چالش کمبود کادر درمان در صورت تداوم بیماری کرونا
کد خبر: 3886414
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

چالش کمبود کادر درمان در صورت تداوم بیماری کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه 20 درصد کادر بهداشت و درمان در معرض آلودگی به بیماری کرونا قرار دارد، گفت: تداوم بیماری تا ماه‌های آینده، تأمین نیروی انسانی را با چالش مواجه می‌کند.

چالش کمبود کادر درمان در صورت تداوم بیماری کرونابه گزارش ایکنا از زنجان، پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، شب گذشته، ۲۸ اسفندماه در نشست خبری که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: تا به امروز 261 نفر مورد مثبت آزمایشگاهی در استان زنجان ثبت شده است که البته از ابتدای اسفندماه در مجموع 900 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

این مسئول با اشاره به اینکه 16 نفر از بیماران فوت کردند، ابراز کرد: در مورد اقدامات بالینی آمار 900 نفر بیمار مشکوک برای مجموعه علوم پزشکی اهمیت دارد و هرکدام یک مورد مثبت تلقی می‌شوند و ارتباطات این افراد برای اینکه فردی را از دست ندهیم، کنترل می‌شود.

وی در مورد اظهارنظرهای فضای مجازی از جمله مصرف برخی ویتامین‌ها برای پیشگیری از بیماری یا موارد این چنینی گفت: در حال حاضر 120 تا 150 نوع دارو برای درمان کرونا در حال آزمایش است و تا این لحظه داروی قطعی ثبت نشده است؛ چراکه این بیماری جدید و ناشناخته بوده و دانشمندان در تلاش برای تهیه واکسن و دارو هستند. در استان زنجان نیز کمیته علمی و کمیته پژوهشی مشاهدات عینی در مورد مبتلایان را بررسی و بازخوردها را ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مبتلایان به کووید 19 در هر سنی هستند، بیان کرد: با این حال سنین 20 سال به بالا بیشتر به این بیماری مبتلا شدند و با بالا رفتن سن خطر آن بیشتر می‌شود. افراد نیز از طریق روابط روزمره و تماس با قطرات بزاقی آلوده به این بیماری گرفتار شدند و هنوز هم کاهش روابط اجتماعی و رعایت بهداشت را عامل قطع زنجیره انتقال می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه پرسنل بهداشت و درمان، پرستاران، پزشکان و نیروهای خدماتی نیز به این بیماری مبتلا شدند و 20 درصد نیروها در معرض آلودگی قرار دارند، یادآور شد: در حال حاضر نیز در علوم پزشکی کمبود نیرو داریم و شیفت‌های پشت سرهم بیمارستان، دوری از خانواده و فشارهای روانی، سختی‌های بیشتری را به کادر درمان تحمیل می‌کند.

قزلباش ادامه داد: برای جبران کمبود نیرو با توجه به تداوم شیوع کروناویروس تا یکی دو ماه آینده، تعدادی از دانشجویان را دعوت به کار کرده و آن‌ها را آموزش دادیم، بخشی از نیروهای مورد نیاز از طریق شرکت‌ها به‌کارگیری شدند، بازنشستگان برای اشتغال دعوت به‌کار شدند و ساعات فعالیت نیروهای ساعتی افزایش یافته است، در حال حاضر مشکل جدی از لحاظ پرسنل نداریم اما با تداوم این روند ممکن است با چالش مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های دوم و سوم فروردین شمار مبتلایان افزایش یابد و به پیک بیماری و بستری دچار شویم، تصریح کرد: در کل استان یک هزار تخت برای بیماران کرونایی فراهم شده و امیدواریم با استفاده از ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های تأمین اجتماعی دغدغه کمبود تخت نداشته باشیم و نقاهتگاه‌ها را نیز به عنوان پشتیبان آماده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تأکید بر اینکه هیچ کجای استان و کشور امن نیست و همه باید مراقبت کامل در خصوص این بیماری انجام دهند، ابراز کرد: شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان بیشترین موارد مثبت کووید 19 به نسبت جمعیت را دارا هستند و نیاز به توجه جدی دارند.

وی با تقدیر از خدمات بهورزها، مراقبان سلامت و پزشکانی که در روستاها خدمت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مورد ورود و خروج افراد غیربومی به استان نیز کنترل‌ها با دقت بیشتر توسط نیروی انتظامی، هلال‌احمر و علوم پزشکی انجام و علاوه بر تب‌سنجی، محل استقرار این افراد و شماره تماس آن‌ها برای پیگیری اخذ می‌شود.

قزلباش در مورد حوادث چهارشنبه‌سوری نیز گفت: سال گذشته 92 مجروح و یک فوتی داشتیم، برخی دچار آسیب چشم و تخلیه چشم شدند و تعدادی نیز قطع عضو ثبت شد، در حالی که امسال 52 نفر مجروح شدند و مصدومیت‌ها خفیف بود.

انتهای پیام
captcha