هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها؛ هر سال دریغ از پارسال
کد خبر: 3856623
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها؛ هر سال دریغ از پارسال

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ براساس مصوبه سال ۱۳۸۸ شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مقرر شد که در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه به عنوان هفته قرآنی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود؛‌ البته هفته قرآن و عترت آنچنان که باید و شاید مورد استقبال دانشگاه‌ و دانشجویان قرار نمی‌گیرد و متولیان امر از حیطه فعالیتی که دارند فراتر نمی‌روند و این هفته هم می‌آید و می‌رود.

سال به سال دریغ از پارسال

براساس مصوبه سال ۱۳۸۸ شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مقرر شد که در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه، که مصادف با ایام رحلت علامه طباطبایی است، به عنوان هفته قرآنی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود و در این روزها دانشگاه‌ها با بهره‌مندی از این فرصت برای دانشجویان برنامه‌های قرآنی مختلف برگزار کنند یا به معرفی نخبگان قرآنی بپردازند و ...

البته هفته قرآن و عترت آنچنان که باید و شاید مورد استقبال دانشگاه‌ و دانشجویان قرار نمی‌گیرد و متولیان امر از حیطه فعالیتی که دارند فراتر نمی‌روند و این هفته هم می‌آید و می‌رود.

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با برخی از مسئولان قرآنی دانشگاه‌های استان خوزستان است. 

حمید ساجد، مسئول دفتر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این باره اظهار کرد: نامه هفته قرآن و عترت از سوی وزارتخانه ارسال شده است. برنامه‌های این هفته همان برنامه‌های کانون قرآن و عترت است، مثل برگزاری کلاس‌های روخوانی و روانخوانی و مسابقه کتبی احکام.

همچنین، محمد سهرابی، رئیس اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، گفت: سه کارگاه تدبر در قرآن را شنبه 18 آبان ویژه استادان، کارکنان و دانشجویان برگزار کردیم. همچنین نشست اعضای شورای مرکزی قرآن با حضور رابطان قرآن و عترت از شهرها و معاونت‌های استان برگزار شد. دوره آموزشی مشکات هم پنج‌شنبه و جمعه پیش‌ رو برگزار می‌شود که ویژه دانشجویان است. امسال به دلیل اینکه با کمبود بودجه روبرو بودیم برنامه‌های هفته قرآن و عترت دانشگاه کمتر شدند.

نورانی، کارشناس فرهنگی دانشگاه پیام نور استان خوزستان، هم درباره برنامه‌ریزی برای هفته قرآن و عترت دانشگاه، ابراز کرد: مراکز و واحدها بهانه می‌آورند که دانشجویان فعال نیستند و برای همین برنامه برگزار نمی‌کنند. فراخوان کارهای فوق برنامه در مراکز و واحدها منتشر می‌شود اما دانشجویان برای شرکت در این برنامه‌ها اشتیاقی نشان نمی‌دهند. 

وی ادامه داد: انجمن‌ها و کانون‌ها باید دانشجویی باشند. قبلاً نشریاتی داشتیم که استادان در آن مشارکت داشتند اما الان حتماً باید کانون‌ها و انجمن‌ها دانشجویی باشد. بیشتر دانشجویان فعال ما هم فارغ‌التحصیل شده‌اند.

نورانی گفت: سال گذشته طرح دوشنبه‌های قرآنی را به مراکز و واحدها ابلاغ کردیم که برخی از آنها اجرا کردند. طرح قرآنی تسنیم هم در تعداد اندکی از شهرها برگزار شد. وقتی که بودجه و دانشجو نباشد دیگر طرح‌ها ادامه نمی‌یابد. در برنامه‌های این‌چنینی دانشجویان خودشان باید بخواهند و پیگیر باشند. البته طرح‌های تشویقی هم باید وجود داشته باشد تا محرکی برای دانشجویان باشد.

براساس سخنان مسئولان برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان هم باید در روند دوطرفه فعالیت‌های قرآنی به عنوان کنشگران عرصه دانش علاقه‌مند باشند تا مدیران دانشگاهی به ادامه فعالیت‌های فوق برنامه مجاب شوند. گویا این ارتباط دوسویه از سوی دانشگاه و دانشجو با اشکال روبرو شده که هفته قرآن و عترت دانشگاه با سکون و رکود مواجه است. 

دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی اقدام به پایش سلامتی، فرهنگی و بعدها پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌کنند که بیانگر علاقه و اشتیاق دانشجویان و هدایت‌گر دانشگاه برای برنامه‌ریزی در همان بخش‌هاست. دانشگاه‌ها باید در این پایش‌ها حتماً دلایل عدم علاقه‌مندی دانشجویان به شرکت در برنامه‌های جنبی و جمعی را جمع‌آوری کنند، چراکه دانشگاه با دانشجویان فعال و علاقه‌مند در جشنواره‌ها و مسابقات افتخارآفرینی می‌کند. 

سیما محسنی، خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام
captcha