سمّ گناه را برای فرزندان بازگو کنیم
کد خبر: 3896566
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کارشناس دینی:

سمّ گناه را برای فرزندان بازگو کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری اظهار کرد: از آنجا که معصیت جذاب، شیرین، فراوان و ارزان است برای اینکه فرزندان‌مان از انجام آن دوری کنند، باید سمّ گناه و عواقب آن در دنیا و آخرت را برای آنها بازگو کنیم.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، کارشناس دینی و مدرس حوزه و دانشگاه در سخنرانی مجازی خود همزمان با دهمین روز ماه مبارک رمضان از مسجد جامع غدیر خم، قانون ظرفیت‌یابی را از دیگر قوانین تحکیم خانواده از نگاه قرآن و عترت دانست و گفت: صبر و استقامت کم یکی از مواردی است که زندگی بسیاری از خانواده‌های جامعه امروز را با مشکلات همراه کرده است و با اندک مشکلی زوجین به پایان زندگی مشترک و طلاق فکر می‌کنند، همچنان که شاهد آمار بالای طلاق هستیم. حال اگر صبر و استقامت افراد بالا باشد و فضای خانه، فضای محبت، دیانت، ایمان و تقوا باشد، مشکلات باید درون خانواده حل شود و کسی بیرون از خانه نباید از آنها باخبر شود.


حضرت زینب(س)؛ نمونه بارز صبر و استقامت


وی با بیان اینکه خانواده این‌قدر ظرفیت‌ساز است که می‌تواند فرزندانی همچون حضرت زینب کبری(س) تربیت کنند، اظهار کرد: افراد خانواده را می‌شود به یک ظرف آب تشبیه کرد، برخی به اندازه یک لیوان ظرفیت دارند و برخی به اندازه یک دریا و اقیانوس. این همه مراجعات به دادگاه‎ها و بروز مشکلات به‌دلیل بی‌ظرفیتی است. از نمونه‌های بارز صبر و استقامت می‌توان از حضرت زینب کبری(س) نام برد؛ تمام عمر بابرکت ایشان با مصیبت مادر، پدر، برادرها و مصیبت کربلا و اسارت همراه بود اما به دلیل ظرفیت بالایی که داشتند مثل کوه ایستادند و همه آنها را تحمل کردند.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: همچنین صبر و استقامت مادران، پدران و همسران شهدا در دوران دفاع مقدس مثال زدنی است؛ همسران آزادگان و جانبازانی که 30 سال است بر تخت خوابیده‌اند و به دلیل ظرفیت بالا این شرایط سخت را تحمل می‌کنند؛ ظرفیتی که خیلی‌ها ندارند و با کوچک‌ترین مشکلی به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند و اسمش را هم طلاق توافقی می‌گذارند و حتی برای این جدایی جشن هم می‌گیرند.


طلاق آخرین راه‌حل است


این کارشناس دینی اظهار کرد: در پاسخ به کسانی که می‌گویند مگر طلاق حلال نیست، باید گفت بله، ولی آخرین راه‌حل است؛ باید همه راه‌حل‌ها را طی کرد و اگر به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم آن وقت باید بحث طلاق مطرح شود.

ماندگاری در تعریف قانون ظرفیت که همان قانون صبر و استقامت است، گفت: فهم و معرفت اولین گام قانون ظرفیت است؛ قرآن کریم در چند جا می‌فرماید «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ» و بنابر این آیه هر چه فهم ما بیشتر، سهم ما بیشتر و خسارت ما کمتر می‌شود. ما اگر بفهمیم در تحمل، در صبر و استقامت چه ارزش‌ها نهفته است، حتما در برابر شرایط گزینه صبر و استقامت را انتخاب می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه از همان روز اول باید تحمل را به فرزندان آموزش داد و نباید آن را به آینده سپرد، گفت: این سؤال مطرح است که مشکلات زندگی را تا کجا باید تحمل کرد؟ تا جایی که ضرر به دین و آخرت انسان نزند. گاهی مشکلات همسر، دین شما را تباه می‌کند، روح و روان شما را نابود کند که در اینجا می‌توان تصمیم به طلاق گرفت؛ اما اگر مشکلات همسر برای شما مشکلات اقتصادی ایجاد کرده، یک مقدار رفت‌وآمد را محدود و فضای خانه را سخت کرده است همه اینها قابل تحمل است.


صبر و ظفر دو دوست قدیمی


مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: صبر و استقامت، انسان را قوی و بر دشمن درون و بیرون، پیروز می‌کند و شیرینی ظفر را به او می‌چشاند. صبر و ظفر دو دوست قدیمی هستند؛ لطافت آیه «اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً» این است که اگر کسی سختی را تحمل کند، شیرینی گشایش را به خوبی حس می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صبر بر بی‌صبری ارجح است و در روایات و آیات قرآن بر آن تأکید فراوان شده است، ادامه داد: خداوند می‌گوید ما شما را امتحان می‌کنیم تا صابرین را بشناسیم. حتی در برابر گفتارهای بدی که به انسان می‌رسد، بر داشتن صبر تأکید شده است.

ماندگاری گفت: گام دوم قانون ظرفیت‌یابی این است که موارد صبر را بشناسیم یعنی صبر بر طاعت، صبر بر معصیت و صبر بر مصیبت. برای اینکه صبر بر طاعت را با فرزندان تمرین کنیم باید پاداش هر طاعت(نماز، روزه، جهاد، خمس، زکات و...) را برای آنها بازگو کنیم تا برای انجام آن انگیزه پیدا کند. در واقع فرزندانمان باید بدانند که با انجام هر طاعتی از سوی خداوند و اهل بیت(ع) مورد تشویق قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به نکاتی درباره صبر بر معصیت، اظهار کرد: از آنجا که معصیت جذاب، شیرین، فراوان و ارزان است چه کنیم تا فرزندان‌مان از انجام آن دوری کنند؛ باید سمّ گناه، و تباهی‌ها وعواقب سوء گناهان را در دنیا و آخرت برای آنها بازگو کنیم. همچنین باید پاداش‌های صبر بر مصیبت را بگوییم. اگر کسی بفهمد صبر و استقامت معامله با خداوند است و پاداش دارد، نه تنها صبر می‌کند بلکه شکرگزار هم خواهد بود.

مهسا اسفندیاری
انتهای پیام
captcha