جوجه‌های اعتقاد در مسلخ
کد خبر: 3892318
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

جوجه‌های اعتقاد در مسلخ

انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌سازی هزاران جوجه‌ یک‌روزه در شبکه‌های اجتماعی، نارضایتی بسیاری از کاربران فضای مجازی و انتقاد آن‌ها از مسئولان این امر را برانگیخته است.

جوجه‌های اعتقاد در مسلخبه گزارش ایکنا، انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌سازی و زنده به گور کردن هزاران جوجه یک‌روزه در شبکه‌های اجتماعی، نارضایتی بسیاری از کاربران فضای مجازی و انتقاد آن‌ها از مسئولان این امر را برانگیخته است. 

منتقدان معتقدند که کشتن حیوانات به شیوه‌های منزجرکننده، آن هم در حالی که دلیلی برای کشتن آن‌ها وجود ندارد و این کار صرفاً براساس تنظیم بازار و کسب سود بیشتر انجام می‌شود، اقدامی غیرانسانی و مغایر با شأن نظام اسلامی است. 

امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در توییتر نوشت: از مسئولان وزارتخانه‌ صمت و جهاد کشاورزی پیگیری کردم و هر دوی آنها مقصر این حادثه را بانک مرکزی می‌دانند که برای نهادهای کشاورزی ارز تخصیص نداده است.

جوجه‌های اعتقاد در مسلخ

مهدی نصیری، پژوهشگر برجسته دینی، نیز این اقدام را ناشی از منطق سود و زیان در بازار و از نشانه‌های بی‌عقلی انسان مدرن دانست. 

جوجه‌های اعتقاد در مسلخ

 

جوجه‌های اعتقاد در مسلخ

حجت‌الاسلام مهدی مسائلی، پژوهشگر و نویسنده دینی، نیز از معدوم‌سازی جوجه‌ها به این شیوه و با این اهداف انتقاد کرد و آن را مغایر با ارزش‌های نظام اسلامی دانست.  

 

جوجه‌های اعتقاد در مسلخ

 

برخی از کاربران نیز به حدیث مشهور پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) اشاره کردند که فرموده‌اند: «ما مِن دابَّةٍ طائرٍ ولا غَيرِهِ يُقتَلُ بغَيرِ الحقِّ إلّا ستُخاصِمُهُ يَومَ القِيامَةِ؛ هر حيوانى، پرنده يا جز آن كه به ناحق كشته شود در روز قيامت از قاتل خود شكايت خواهد كرد».

برخی کاربران مجازی نیز با ذکر شعری از حسین جنتی، شاعر کشورمان که می‌گوید: «جوجه‌های اعتقادم را کجا پنهان کنم وقتی/ شک شبیه گربه از دیوار ایمان می‌رود بالا»، چنین اقداماتی را موجب تضعیف باورهای ایمانی و دینی مردم دانستند و کشته شدن جوجه‌های بی‌گناه را به سلاخی جوجه‌های «اعتقاد» تعبیر کردند. 

به نظر می‌‌رسد با توجه به آموزه‌های دینی و تأکیدات مکرر نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) مبنی بر حفظ حقوق حیوانات، چنین اقداماتی که صرفاً به منظور کسب سود اقتصادی بیشتر و کاسب‌کاری انجام می‌گیرد، در تضاد با ارزش‌های حکومت اسلامی است؛ این در حالی است که می‌توان این جوجه‌های مازاد را به مردم حاشیه‌نشین و روستائیان سپرد تا آن‌ها را پرورش دهند یا برای رفع نیاز مشروع خود، از آن‌ها استفاده کنند.

بنابر این گزارش، پیش‌تر نیز معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد توسط شهرداری تهران، بحث‌های انتقادی فراوانی را از سوی حامیان محیط زیست و حقوق حیوانات برانگیخته بود که البته علی‌الظاهر، به عذرخواهی شهرداری و تغییر رویه این نهاد در برابر سگ‌های ولگرد منجر شد.

انتهای پیام
captcha