آنچه دین در وادی کسب لیاقت می‌گوید
کد خبر: 3896030
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

آنچه دین در وادی کسب لیاقت می‌گوید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری گفت: یکی از اهداف و اسباب تحکیم خانواده، این است که افراد خانواده با لیاقت بار بیایند که هیچ نسخه‌ای برای با لیاقت شدن افراد بهتر از نسخه دین نیست.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، کارشناس دینی و مدرس حوزه و دانشگاه در سخنرانی مجازی خود همزمان با هشتمین روز ماه مبارک رمضان از مسجد جامع غدیر خم با اشاره به قوانین تحکیم خانواده از نگاه قرآن و عترت، گفت: در جلسات گذشته پیرامون موضوعات قانون قبل از ازدواج، قانون طهارت و قانون هدایت صحبت شد، قانون مورد بحث این جلسه  «قانون لیاقت» در تحکیم خانواده است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف و اسباب تحکیم خانواده، این است که افراد خانواده با لیاقت بار بیایند که هیچ نسخه‌ای برای با لیاقت شدن افراد بهتر از نسخه دین نیست. نسخه دین می‌گوید اگر می‌خواهید لیاقت کسی زیاد شود باید به زیرمجموعه قانون لیاقت یعنی قانون کسب، تقویت و توسعه لیاقت توجه داشت.

کارشناس دینی با اشاره به مشکل اشتغال در جامعه، گفت: بنا به گفته کارشناسان امروزه بیشتر از آنچه که مشکل اشتغال داشته باشیم، مشکل عُرضه داریم. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می‌فرمایند مملکتی که خاک و آب دارد نباید فقیر داشته باشد و بنا به این فرموده حضرت، کشور ما که دارای فراوانی است باید آدم‌های با لیاقت زیاد داشته باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیغمبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند که سه دوره هفت ساله برای تربیت فرزند است؛ هفت سال اول امیر است و باید به خواسته‌ها، بازی‌ها و تربیت فرزند جهت داد، هفت سال دوم، سن تعلیم‌پذیری همراه با تکلیف و تشویق است و هفت سال سوم، فرزند وزیر است یعنی سن نظرخواهی و مشورت، و در این سن باید فرزندان را برای بالا بردن لیاقت در امور مشارکت داد.

بیشتر بخوانید:

ماندگاری بیان کرد: با توجه به نسخه تربیتی پیغمبر اکرم(ص)، فرزندان از مرحله دوم به بعد باید آمادگی تشکیل زندگی داشته باشند؛ همان‌طور که در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم سن ازدواج در جامعه بالا رفته است و دختران و پسران ما آمادگی ورود به زندگی مشترک را ندارد که ریشه آن را می‌‌توان در مواردی همچون ترس، بی‌عرضگی و کمی نیز جهل دانست.

وی با بیان اینکه قانون لیاقت شامل پنج بخش تکریم، مسئولیت، نظارت، حسابرسی، و تشویق و توبیخ است، اظهار کرد: اولین قدم در قانون لیاقت، تکریم است. برای اینکه افراد در وادی کسب لیاقت قرار گیرند باید تکریم شوند؛ چه زن از جانب مرد، چه مرد از جانب زن، چه فرزندان از جانب والدین و چه والدین از جانب فرزندان. اگر شخصی بی‌لیاقت بار بیاید، اولین کسی که ضربه می‌خورد خودش است و در مرحله بعد خانواده، جامعه، دین و نظام دچار آسیب می‌شوند.

کارشناس دینی با تأکید بر اینکه تکریم باید با تحسین و تصحیح همراه باشد، افزود: نکته مقابل تکریم، تحقیر است که موجب بی‌لیاقتی می‌شود. نباید در مقابل اشتباهات افراد را تحقیر کرد بلکه بایستی رفتار صحیح را آموزش دهیم. تکریم به این معناست که اگر فردی خوب عمل کرد او را تحسین کنیم و اگر اشتباهی از او سر زد، عمل او را همراه با تکریم، تصحیح کنیم.

ماندگاری با بیان اینکه مسئولیت انسان را بزرگ می‌کند، گفت: دومین نکته در قانون لیاقت، مسئولیت است که این امر باید بر اساس وسع، شرایط و دارایی‌های شخص باشد. همان‌طور که مرد مسئول کارهای سخت‌افزاری خانواده همچون تدارکات خانه، تأمین محبت و نیازهای همسر و فرزندان است، زن نیز مسئول کارهای نرم‌افزاری خانواده همچون آرامش‌بخشی، محبت، تربیت فرزندان و... است.

وی اظهار کرد: قدم سوم لیاقت، نظارت است البته نظارت به معنای دستگیری نه مچ‌گیری. در دین ما نظارت دستگیری مطرح است که افراد خانواده نسبت به یکدیگر باید داشته باشند؛ حال در کنار این نظارت، تغافل لازم است، برای اینکه خانواده‌ای محکم داشته باشیم باید از افشاگری خطاها دوری و به‌صورت غیرمستقیم برخورد کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: گام چهارم لیاقت، حسابرسی با هدف تربیت است نه خساست. هرگاه کسی بداند که باید در قبال یک سری از امور پاسخ‌گو باشد و حساب پس دهد، با عُرضه می‌شود. گام پنجم نیز تشویق و توبیخ است و اگر به این موضوع توجه نشود کسی ابائی از انجام کار بد و انگیزه‌ای از انجام کار خوب ندارد.

مهسا اسفندیاری
انتهای پیام
captcha