چشم‌پوشی از تبیین زوایای سیاسی قرآن
کد خبر: 3857653
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

چشم‌پوشی از تبیین زوایای سیاسی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دارنده رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، با بیان اینکه جامعه قرآنی جهان اسلام به لحاظ فهم و درک سیاسی، اندکی ضعیف است، گفت: به طور مثال یک داور در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای داوری به کشور ما می‌آید، علیه آمریکا و اسرائیل صحبت می‌کند، اما می‌بینیم که چند وقت بعد برای داوری به کشوری می‌رود که بهترین رابطه را با آمریکا و اسرائیل دارد؛ اینها به این دلیل است که ما نتوانسته‌ایم قرآن را برای جهان اسلام از زاویه فهم و درک سیاسی تبیین کنیم.

محمدی‌مجد

محمدجواد محمدی‌مجد، دارنده رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: زیرمجموعه برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی نشست اتحادیه فعالان قرآنی جهانی اسلام با حضور فعالان قرآنی کشورهای اسلامی برگزار شد.

وی با اشاره به حضورش در نشست اتحادیه فعالان قرآنی جهانی اسلام، بیان کرد: با توجه به اینکه در همه رخدادها و اموری که در جهان اسلام به وقوع می‌پیوندد، همه گروه‌ها و اصناف همچون علما،‌ روزنامه‌نگاران، هنرمندان، ورزشکاران و ... به صورت رسمی موضعی را اتخاذ و اعلام می‌کنند، اما هیچ‌گاه خبری از موضع واحد و رسمی از سوی جامعه قرآنی جهان اسلام نیست مثل اتفاقاتی که در مورد فلسطین، بحرین و یمن می‌افتد. متأسفانه به لحاظ درک و فهم سیاسی اندکی جامعه قرآنی جهان اسلام ضعیف است.

نتوانسته‌ایم قرآن را برای جهان اسلامی از زاویه فهم و درک سیاسی تبیین کنیم

محمدی‌مجد، افزود: به طور مثال یک داور در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای داوری به کشور ما می‌آید، علیه آمریکا و اسرائیل صحبت می‌کند، اما می‌بینیم که چند وقت بعد برای داوری به کشوری می‌رود که بهترین رابطه را با آمریکا و اسرائیل دارد و در آنجا آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ و الَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَیَنهُم؛ محمد(ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند، بر کافران سخت‌گیر و با همدیگر مهربانند»(فتح، 29) را هم می‌خواند؛ اینها به این دلیل است که ما نتوانسته‌ایم قرآن را برای جهان اسلام از زاویه فهم و درک سیاسی تبیین کنیم.

کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به اساسنامه اتحادیه فعالان قرآنی جهان اسلام تبدیل شود 

حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه از این منظر باید بر روی مطالعه تفاسیر سیاسی تمدنی از قرآن کریم تأکید شود، افزود: آنچه که من در این نشست پیشنهاد دادم مطالعه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مجموعه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری بود. از آنجا که این کتاب به عربی هم ترجمه شده می‌تواند به محور فعالیت‌های علمی اتحادیه تبدیل و برای جامعه قرآنی معرفی و تبیین شود تا جامعه قرآنی از این مظلومیت در جهان اسلام خارج شود.

وی گفت: همچنین پیشنهاد دادم که اصلاً می‌توان اساس‌نامه اتحادیه فعالان قرآنی جهان اسلام را از این کتاب برگرفت و تنظیم کرد. این موضوع در این نشست خیلی مورد استقبال قرار گرفت و حجت‌الاسلام محمدی هم بر آن صحه گذاشت. 

انتهای پیام
captcha