این کارها باعث شد تا مباحث محیط‌زیستی رونق بسیاری پیدا کند؛ حال سؤال اینجاست آیا برای مقوله حجاب و عفاف که حداقل 10 آیه مسلم درباره آن وجود دارد و جزء محکمات قرآنی است چرا طرح درسی در نظر گرفته نشده است؟ چرا سازمانی تشکیل نشده و بودجه‌ای برای این امر به‌صورت اختصاصی تعلق نگرفته است؟!

حجاب محدود به بانوان نیست

این مسئول با انتقاد از اینکه برخی داشتن حجاب را محدود به بانوان می‌کنند در حال که پوشش آقایان نیز بسیار مهم است، افزود: باید مفهوم حجاب و حد و حدود آن برای آقایان هم مشخص و اعلام شود چرا که در دین برای آن‌ها هم تأکیداتی وجود دارد.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گردش بسیار بالای مالی لباس در ایران اعلام کرد: متأسفانه 70 درصد لباس موجود در بازار به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و نیاز به ساماندهی این وضعیت بسیار احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این البسه در جامعه بیشتر از سر جهل است و امام علی(ع) نیز سرمنشأ بسیاری از مشکلات را جهل دانسته‌اند، بیان کرد: 85 درصد جملات و عکس‌های به کار رفته در تی‌شرت‌های مردانه‌ای که در بازار وجود دارد، مستهجن و یا مخالف با فرهنگ و هویت ماست.

این مسئول با بیان اینکه نهادها و سازمان‌های مختلفی چون آموزش‌وپرورش، حوزه و دانشگاه مقصر هستند که جوانان را آگاه نکرده‌اند، تأکید کرد: چرا باید اجازه دهیم لباس‌های غیرمتعارف وارد بازار شود و بعد از استفاده جوانان به سمت این برویم که آن را جمع کنیم؛ ما باید در همان وهله اول از تولید و ورود این‌گونه لباس‌ها جلوگیری و با این فرهنگ بیگانه بجنگیم.

وی بیان کرد: بنیاد عفاف و حجاب یک بنیاد مردم‌نهاد با نقشی تسهیل گراست که به‌مانند نخ تسبیح در این حوزه در حال فعالیت گسترده و پردامنه‌ای است و در این راه از نیرو و اندیشه جوانان در این راستا حمایت و استقبال می‌کند.

محمدبیگی در پایان بیان کرد: تاکنون چندین جلسه شورای برنامه‌ریزی در حوزه عفاف و حجاب را در سطح استان برگزار کرده‌ایم و بیش از 70 نفر از مسئولان استان را در یک میز با موضوع عفاف و حجاب گرد هم آورده‌ایم تا بتوانیم دغدغه‌های خود را بیان و مسئولان را پای‌کار بیاوریم.

انتهای پیام
captcha