162 روستای زنجان با تهدید گسل‌ها روبه‌رو هستند
کد خبر: 3860235
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

162 روستای زنجان با تهدید گسل‌ها روبه‌رو هستند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: استان زنجان در مسیر 42 گسل واقع شده که 162 روستا را با تهدید مواجه می‌کند.

162 روستای زنجان با تهدید گسل‌ها روبه‌رو هستندبه گزارش ایکنا از زنجان، توحید سلیمی ظهر امروز، 7 آذرماه در مانور سراسری زلزله اظهار کرد: در سطح استان زنجان ۱۶۲ روستا با ۶۰ هزار نفر جمعیت درگیر زلزله هستند، به نحوی که یا در کنار گسل یا روی گسل واقع شده و این موضوع اهمیت آموزش را برای ساکنان این مناطق را بیشتر می‌کند.
وی به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تأکید کرد و گفت: حدود ۵۲ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان بهسازی شدند و در این ۱۶۲ روستا نیز ۱۸ هزار واحد مسکونی قرار دارد که ۵۰۰۰ واحد قبلا مقاوم‌سازی شده و ۱۳ هزار واحد نیز در برنامه مقاوم‌سازی قرار دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به این‌که زنجان توسط ۴۲ گسل ریز و درشت تهدید می‌شود، ادامه داد: سه عدد از این گسل‌ها شامل گسل شمال شهر زنجان، گسل سلطانیه و گسل طارم می‌توانند برای استان خطرآفرین باشند.
وی به زلزله مرگبار 69 طارم اشاره کرد و گفت: طبق نظر کارشناسان و دانشمندان، احتمال حرکت این گسل در آینده نیز وجود دارد، لذا از هم‌اکنون باید به فکر آموزش و مقاوم‌سازی در این مناطق بود و دانش‌آموزان یکی از گروه‌های مهم هدف آموزشی هستند.
سلیمی با اشاره به ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در چهارم شهریورماه امسال، خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، درس آمادگی در برابر حوادث و سوانح برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح کشور الزامی است.
وی با اشاره به زلزله آذربایجان که در نقاط مختلف استان زنجان نیز احساس شد، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که زلزله در هر نقطه‌ای که اتفاق بیافتد، به نوعی تأثیرگذاری در استان ما نیز خواهد داشت.
در ادامه این مراسم، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به این‌که شعار انتخاب شده برای مانور امسال «مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور» است، اظهار کرد: دولت مکلف است ایمن‌سازی مدارس را به عهده بگیرد اما در ایجاد جامعه تاب‌آور همه ما باید به ایفای وظیفه و نقش خود بپردازیم تا بتوانیم جامعه را در حوادث و سوانح مدیریت کنیم.
شهرام میرزایی در تعریف جامعه تاب‌آور عنوان کرد: اگر حادثه‌ای در آن اتفاق افتاد در کمترین زمان ممکن نیز پاسخ‌گویی لازم و مناسب را داشته باشد و زندگی در کوتاه‌ترین زمان به روال عادی بازگردد.
این مسئول با اشاره به ایران کشوری حادثه‌خیز است، تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر استان آمادگی لازم برای ارائه آموزش‌های همگانی و کمک‌های اولیه را به آحاد مختلف جامعه دارد.
انتهای پیام
captcha