اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در زنجان برای تحقیقات درمانی
کد خبر: 3889727
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵

اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در زنجان برای تحقیقات درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی برای کارهای تحقیقاتی توسط معاون درمان وزارت بهداشت اعلام شده و زنجان جزو استان‌هایی است که این کار را انجام خواهد داد.

اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی برای کارهای تحقیقاتیبه گزارش ایکنا از زنجان، پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، شب گذشته، 18 فروردین‌ماه در نشست خبری که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، 1959 نفر مشکوک به این بیماری در بیمارستان‌های استان بستری و آزمایش 688 نفر از آن‌ها به طور قطعی مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه تست کرونای 18 نفر امروز مثبت اعلام شده است، بیان کرد: تا کنون 504 نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شدند و متاسفانه 68 نفر نیز جان خود را از دست دادند و شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد ابتلای به این ویروس روند کاهشی با شیب ملایم به خود گرفته است.

این مسئول ادامه داد: این روند کاهشی نتیجه هفته اول و دوم تعطیلات نوروز و کاهش رفت و آمدها است و نشان می‌دهد اگر مردم فاصله اجتماعی را رعایت کنند، این بیماری قابل کنترل خواهد بود در غیر این صورت با توجه به اینکه رفتار مردم تغییر کرده و حضور در اجتماع بیشتر شده انتظار می‌رود در هفته‌های آتی روند افزایش تدریجی در شمار مبتلایان را شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تعداد تخت‌های بیمارستانی استان زنجان را نزدیک به 2000 تخت برشمرد و افزود: حدود 35 تا 40 درصد این ظرفیت به بیماران کرونایی اختصاص دارد و بیمارستان ولیعصر(عج) مرکز اصلی پذیرش این بیماران است و در صورت نیاز از ظرفیت سایر بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود.

وی به موضوع اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی اشاره کرد و گفت: این موضوع توسط معاون درمان وزارت بهداشت اعلام شده و قرار است این کار در قالب کارهای پژوهشی انجام شود و استان زنجان کاندیدای انجام این کار برای فعالیت‌های تحقیقاتی است تا اثرات آن را بررسی کنند.

قزلباش تصریح کرد: با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و نیز فعالیت ادارت با یک سوم نیروها و دو سوم دیگر که یا دور کاری می‌کنند و یا در مرخصی هستند، این نگرانی وجود دارد که مسافرت‌های درون‌شهری، برون شهری و یا برون استانی افزایش یابد. در تعطیلات‌ نوروز نیز 8 استانی که تعداد مسافران در آن‌ها بیشتر بوده، روند افزایشی در ابتلا به کرونا و تعداد بستری‌ها دارند.

وی حضور نهادها و عناصر فرهنگی برای تأثیرگذاری در مخاطبان، اطلاع‌رسانی، تولید محتوای برای آگاهی‌بخشی، سرگرمی، آموزشی و سایر موارد را مهم خواند و افزود: نهادهای فرهنگی به دلیل آشنایی با زبان مخاطبان با تحصیلات، سنین و آداب مختلف می‌توانند آن‌ها را اغنا کنند و در بخش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نقش موثرتری داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان زنجان 250 تا 300 آزمایش کرونا انجام می‌شود، ابراز کرد: این آزمایش‌ها مراحل طولانی دارد و زمان‌بر است به همین دلیل جواب تست‌ها با تأخیر اعلام می‌شود. کیت‌های آزمایش سریع نیز فعلا به طور وسیع در کشور راه‌اندازی نشده و در حال حاضر کار به روش‌های فبلی انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha