مسئولان امور قرآنی در مجلس و پیشکسوتان در اوقاف مطالبات‌شان را پیگیری کردند
کد خبر: 3863501
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

مسئولان امور قرآنی در مجلس و پیشکسوتان در اوقاف مطالبات‌شان را پیگیری کردند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در این هفته برپایی سلسله نشست‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با صاحب‌نظران، درگذشت موسوی‌قهار، مناجات‌خوان پیشکسوت، برگزاری سی‌امین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها در تهران، آغاز دوره‌ جدید طرح دانشجومتدبر قرآن، برگزاری جلسه وزیر ارشاد و مدیران قرآنی با اعضای فراکسیون قرآن مجلس و... را شاهد بودیم.

مسئولان امور قرآنی در مجلس و پیشکسوتان در اوقاف مطالبات‌شان را پیگیری کردند

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته از تاریخ 16 تا 22 آذرماه که می‌توان به آن اشاره کرد، برپایی برگزاری سلسله نشست‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، درگذشت استاد مناجات‌خوان سیدقاسم موسوی قهار، برگزاری سی‌امین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، آغاز دوره‌ جدید طرح دانشجومتدبر قرآن، برگزاری جلسه وزیر ارشاد و مدیران قرآنی با اعضای فراکسیون قرآن مجلس، معرفی رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و...  بود که در ذیل به بخشی از آنها پرداخته می‌شود.

برگزاری سلسله نشست‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف
مهدی قره‌شیخلو، رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این ماه‌های ابتدایی مسئولیتش، به منظور اطلاع و احصای نظرات پیشکسوتان و فعالان این عرصه طی این هفته سلسله نشست‌هایی را برگزار کرد. بیشترین موضوعات مطرح شده در این نشست‌ها که اولین آن به بانوان، دومین نشست به جوانان حافظ و قاری، سومین نشست به پیشکسوتان و چهارمین نشست به گروه‌های تواشیح و ابتهال‌خوانی اختصاص یافت. حول محور مهمترین مسئولیت این مرکز یعنی برگزاری مسابقات قرآن از سطح شهرستانی تا بین‌المللی بود. بود و نبود مسابقات و نحوه اجرای آن طی سال‌های اخیر موضوعی است که بسیار مطرح می‌شود.

نخستین نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بانوان فعال قرآنی در تاریخ 16 آذرماه برپا شد که در آن نقطه‌نظرات و نقدهای بانوان در مورد مسابقات قرآن بررسی شد. در دومین نشست که تاریخ 17 آذرماه با قاریان و حافظان برپا شد، مطالبات گسترده‌ای درباره مراحل مختلف رقابت‌های کشوری تا بین‌المللی، دعوت از جوان‌ترها برای پیوستن به تیم داوری، جلوگیری از حضور افرادی به عنوان پدرخوانده در مسابقات، رانت و بی‌عدالتی در اعزام به مسابقات‌ دیگر کشورها، تشکیل بیش از پیش کرسی‌های تلاوت و ... مطرح شد.
در سومین روز نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در تاریخ 18آذرماه با اساتید و پیشکسوتان از وجود بقاع متبرکه به منزله ظرفیتی یاد شد که می‌تواند باعث شکل‌گیری نهضت حقیقی قرآن شود و در ادامه نقدهای صریحی از مسابقات قرآن در سال‌های اخیر بیان شد. در نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به تاریخ 20 آذر با عوامل اجرایی، گروه‌های تواشیح و همسرایی بر ضرورت ایجاد کارگروه‌های ویژه مسابقات و استانداردسازی فعالیت‌ها و تدوین آئین‌نامه مدون مالی تأکید شد. 

کوچ مناجات‌خوان پیشکسوت به دیار باقی
صبح روز 18 آذرماه، سیدقاسم موسوی‌قهار، مناجات‌خوان و مداح پیشکسوت قرآنی کشورمان دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. در این راستا پیام‌های تسلیتی از سوی نهادهای مختلف اعم از شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن الکریم، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، منتشر شد، همچنین سیدعلی مقدم، رئیس شورای عالی قرآن از دعای رهبر معظم انقلاب برای مرحوم «موسوی‌قهار» پس شنیدن خبر فوت ایشان خبر داد.
مراسم تشییع پیکر استاد سیدقاسم موسوی‌قهار ۱۹ آذر‌ماه، با حضور گسترده مردم، مداحان اهل بیت و جمعی از فعالان قرآنی در خانه مداحان برگزار و پیکرش به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) رهسپار شد.

از سلسله نشت های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تا کوچ مرغ سحر به دیار باقی
سی‌امین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها برگزار شد
سی‌امین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی کشور یکشنبه، ۱۷ آذرماه، با حضور حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در محل سالن کنفرانس سازمان دارالقرآن برگزار شد.
حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: قرآنیان عزیز باید در اسرع وقت حقایق قرآنی ناظر به مسائل روز را عمارگونه برای مردم تبیین کنند.

دوره‌ جدید طرح دانشجومتدبر قرآن آغاز شد
در تاریخ 17 آذرماه، دوره سطح ۲ طرح دانشجومتدبر قرآن از سوی مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی آغاز شد. این دوره مجازی است و کلاس‌های آنلاین آن روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی صدری» برگزار می‌شود.

انتشار ریز هزینه‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد در استان‌ها
در هفته‌ای که گذشت، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریز هزینه‌های صورت گرفته در سال ۹۷ در استان‌های سراسر کشور را منتشر کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به اینجا کلیک شود.

بررسی اولیه کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مسیر اجراسازی اسناد
براساس این گزارش؛ در اجرای ماده‌واحده سازوکارهای هماهنگ‌سازی اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی(مصوب جلسه ۴۴ مورخ ۳۰ بهمن ۹۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی) مبنی بر تشکیل جلسه مشترک راهبری اجرای اسناد با مسئولیت دبیر شورا و با حضور دبیران کمیسیون‌ها، این جلسه، برگزار شد.
در اولین جلسه مشترک راهبری اجرای اسناد شورای توسعه فرهنگ قرآنی وضعیت کمیسیون‌های این شورا در مسیر اجراسازی اسناد مورد بررسی اولیه قرار گرفت.

برگزاری جلسه وزیر ارشاد و مدیران قرآنی با اعضای فراکسیون قرآن مجلس
در بعدازظهر 17 آذر ماه، نشست جمعی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران قرآنی کشور با فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.
در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، گزارشی از مهم‌ترین برنامه‌های این فراکسیون ارائه داد. همچنین سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از مجموعه برنامه‌های قرآنی این وزارتخانه گزارشی ارائه داد. همچنین موارد متعددی از مشکلات و رویدادهای فعلی در فضای امور قرآنی کشور از جمله بحث بیمه فعالان قرآنی، پایان دادن به حواشی ادغام دو اتحادیه مؤسسات، بودجه قرآنی سال ۹۹، اجرای طرح تحیت و ... مطرح شد.

 از سلسله نشت های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تا کوچ مرغ سحر به دیار باقی
آغاز پخش سری نهم «اسراء»

این هفته در تاریخ 17 آذر ماه شاهد آغاز فصل نهم مسابقه تلویزیونی اسراء که از آن به عنوان بزرگترین مسابقه استعدادیابی قرآنی نیز یاد می‌شود، از روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما بودیم. از این به بعد شاهد هنرنمایی قاریان نوجوان و جوان از قاب تلویزیون خواهیم بود.

ثبت نام دوره‌های آموزشی دارالقرآن شهدای دانشگاه تهران آغاز شد

دارالقرآن شهدای دانشگاه تهران به برگزاری دوره‌های قرآنی در رشته‌های مختلف ویژه آقایان و بانوان اقدام کرده است. که از هفته گذشته ثبت نام این دوره‌ها آغاز شد.

افتتاح سایت قرآنی پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول

در هفته ای که گذشت، سایت قرآنی شهید سیدمحمود علوی، پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول با حضور امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نهاجا، فرماندهان و مسئولان این یگان افتتاح شد.

آغاز رقابت‌های کارکنان پایور و وظیفه نزاجا

سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه نزاجا به میزبانی فرمانده مرکز آموزش پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رقابت ۳۰۰ نفر از منتخبان مناطق پنجگانه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و همچنین اذان و مفاهیم در دو سطح یک (زیر دیپلم) و سطح دو(بالای دیپلم) با محوریت تفسیر جزء ۲۲ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از ۱۷ تا ۲۰ آذرماه برگزار شد.

تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
زمان برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت، که پیش از این و در دستورالعمل اجرایی سوم بهمن‌ سال جاری اعلام شده بود، تغییر کرد. پیش از این روز، تاریخ سوم بهمن‌ماه اعلام شده بود که به روز ۱۱ همان ماه انتقال یافت.

برگزاری آئین رونمایی از پایگاه رسمی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

ستاد برگزاری انتخاب برترین قاری مجلسی ـ مردمی سال ۹۸ جمهوری اسلامی ایران با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز حمایت معنوی وزارت کشور و همکاری سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در طلیعه برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، تشکیل شد. در همین راستا نشست خبری این جشنواره با برنامه‌هایی همچون رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی، رونمایی از کد دستوری ویژه جشنواره، رونمایی از پوستر جشنواره و... در تاریخ 24 آذر ماه همراه خواهد بود.

معرفی رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن
در تاریخ 19 آذرماه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی حکمی، رئیس ستاد سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را منصوب کرد. بر اساس این حکم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی شد.

مرحله سراسری مسابقات قرآن فرزندان پسر ودجا
امروز، جمعه، 22 آذرماه، مرحله سراسری یازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم وزارت دفاع در بخش فرزندان پسر به میزبانی اداره بنیاد تعاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار می‌شود. مسابقات در دو مقطع ۱۵ سال و پایین‌تر و ۱۶ سال به بالا، در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و حفظ کل و اذان و مفاهیم، براساس جزء سیزدهم تفسیر نسیم حیات به مدت یک روز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲ برپا می‌شود.

اعلام شعار روزهای هفته قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، شعار روزهای هفته قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه را اعلام کرد و از آغاز سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در تمامی مدارس کشور خبر داد. برای اطلاعات بیشتر از شعار روزهای هفته اینجا را کلیک کنید.

نشست عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۹ آذرماه، به مناسبت سی و پنجمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نشستی خبری به تشریح مباحث مرتبط با این شورا پرداخت و با اشاره به اینکه ۳۵ سال از تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد و این شورا در تحولات انقلاب مشارکت داشته و پایه‌گذار تحولات متعددی بوده است، گفت: همیشه این موضوع در جوامع مطرح بوده که کدام یک از مباحث اقتصاد، سیاست یا فرهنگ در جامعه اصل است. در گذشته زمانی اقتصاد و زمانی سیاست به عنوان اصل اولیه در جوامع مطرح شد اما اکنون تأکید می‌شود که فرهنگ باید اصل اساسی جوامع باشد و فرهنگ به متن و اصل اساسی زندگی مردم کشیده شده است.

انتهای پیام
captcha