خانه بهترین نقاهتگاه برای کرونا است
کد خبر: 3884603
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

خانه بهترین نقاهتگاه برای کرونا است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به آماده‌سازی ۱۹۰۰ تخت برای پذیرش افراد مشکوک به کرونا گفت: معتقدیم بهترین نقاهتگاه خانه است؛ چراکه شرایط عاطفی و بستر‌های نظافتی بهتری دارد.

خانه بهترین نقاهتگاه بیماری کرونا استعلیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، شب گذشته، 20 اسفندماه در نشست خبری که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: بیمارستان‌های استان زنجان مجهز به 1670 تخت هستند که 190 مورد آن مربوط به تخت‌های ویژه شامل بخش ICU، CCU  و NICU می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 670 تخت بیماران کرونایی را می‌پذیرند، ادامه داد: تا شنبه هفنه آینده با اضافه شدن تجهیزات جدید، 1101 تخت برای پذیرش بیماران کرونایی آماده می‌شود که با احتساب بخش‌های غیردانشگاهی از جمله بیمارستان‌های وابسه به تأمین اجتماعی، بیمارستان ارتش و بیمارستان بهمن در مجموع ظرفیت تخت‌های استان به 1901 تخت می‌رسد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه زون‌های صفر، یک و دو برای پذیرش تا بهبودی بیماران کرونایی در بیمارستان‌های ایجاد شده است، ابراز کرد: تا کنون 105 بیمار در شهر زنجان و 53 نفر هم در سایر شهرستان‌ها بستری شدند و تلاش ما این است که هر فرد در محل زندگی خود درمان شود تا عفونت از شهری به شهر دیگر انتقال نیابد.

این مسئول بیان کرد: در دستورالعمل‌ها آمده که از ظرفیت‌های بیمارستانی بیشتر برای نقاهتگاه استفاده شود اما از نظر ما بهترین نقاهتگاه، منزل است؛ چراکه از نظر نظافت و شرایط روحی و عاطفی بسترهای مناسب‌تری در آن فراهم است و هرچقدر فرد شرایط روحی بهتری داشته باشد، مبارزه با بیماری راحت‌تر می‌شود.

وی به پیوستن مردم به کمپین «در خانه بمانیم» تأکید کرد و افزود: هر فرد درگیر این بیماری 10 برابر قابلیت انتشار دارد و از نظر اخلاق اجتماعی هر فرد نباید به هیچ‌وجه بدون ضرروت از خانه خارج شود. مردم به شایعات توجه نکنند و باید از بیماران کرونایی برچسب‌زدایی شود تا بتوانند به درستی از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند.

آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه 79 مورد مثبت بیمار مبتلا به کرونا در استان زنجان ثبت شده است، یادآور شد: بیمارستان ولیعصر(عج) مرکز اصلی ارجاع بیماران است و سایر مراکز استان از جمله بیمارستان آیت‌لله موسوی به سایر بیماران خدمات ارائه می‌دهد. در استان ظرفیت 2500 تا 3000 نفری برای نقاهتگاه آماده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که بیماری کرونا دارو و درمان قطعی ندارد، خاطرنشان کرد: این بیماری درمان قطعی ندارد اما در حال حاضر با نظر اساتید کشوری و پروتکل‌های تهیه شده و با استفاده از درمان‌های 2 دارویی و 3 دارویی و استفاده از داورهای ضد ویروس، اقدامات موثری شکل گرفته است.

داروخانه‌ها رصد می‌شوند

جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: 20 تن ژل ضدعفونی‌کننده در انبار شرکت تعاونی داروسازان تخلیه شده و با انجام مراحل اداری به تدریج در سطح استان توزیع خواهد شد و اولویت نخست با تأمین مواد مورد نیاز بیمارستان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها دوربین دارند و چناچنچه قصد مخفی کردن و یا احتکار اجناس بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را داشته باشند، رصد می‌شوند، ادامه داد: برخی داروخانه‌ها به دلیل تجمع افراد، از دریافت و ارائه مواد ضدعفونی‌کننده امتناع کردند.

تاج‌کی با اشاره به اینکه بعضی شرکت‌ها اقدامات احساسی انجام داده و بدون دریافت مجوز از بهداشت اقدام به تولید و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده کردند، ابراز کرد: برخی از این کالاها آنتی ویروس و آنتی باکتریال بوده اما به این نتیجه نرسیدیم که کارایی لازم را داشته باشند و حتی برای پوست مضر است و تنها می‌تواند برای سطوح مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در زنجان تا کنون شرکت دانش‌بنیانی نتوانسته مجوز تولید دارو یا ماده موثر را دریافت کند و اقدامات احساسی مورد تأیید نبوده است.

انتهای پیام
captcha