تفاوت ماهوی جایگاه زن در اسلام با دیگر ادیان
کد خبر: 3878740
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

تفاوت ماهوی جایگاه زن در اسلام با دیگر ادیان

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان گفت: جایگاه زن در اسلام از جهت خلقت، جنسیت، موقعیت و نگاه تربیتی تفاوت ماهوی و مبنایی با دیگر ادیان دارد.

تیترزهرا علمی‌فرد، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: جایگاه زن در اسلام از جهت خلقت، جنسیت، موقعیت و نگاه تربیتی تفاوت ماهوی و مبنایی با دیگر ادیان دارد و از دیدگاه قرآن آن چیزی که قابلیت رشد‌، تکامل و لیاقت تقرب الهی دارد، نفس و انسان است که در این نفس جنس مذکر و مونث معنا ندارد.

وی با اشاره به اینکه مرد و زن به عنوان یک نفس واحده خلق شدند و قابل تربیت هستند، تصریح کرد: اصلاً این‌طور نیست که تفاوت‌های جنسیتی باعث رشد و کمال انسان شود، بلکه تفاوت‌ها وظایف متفاوت برعهده افراد می‌گذارند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) ادامه داد: عبارات «یا ایهاالذین آمنوا» و «ایها الناس» که در قرآن ذکر شده در واقع همان نفس و انسان قابل رشد را مورد خطاب قرار داده است. برای عبودیت، رشد و رسیدن به درجات والا زن و مرد تفاوتی ندارند و در این راه مسیرهای جداگانه‌ای برای آن‌ها تعریف نشده است.

این مسئول با بیان اینکه در ادیان دیگر به‌ویژه مسیحیت خلقت زن را پایین‌تر از مرد قرار داده است، ابراز کرد: این در حالی است که پیامبر(ص) حکومتی تشکیل داد و برای تأیید حکومت نیاز به بیعت مردم داشت و حتی نبی مکرم اسلام فرمودند که خانم‌ها هم برای پذیرش حکومت بیعت کنند و این کار با آداب خاص آن زمان انجام شد.

وی یادآور شد: این نگاه ویژه اسلام به زن و بیعت گرفتن پیامبر(ص) از بانوان زمانی اتفاق افتاد که در آن دوران روم و غرب در حال برگزاری نشست‌ها و جلساتی بودند تا به نتایجی برسند که زن انسان است یا حیوان و این موضوع، دیدگاه عقب‌مانده غرب نسبت به زن را نشان می‌دهد.

هبوط آدم و حوا برای تکامل 

علمی‌فرد به موضوع خلقت آدم و حوا و هبوط از بهشت برزخی به بهشت دنیایی اشاره کرد و گفت: در دین اسلام بر این موضوع اعتقاد داریم که آدم و حوا هر دو باهم هبوط کردند و هر دو با هم این طلب و خواهش را از خداوند داشتند از دنیا به تکامل برسند و بر این باوریم هر انسانی به هر مقامی که می‌خواهد برسد باید از زمین و با زحمت و سختی با بالا برسد.

وی ادامه داد: این موضوع در دین مسیح و یهود این‌گونه آمده که هبوط حضرت آدم به دلیل اغوای حوا بوده و به همین خاطر خداوند به او و تمام زنانی که بعد از او می‌آیند فرمان داده که باید به زحمت بیفتند و درد قاعدگی و زایمان را تحمل کنند. بطن زنان آلوده است و فرزندی که به دنیا می‌آید باید غسل تعمید داده شود، در حالی که دین اسلام می‌گوید، فرزندی که از روز اول متولد می‌شود، دارای فطرتی الهی و پاک است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) با اشاره به اینکه پیش از رنسانس زن موجودی پست و طفیلی محسوب می‌شد، بیان کرد: در آن زمان غرب بر این باور بود که چون نمی‌دانیم زن انسان است یا حیوان، بنابراین زن به شکل انسان آفریده شده که مرد به وحشت نیفتد و از این‌رو کارهای پست را به زنان می‌سپردند.

وی افزود: این رفتارها با خشم و نفرتی که در زنان پدید آورد به انقلاب رنسانس انجامید تا زنان حق خود را بگیرند؛ انقلاب فرانسه از یک طرف نفرت زنان و از طرف دیگر سوء استفاده سرمایه‌‌داران بود که قصد داشتند از زنان بهره‌کشی کنند؛ چراکه کارگری مفت بودند و توقع چندانی نداشتند.

این مسئول تصریح کرد: از نگاه اسلام خداوند راه‌های میان‌بر و سهل‌الوصولی را برای زنان در راه رسیدن به کمال قرار داده است؛ به عنوان مثال اگر زن در خانه کار می‌کند، ثواب جهاد را برای او قرار داده، اگر در این راه به زحمت بیفتد و آسیب ببیند، او را در زمره جانبازان قرار می‌دهدو اگر فرزند به دنیا بیاورد، همچون سرابازان جنگ تلقی می‌شود. زن جایگاه ویژه‌ای دارد، بنابراین کارهایش نیز باارزش است.

علمی‌فرد با بیان اینکه زن وظیفه کار کردن بیرون از خانه را ندارد، اما حق آن را دارد، اظهار کرد: خداوند بر اساس ظرفیت وجودی زن وظایفی را تعیین کرده که تربیت خانواده و رکن اساسی خانواده بودن از جمله آن‌ها است و برای این وظایف پاداش‌های فوق‌العاده نیز در نظر گرفته است.

وی به جایگاه زنانگی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: ایشان در زمان ازدواج با حضرت علی(ع) یک مشاور قوی یعنی پیامبر(ص) را داشتند. پیامبر(ص) در تقسیم وظایف، کارهای خانه که با ظرافت زنانه سازگار است را به حضرت فاطمه(س) و کارهای سخت و خشن بیرون را به حضرت علی(ع) سپردند که دخت نبی مکرم اسلام از این عدالت به سجده افتاد.

کار کردن زن تکلیف نیست

این مسئول با اشاره به اینکه کار کردن زن بیرون از منزل تکلیف نیست، ابراز کرد: امروزه کار بیرون از منزل بانوان خیلی مد شده که باعث می‌شود از تکلیف‌ها، رسیدگی به همسر و فرزند عقب بمانند و آسیب ببینند و حتی ازدواج‌ها به تاخیر بیفتد، البته در مواقعی کار زن هم می‌تواند تکلیف محسوب شود، مثلا اگر پزشک زن وجود نداشته باشد و کار درمانی مختل شود.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در تبیین بهترین جایگاه زنان در نزد خداوند می‌فرماید: بهترین جایگاه برای زن قعر بیت است؛ قعر یعنی ستون و زیربنا و بیت یعنی جایی که خانواده در آن است. با این توصیف بهترین و مقرب‌ترین جایگاه به خداوند برای یک زن در همه مراحل زندگی جایی است که اولویت نخست آن خانواده باشد.

وی حضرت زهرا(س) را انسانی کامل و همه‌بعدی خواند و گفت: سردار سلیمانی نیز مصداقی از انسان کامل بود؛ دلسوز برای ایتام، افتاده برای محرومان، سختگیر برای دشمنان، متفکر سیاسی برای کشور، دارای روحیه تعاملی بالا برای اصلاح امور مسلمین و این انسان کامل قطره‌ای از فضایل حضرت فاطمه(س) را در خود پرورش داده بود.

علمی‌فرد با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از جهت مرجعیت علمی و سیاسی در کمال قرار داشت، بیان کرد: ولایتمداری ایشان به دلیل دفاع از همسر و فرزند نبود بلکه ایشان همه عمر بندگی و عبودیت را سرلوحه خود قرار دادند و هدف نهایی این بود که نشان دهد برای دفاع از ولی امر مسلمین از همه چیز می‌‌گذرد.

انتهای پیام
captcha