مرکز «تربیت مبلغ معلم» در قم ایجاد می‌شود/ کمبود معلم قرآن در مدارس
کد خبر: 3857767
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

مرکز «تربیت مبلغ معلم» در قم ایجاد می‌شود/ کمبود معلم قرآن در مدارس

گروه فرهنگی ــ مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم از ایجاد مرکز تربیت مبلغ معلم در قم خبر داد و گفت: در زمینه تعداد معلم به خصوص در مقطع ابتدایی با کمبود شدید روبه‌رو هستیم و این کمبود شدید در رشته‌های الهیات و قرآن هم وجود دارد.

مرکز «تربیت مبلغ معلم» در قم ایجاد می‌شود/ کمبود معلم قرآن در مدارسحسن محمدپور، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: استان قم و دانشگاه فرهنگیان در بخش دبیری الهیات و ادبیات عرب، قطب کشور است و از اکثر استان‌های کشور و از مذاهب مختلف تشیع و تسنن در قم دانشجو داریم.

وی با بیان اینکه در رشته الهیات و ادبیات عرب تقریباً 800 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان قم مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان کل کشور با حوزه علمیه در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تفاهم‌نامه همکاری دارد و استان قم مجری بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه است.

محمدپور اضافه کرد: همچنین دانشگاه فرهنگیان قم با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تفاهم‌نامه همکاری دارد و در این راستا قرارداد تألیف 5 کتاب از متون اصلی دانشگاه فرهنگیان قم و کل کشور با این مجموعه انجام‌ شده است.
وی افزود: تا سال قبل، حوزوی‌ها فقط در رشته الهیات و ادبیات عرب می‌توانستند در آموزش‌ و پرورش جذب شوند اما با توجه به رشته‌های تخصصی ادبیات، تاریخ و علوم اجتماعی در حوزه و در راستای تفاهم ریاست دانشگاه فرهنگیان با حوزه علمیه و تغییرات آزمون سراسری، در پذیرش امسال آموزش‌ و پرورش شاهد تنوع بیشتری بودیم.
ایجاد مرکز «تربیت مبلغ معلم»
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم با اشاره به اینکه به‌دنبال تأسیس مرکز آموزشی با همکاری حوزه علمیه در استان هستیم که اقدامات اولیه در این راستا نیز انجام‌ شده است، بیان کرد: طلاب در این مرکز با عنوان «تربیت مبلغ معلم» با سیاست‌های حوزه علمیه تربیت خواهند شد تا اگر در استانی معلم بودند سیاست‌های حوزوی را در کنار مهارت‌های معلمی دنبال کنند.
وی ابراز کرد: با توجه به رشد جمعیت دانش‌آموزان و خروجی‌های بدنه آموزش‌ و پرورش به‌‌واسطه بازنشستگی و جایگزینی نیروهای جدید، پیش‌بینی‌شده هرساله چه تعداد دانشجو باید در استان پذیرش شوند تا کسری‌های سنوات آینده جبران شود.
محمدپور با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در دو بخش معلمان معارف و الهیات آموزش قرآن را به‌صورت عمیق در متون درسی خود دارد، گفت: دانشگاه در همین مسئله، قطب فرهنگی کشور است و نظام‌نامه فرهنگی برای دانشجویان تمامی رشته‌ها تعریف‌شده که پس از پایان دوره تحصیلی باید این نظام‌نامه را پر کنند و بخشی از محتوای اصلی آن اقدامات و فعالیت‌های قرآنی است.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم بیان کرد: انجمن‌‌های علمی در دانشگاه فرهنگیان فعال است اما به دلیل باز بودن پرونده گزینشی تا 3 سال و الزامات استخدامی، دانشجویان در بخش انجمن‌های سیاسی با احتیاط فعالیت دارند؛ البته به نظر بنده این یک آسیب است؛ چرا که آزادگی و مطالبه‌گری در دانشجویان این دانشگاه کمرنگ است.
وی با اشاره به فعالیت‌های شورای صنفی، بسیج و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه فرهنگیان، گفت: بخش‌های مختلف دانشگاه دارای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هستند اما در بخش‌های سیاسی ملاحظات زیادی را رعایت می‌کنند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم ضمن اشاره به محتوای متون درسی در دانشگاه فرهنگیان قم، ادامه داد: بازنگری بر کل متون و سرفصل‌ها در دستور کار این دانشگاه است و برخی منابع تولید خود دانشگاه فرهنگیان قم نبوده اما امروزه متون‌سازی را به‌صورت جدی دنبال می‌کند.
تداخلی در فعالیت مدارس امین با آموزش و پرورش نیست
وی در پایان یادآور کرد: مدارس امین با فعالیت‌های آموزشی آموزش‌ و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تداخلی ندارد و اقدامات فرهنگی خود را انجام می‌دهند؛ البته ناگفته نماند که رفاقت و دوستی بسیار خوبی میان دانش‌آموزان و طلبه‌های جوانی که در این مدارس حضور دارند، ایجاد شده است.
محمدپور در پاسخ به سؤالی در مورد کمبود معلمان قرآن و پرورشی در مدارس قم با وجود 260 هزار دانش‌آموز تصریح کرد: آمار دقیق را باید از خود آموزش و پرورش بپرسید ولی ما در تمامی رشته‌ها به خصوص مقطع ابتدایی با کمبود شدید روبه‌رو هستیم و آمادگی داریم که به تدریج به رفع این کمبود در دانشگاه فرهنگیان بپردازیم.
وی اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های ما پیش بینی‌شده که مثلاً تا سال 1420 استان قم چند معلم نیاز است و با توجه به فرآیند بازنشستگی، تدابیری در حال اندیشیدن است گرچه مشکلاتی هم از جمله در فضای آموزشی داریم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا آشنایی دانش‌آموزان ما با وجود 12 سال درس قرآن، مطلوب و خوب نیست، بیان کرد: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود، دانشگاه فرهنگیان در دو بخش در این زمینه فعالیت دارد که یکی در بخش استادان و معلمان تربیتی و قرآن است که بخش‌های مختلف قرآن یعنی تجوید و فصیح‌خوانی و ...  جزء متون درسی در دانشگاه است.
محمدپور با بیان اینکه قم، قطب فرهنگی کشور است، گفت: یک نظام‌نامه فرهنگی برای دانشجویان این دانشگاه تعریف شده که بخشی از محتوای این نظام‌نامه کارهای فرهنگی است و یکی از مهم‌ترین موضوعات این نظام‌نامه، بخش قرآن است که حتی برای تمامی معلمان اعم از فیزیک و شیمی و ... هم وجود دارد و مختص معلمان قرآن نیست ولی برای معمان قرآن و پرورشی، جزء متون درسی آنان است.
انتهای پیام
captcha