شکوفایی تمدن بشر؛ برآیند ایده‌های مهندسان
کد خبر: 3880960
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی

شکوفایی تمدن بشر؛ برآیند ایده‌های مهندسان

شکوفایی تمدن بشر، برآیند ایده‌ها و تلاش‌های مهندسان است که ارائه کرده و به دنبال اجرای آن هستند، لذا نقش مهندسان در حوزه‌‌های مختلف واضح و انکارناپذیر است.

شکوفایی تمدن بشر؛ برآیند ایده‌های مهندسانپنجم اسفندماه، روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ايرانی خواجه نصرالدين طوسی و روز مهندس اعلام شده است. 754 سال از درگذشت دانشمند بزرگ ايرانی خواجه نصرالدين طوسی می‌گذرد، اما هنوز هم دستاوردهای علمی و آرای اين دانشمند ايرانی محل رجوع است. خواجه نصرالدين طوسی از بزرگترين فلاسفه و رياضی‌دانان و دانشمندان ايرانی است كه پس از بزرگانی مانند فارابی، ابوريحان بيرونی، ابوعلی سينا و رازی ظهور كرد.

شکوفایی تمدن بشر

به همین مناسبت و در آستانه روز مهندس، مهدی سالاری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در جمع خبرنگاران، شکوفایی تمدن بشر را برآیندی از ایده‌ها و تلاش‌های مهندسان دانست و اظهار کرد: این شکوفایی از تلاشی که مهندسان ارائه کرده و به دنبال اجرای آن هستند برآمده، لذا نقش این قشر در حوزه‌‌های مختلف واضح و انکارناپذیر است.

وی شاخص تعداد مهندسان نسبت به جمعیت در کشور را شاخص بسیار بالایی به نسبت میانگین جهانی دانست و بیان کرد: اینکه مردم برای دریافت خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی مراجعه کرده و به خدمات مهندسان اعتماد کنند، می‌تواند اتفاق بسیار خوبی برای جامعه مهندسان باشد.

سالاری با اشاره به فعالیت 7 هزار مهندس در 7 رشته در استان یزد افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۶۵۰ نفر دارای پروانه کار هستند و همچنین یک هزار و ۱۷۰ نفر آنها خانم هستند.

وی نبود اقتدار اجتماعی را لازمه ورود مهندسان به تمام حوزه‌‌های کشور دانست و افزود: برای اینکه این امر محقق شود باید هم مردم برای دریافت خدمات مهندسی به سازمان نظام مهندسی مراجعه کرده و هم به خدمات مهندسان اعتماد شود.

سالاری ادامه داد: اگر امروز در صنعت ساختمان استان با مشکل روبرو هستیم به این دلیل است که بخش زیادی از ساخت و سازهای یزد به دلیل برخی فرآیندهای معیوب و اهمال کاری‌ برخی نهادها و سازمان‌هایی است که در حیطه نظارتی این سازمان قرار ندارد.

واگذاری امور ساختمانی به مهندسان باتجربه 

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع ساخت و ساز در استان انجام می‌شود که ۵۶۸ هزار مترمربع آن مربوط به این سازمان است گفت: طبق قانون زمانی می‌توان به حوزه ساخت و سازها ورود پیدا کرد که شخص نسبت به دریافت پروانه اقدام کرده باشد در غیر این صورت، نمی‌توانیم به آن ورود کنیم.

شکوفایی تمدن بشر؛ برآیند ایده‌های مهندسان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد ساخت و سازهای استان غیرمجاز است بیان کرد: برای اینکه ساختمانی با عمر مفید داشته باشیم، چاره‌ای نداریم علاوه بر بهره‌مندی از بخش صنعت ساختمان، امور به مهندسان متخصص و با تجربه سپرده شود.

سالاری با اشاره به اینکه هزینه‌های خدمات مهندسی ساختمان در کشورهای توسعه‌یافته بین سه تا هشت درصد هزینه‌های ساختمان‌سازی را شامل می‌‌شود بیان کرد: این سهم در کشور ما به مراتب کمتر و در حدود 2.5 تا پنج درصد است که در قیاس با مسئولیتی که مهندسان برعهده دارند، بسیار اندک و موجب گلایه مهندسان است.

وی با اشاره به هزینه خدمات فنی و مهندسی ساختمان که از سوی سازمان نظام مهندسی دریافت می‌شود افزود: ساختمان‌ها از نظر متراژ گروه‌بندی می‌شوند و هزینه بر این اساس در چهار گروه رتبه‌بندی می‌شوند، اما به صورت میانگین، هزینه کامل خدمات فنی و مهندسی یک ساختمان بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در هر مترمربع است.

سنتی بودن صنعت ساختمان در یزد

وی با اشاره به اینکه امروزه صنعت ساختمان در استان یزد و همچنین روش‌های طراحی، نظارت و به ویژه مصالح و روش‌های ساخت و ساز در این استان کاملا سنتی است گفت: خروجی این رو‌ش‌ها، ساختمان‌هایی از جنس ساختما‌ن‌های نسل دو و سه شده که گاهی از پایداری لازم برخوردار نیست و مصرف انرژی در آن‌ها به شدت بالا است در حالی که امروزه در دنیا تکنولوژی ساختمان‌های نسل چهار و پنج که بنا‌های سبز و هوشمند است وجود دارد.

سالاری با اشاره به توسعه شبکه نوآوری در صنعت ساختمان گفت: شبکه توسعه نوآوری صنعت ساختمان کشور در سفر رئیس نظام مهندسی کشور و به صورت پایلوت در این استان راه‌اندازی می‌شود.

شکوفایی تمدن بشر؛ برآیند ایده‌های مهندسان

همچنین محمدعلی طالبی، استاندار یزد در نشستی که به این مناسبت با حضور جمعی از مهندسان ساختمان و اعضای سازمان نظام مهندسی استان یزد برگزار شد، اصلاح فرهنگ ساخت و ساز غیرمجاز در یزد را نیازمند زمان دانست و گفت: اصلاح رویه و فرهنگ غلط ساخت و ساز غیرمجاز در یزد به یک فرهنگ تبدیل شده و یک شبه از بین نخواهد رفت اما می‌توان باورهای جامعه را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: در این دوره و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت‌های بسیار خوبی برای فرهنگ سازی کسب مجوز برای ساخت و سازها انجام شده و باید با هم کار کنیم و همین مسیری که انتخاب کردیم ادامه داده شود البته سخت است ولی تا حدودی موفق بودیم و به دغدغه شهرداری‌ها نیز تبدیل شده و ما را به آینده امیدوار می‌کند.

انتهای پیام
captcha