حفظ صحه ارجح بر صله‌ رحم / عمل به توصیه‌های پزشکی ضرورت دارد
کد خبر: 3886193
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
آیت‌الله حسینی‌زنجانی تأکید کرد:

حفظ صحه ارجح بر صله‌ رحم / عمل به توصیه‌های پزشکی ضرورت دارد

آیت‌الله حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه در لحظه سال تحویل نباید در اماکن مذهبی حضور داشته باشیم، گفت: صله‌ رحم نیز در نوروز امسال جایز نیست و بنا بر عقل حفظ صحه ارجح است.

حفظ صحه ارحج بر صله‌رحمآیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد رفتار مردم در شیوع کرونا و عدم حضور در امامزادگان و اماکن متبرکه اظهار کرد: دستور قرآن این است که «لَا تُلْقُوا بِایدیکمْ اِلَی التّهْلکهِ؛ خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید» و بنا بر عقل حاکم باید حفظ صحه را نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه وقتی مسئولان خطر مسری‌بودن بیماری را مطرح می‌کنند، عمل به توصیه‌های پزشکی ضرورت دارد، تصریح کرد: حضور در اماکن مذهبی در شرایط فعلی شبهه شرعی دارد، چراکه که ممکن است فردی حامل ویروس باشد و از آن خبر نداشته باشد و در این حالت ضامن سلامت دیگر افراد است.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی در مورد اینکه برخی، سال‌های گذشته لحظه تحویل سال را در اماکن مذهبی حضور می‌یافتند و اکنون این امکان وجود ندارد، ابراز کرد: بهترین راه این است که خانواده‌ها در خانه بمانند و دعای تحویل سال و سوره یاسین را قرائت کنند و اعمال نوروز را در خانه خود به جای آورند.

وی یادآور شد: «النَّظَافَةُمِنَ الإیمان» یک دستور دینی است؛ اگر حرکات ما نسنجیده و بر اساس ضوابط نباشد جامعه را آلوده می‌کنیم و شرعاً برابر این آلودگی مسئول هستیم. در حال حاضر لازم شرعی است که از توصیه‌های بهداشتی پیروی کنیم.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با تأکید بر اینکه صله‌رحم در شرایط شیوع ویروس کرونا جایز نیست، گفت: در دین اسلام به صله‌رحم در زمانی که منافاتی با سایر مصلحت‌های لازم‌تر دیگری نداشته باشد، تاکید شده است. اگر مفسده‌ای بزرگتر از مصلحت صله‌ رحم به وجود آید عقل و شرع می‌گوید که باید از صله‌ رحم اجتناب کرد. مردم باید توجه کنند که دست دادن‌ها و روبوسی‌هایی که مرسوم است اگر باعث انتقال و انتشار بیماری در جامعه شود و کسی را آلوده کند، شرعاً ضامن هستند و این کار حرام است.

انتهای پیام
captcha