اجرای فاصله‌گذاری هوشمند با تدابیر کنترلی / ذخیره دارویی بیشتر از سال گذشته است
کد خبر: 3891189
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶

اجرای فاصله‌گذاری هوشمند با تدابیر کنترلی / ذخیره دارویی بیشتر از سال گذشته است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی با تدابیر کنترلی اجرا می‌شود، گفت: اگر خطر شیوع بیماری روند صعودی بگیرد، محدودیت‌ها اعمال می‌شود و به وضع قبلی برمی‌گردیم.

اجرای فاصله‌گذاری هوشمندبه گزارش ایکنا از زنجان، مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، شب گذشته، 24 فروردین‌ماه در نشست خبری که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: تا کنون زنجانی‌ها در رعایت مسائل بهداشتی و موازین ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح جهان خوش درخشیدند و امیدواریم مسئولان نیز به تبعیت از مردم آنچه که برعهده‌شان است را به نحو احسن انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه شیوع این ویروس غافلگیرکننده بود و روال عادی کارها را مختل کرد، گفت: با این حال مجلس به سرعت تمهیدات لازم را اتخاذ و جلساتی را به شکل ویدئوکنفرانس برگزار کرد، کمیسیون بهداشت نیز از ابتدای امر در بطن ماجرا قرار گرفت و تعدادی از مجلسی‌ها عضو قرارگاه مبارزه با کرونا شدند و لحظه به لحظه تمام فعالیت‌ها و بازخوردها رصد و تدابیر لازم منتقل می‌شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه معتقدیم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید زودتر اجرایی می‌شد، تصریح کرد: ارکان فنی ستاد مقابله با کرونا و وزیر بهداشت موافق بودند که این طرح پیش از عید نوروز آغاز شود اما رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا صلاح ندیدند و ترجیح دادند که این کار با کمی تأخیر انجام شود و با ملاحظاتی از قبیل توقع‌های شب عید و انتظارات جامعه این موضوع را توجیه کردند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در روزهای نخست شیوع ویروس، این نگرانی وجود داشت که بیمارستان‌ها، پزشکان، پرستاران و تجهیزات نتواند پاسخگوی هجوم بیماران باشد، اما با تمهیدات و راهکارهایی که اتخاذ شد، اجازه نداد منحنی شیوع ویروس شیب تند به خود بگیرد. البته با توجه به ناشناخته بودن ویروس و عملکردهای مختلف آن، شدت شیوع، تبعات جانبی و یافته‌های بالینی طبیعی بود که اکثر کشورهای جهان دچار مشکل شوند.

وی با تأکید بر اینکه خط مشی ستاد ملی مبارزه با کرونا فصل‌الخطاب است، بیان کرد: اختلاف نظرهایی در مورد اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند وجود دارد اما باید بدانیم از زمان شیوع ویروس کووید 19 با حجم مشکلات و مضیقه‌های گوناگون اقتصادی مواجه هستیم و با ادامه روند تعطیلی اصناف، ممکن است علاوه بر اقشار ضعیف نتوانیم پاسخگوی نیروی کار به‌ویژه کسب و کارهای کم‌ریسک از نظر شیوع ویروس باشیم.

پایش لحظه به لحظه طرح فاصله‌گذاری هوشمند

خاتمی ادامه داد: در حال حاضر تصمیم بر این است که طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی را به شکل مقطعی به پیش ببریم و پروتکل فعلی این است که کسب و کارهای کم‌ریسک در شیوع بیماری با رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی فعالیت خود را انجام دهند و و این رفتارها و منحی شیوع به طور مرتب کنترل می‌شود و هر لحظه احساس کردیم وضعیت از حالت کنترل خارج شده، روال کار را به گذشته و محدودیت‌های لازم برمی‌گردانیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور 300 هزار شغل کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم را تأمین می‌کنند، بیان کرد: از طرفی با توجه به پایان تعطیل نوروز و در پیش بودن ماه رمضان، پیش‌بینی می‌شود ترددهای بین استانی کاهش یابد و مردم تصور نکنند با فعالیت صنوف وضعیت عادی شده بلکه خطر ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد و مردم باید خودمراقبتی و دیگرمراقبتی را رعایت کنند.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود، بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی به پیگیری‌های مجلس برای پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: به دلیل مشکلات مالی و بیمه‌ای اغلب پرداختی‌ها به کادر درمان و نظام سلامت به تعویق فتاده بود و این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی با بنیه خودشان اقدام به تأمین تجهیزات کردند و اکنون نیاز به تقویت سیستم اکسیژن‌رسانی بیمارستان‌ها داریم و این هزینه مضاعفی را تحمیل می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: بسیاری از کمبود تخت‌های بیمارستانی را کادر درمان ایثارگرانه برطرف کردند و این فداکاری‌ها، پویش‌های مردمی و کمک‌های خیران در دنیا بی‌نظیر است. از طرف دیگر فعالیت‌های دانشمندان و محققان کشور و یافته‌های پژوهشی نیز قابل تقدیر است و نمره قابل قبولی در این عرصه داریم.

اختصاص 12 هزار میلیارد برای کرونا و پساکرونا

وی با بیان اینکه تا هفته گذشته قرار بود 5 هزار میلیارد در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، تصریح کرد: از این رقم یک میلیارد و 600 میلیون محقق شد، اما اخیراً مقرر شده که 12 هزار میلیارد از محل صندوق ذخیره ارزی با تبدیل به ریال برای فعالیت‌های مقابله با کرونا، نیاز بیمارستان‌ها و کادر درمان و تبعات ناشی از این بیماری تعلق گیرد.

خاتمی در مورد وضعت کسب و کارهایی که در این ایام متحمل ضرر و زیان شدند، اظهار کرد: برای افرادی که درآمد ثابتی ندارند، کمک‌هایی در نظر گرفته شده که باید به فوریت به آن‌ها تعلق گیرد و اگر زود اجرایی نشود، به دردشان نمی‌خورد. تسهیلاتی با سودهای کم‌بهره برای این افراد پیش‌بینی شده است؛ البته این اقدامات مسکنی است و باید برای دوران پساکرونا تمهیدات قوی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا در تمام شئون از جمله دارو و درمان تأثیر خود را گذاشته است، ابراز کرد: علاوه بر مشکلات اقتصادی، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، مردم پویش‌های مختلفی را به راه انداختند و برای کمک مومنانه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این کمک‌ها افزایش می‌یابد و اگر دولت هم در این راستا به وظایف خود عمل کند، از این مرحله با سربلندی عبور خواهیم کرد.

نائب رئیس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام ادعاهای آمریکا در مورد عدم تحریم دارویی ایران باطل است؛ چراکه وقتی امکان مبادله ارز بین بانک‌های بین‌المللی وجود ندارد بنابراین استثنایی برای تحریم‌های دارویی ایجاد نشده اما برخلاف همه مشکلات و فشارها، ذخیره دارویی کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته بهتر است.

وی با اشاره به اینکه البته کمبود ماسک در همه دنیا مشاهده می‌شود، بیان کرد: در کشورهای دیگر اتفاقاتی از قیبل سرقت محموله کشورهای مختلف، هجوم به فروشگاه‌ها و غارت اجناس افتاده است اما خوشبختانه در کشور ما آب از آب تکان نخورد و مردم به خوبی پای کار هستند و عده بسیاری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند و عده معدودی که توصیه‌ها را جدی نگرفتند نیز باید به شیوه درست اغنا شوند.

خاتمی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیب بالا روندگی شیوع بیماری را کاهش دادیم و پیک شیوع را به تعویق انداختیم، تصریح کرد: اما باید بدانیم در پیک‌ نخست تعداد کسانی که می‌توانستند بیماری را منتقل کنند کمتر بود، اما رفته رفته دامنه شیوع و تعداد افراد ناقل بیشتر می‌شود، بنابراین مردم تصور نکنند با کاهش محدودیت تردد، بیماری سیر نزولی پیدا کرده است. اکنون در مرحله مدیریت شده بیماری هستیم و هنوز به مرحله کنترل نرسیدیم.

انتهای پیام
captcha