مرحوم «عابدزاده‌خراسانی» مردمی بودن را از قرآن آموخت
کد خبر: 3861613
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
بازنشر/ به‌ یاد معلم قرآن مرحوم علی‌اصغر عابدزاده‌خراسانی/

مرحوم «عابدزاده‌خراسانی» مردمی بودن را از قرآن آموخت

گروه چهره‌ها ــ مرحوم حاج «علی اصغر عابدزاده» برای خود جایگاه ویژه و جدا از مردم قائل نبود و کمک‌رسانی به مردم را برای خود تکلیف می‌دانست و همین روحیه مردمی چهره‌ای ماندگار از ایشان بر جا گذاشت.

مرحوم «عابدزاده‌خراسانی» با مردم بودن را از قرآن آموختبه گزارش ایکنا؛ سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزند آیت‌الله صالحی، استاد حوزه علمیه مشهد و از نزدیکان و همراهان مرحوم حاج‌علی‌اصغر عابدزاده، در سال 1387 به منظور انتشار نشریه تخصصی خبرگزاری ایکنا با عنوان «رایحه» که به زندگی و ویژگی‌های اخلاقی خیّر و معلم قرآن «حاج‌علی‌اصغر عابدزاده‌خراسانی» پرداخت با خبرنگار ایکنا گفت‌وگو داشت. به بهانه مراسم یادبود مرحوم عابدزاده که امروز، 14 آذرماه 98 در مشهد مقدس برگزار می‌شود، این متن مجدد منتشر می‌شود.

سید‌عباس صالحی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این مطلب گفت: اخلاص و مردمی بودن از ویژگی‌های برجسته مرحوم عابدزاده بود، پدر من همراه ایشان به سفر حج مشرف شدند. پدرم نقل می‌کردند حاج آقا عابدزاده در آن سفر بسیار به مردم خدمت و حتی برای کاروان آشپزی هم می‌کردند.

وی تصریح کرد: آشنایی من با حاج آقا عابدزاده از سال 1326 همزمان با شرکت در کلاس‌های عربی شبانه مهدیه شروع شد و این کلاس‌ها برای کسانی تشکیل می‌شد که در روز مشغول کسب و کار بودند، پدر من هم از جمله افرادی بود که در کلاس‌های شبانه مهدیه تدریس می‌کردند.

صالحی اظهار کرد: مرحوم عابدزاده مدارسی داشتند با عناوین 14 معصوم(ع) و تمام دانش‌آموزان این مدارس، ماه مبارک رمضان بعد از ظهر در مسجد گوهرشاد جلسه قرائت قرآن داشتند، من هم در کودکی در این جلسات و در جلسات نیمه شعبان شرکت می‌کردم. تلاش مرحوم عابدزاده در این مدارس ایجاد محیط مذهبی و اعتمادسازی در راستای آموزش برای مردم مذهبی بود، تا سال 49 این مدارس متون خاص خودشان را داشتند و علاوه بر برنامه آموزشی برنامه تدوین کتب درسی هم در این مدارس انجام می‌شد.

صالحی در ادامه افزود: از ویژگی‌های مرحوم عابدزاده مدیریت قوی، تاکید عمده بر مسائل مذهبی و اعتقادی و رسیدگی مستمر به مدارس بود، همچنین تلاش قابل توجهی در نوع گزینش معلمان داشتند، بخشی از این معلمان تاثیرات ژرفی روی بچه‌ها و تربیت مذهبی آنها داشتند و در این راستا جلسات مستمر قرائت قرآن و احکام برگزار می‌کردند.

وی در جواب به این سوال که مدارس حاج آقا عابدزاده در چه حد بر روی تربیت مذهبی دانش‌آموزان تأثیرگذار بود، عنوان کرد: حاج آقا عابدزاده با وجود شرایط خفقان طاغوت در محیط این مدارس بذرهایی برای حفظ هویت مذهبی کاشتند و از طریق نوع آموزش و انتخاب معلمان که ارتباطات روانی خوبی با دانش‌آموزان برقرار می‌کردند، تاثیراتی بر روی پرورش نسل آینده ایجاد کردند و مدارس حاج آقا عابدزاده کانونی برای شکل‌گیری هویت دینی بود.

صالحی در پایان درباره انس مرحوم عابدزاده با قرآن کریم تاکید کرد: برنامه‌های مستمر دینی و کلاس‌های قرآن مدارس حاج آقا عابدزاده، شرکت بچه‌ها در جلسات قرآن مسجد گوهرشاد و دقت ایشان در گزینش معلمان، نشانه توجه شدید ایشان به قرآن و مؤانست شخص ایشان با قرآن کریم بوده است.

انتهای پیام
captcha