خداوند گمراهی ابتدایی ندارد/ گمراهی الهی از نوع کیفری است
کد خبر: 3861196
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

خداوند گمراهی ابتدایی ندارد/ گمراهی الهی از نوع کیفری است

گروه معارف ــ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به اینکه یک نوع هدایت ابتدایی و یک هدایت پاداشی و نیز گمراهی ابتدایی و گمراهی کیفری داریم، گفت: خداوند هدایت ابتدایی دارد اما گمراهی ابتدایی ندارد اگر کسی را هدایت کرد، گمراه نمی‌کند و بر هدایتش می‌افزاید.

حمد پرودگار زمینه‌ساز افزایش نعمت الهیبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسن صادقی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان، 11 آذرماه در جمع خواهران طلبه موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) در تشریح خطبه دوم نهج‌البلاغه اظهار کرد: «أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ و ...» بخشی از این خطبه بوده که نکته‌های مختلفی در آن نهفته است.

وی ابراز کرد: با توجه به این خطبه ما خداوند را به جهت تمام شدن طلب نعمت، عزت حق تعالی و طلب عظمت از پروردگار حمد و سپاس می‌گوییم. همه می‌دانیم یکی از فضایل مهم که ریشه در فطرت انسان دارد، گرایش به حمد، سپاس و ثنا است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان ادامه داد: انسان به طور فطری تمایل دارد از هر کسی که به او خوبی می‌کند، تشکر و قدردانی خود را نشان دهد. از آنجایی که همه کمالات به خداوند اختصاص دارد و این کمالات را به انسان عطا کرده است، گرایش خدادادی انسان اقتضا می‌کند که نسبت به خدای متعال حق‌شناسی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه حمد به معنای جامع، احتمالا شکر را هم در بر می‌گیرد، بیان کرد: حمد آثار، برکات و علل مختلفی دارد و به تعبیر امیرمومنان (ع) حمد برای طلب نعمت از خدای متعال است و حمد الهی سبب افزایش و اتمام نعمت می‌شود.

صادقی افزود: آیه 7 سوره ابراهیم «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» و آیه 12 سوره لقمان «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» نیز به موضوع افزایش نعمت در اثر شکر اشاره دارد.

وی یادآور شد: علاوه بر این، حمد زمینه را برای خضوع و تسلیم شدن در برابر حق تعالی فراهم می‌کند؛ انسان وقتی به نعمت توجه کند امکان ندارد خداوند در مقابل توجه او بی‌تفاوت باشد و از طرف دیگر اگر انسان کفران نعمت کند، عذاب الهی سخت است.

این مسئول طلب حفظ از معصیت را از دیگر پیامدهای حمد الهی دانست و گفت: حمد سبب در امان ماندن از معصیت و گناه می‌شود، در حالی که غفلت از صاحب نعمت زمینه را برای بروز معصیت فراهم می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان با بیان اینکه طبق خطبه حضرت علی(ع) ما ستایش پروردگار از خالق هستی و نعیم کمک می‌گیریم، افزود: ما انسان‌ها فقیر و محدود هستیم و برای اینکه مسائل مختلف را پیش ببریم به استعانت پروردگار نیاز داریم. کمک کردن گاهی در توان انسان‌ها نیست و گاهی به دلیل بخل آن را از دیگر همنوعان دریغ می‌کنند اما خداوند درخواست بندگان را بدون اجابت نمی‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه یک نوع هدایت ابتدایی و یک هدایت پاداشی و نیز گمراهی ابتدایی و گمراهی کیفری داریم، اظهار کرد: خداوند هدایت ابتدایی دارد اما گمراهی ابتدایی ندارد اگر کسی را هدایت کرد، گمراه نمی‌کند و بر هدایتش می‌افزاید.

انتهای پیام
captcha