به گزارش ایکنا، از اواخر بهمن 98 تب کرونا در کشور همراه با برخی کشورهای جهان بالا گرفت، مسئلهای که موجب تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا و اتخاذ تصمیمات مهم از سوی مسئولان مربوطه شد.
یکی از این تصمیمات اتخاذ شده، تعطیلی مراکز آموزشی بود، موضوعی که در هفتههای اخیر نیز ادامه داشت و به تبع آن مؤسسات و خانههای قرآن تعطیل شدند. هر چند در ابتدا و به دلیل نامعلوم بودن سرانجام کروناویروس، گمان میرفت که پس از پیک چند روزه و یا چند هفتهای، همه چیز به روال عادی بازگردد. لذا مدارس و دورههای آموزشی به دلیل جلوگیری از انتقال کرونا کماکان تعطیل ماند، اما اندک زمانی پس از آن تب، محدود شدن فضای آموزشی و استفاده از بستر فضای مجازی و اینترنت اوج گرفت و تشکلهای قرآنی را نیز به این عرصه کشاند. هرچند استفاده از فضای مجازی سبب شد تا مؤسسات قرآنی نیز خود را همگام با دیگر عرصههای آموزشی کشور بهروز کنند، اما باز هم این موضوع برای مؤسسات مناطق کمبرخوردار محرومیتی دیگر بود.
البته در این مجال صحبت درباره محرومیت نیست که دردی است افزون بر دردهای مؤسسات قرآنی، بلکه اکنون مسئله مهم قصه تعطیلی تشکلهای قرآنی است؛ مراکز قرآنی مردمی نیازمند همت جدی مسئولاناند، همتی که باید با بلند شدن از پشت میز و اجرای مصوبات و خروجیهای بر زمین مانده جلسات متعدد همراه باشد. اگر بخواهیم به ضررهای مؤسسات قرآنی طی این ایام و با اجماع نظر صاحبان این عرصه و مدیران مؤسسات و اتحادیههای قرآنی موردی نگاه کنیم، نکات ذیل به نظر میآید:
البته در این میان نباید از تبدیل کردن این تهدید به فرصت از سوی برخی مؤسسات غافل بود، فرصتی که مؤسسات با پای کار آمدن و تبدیل شدن به پایگاههای تولید ماسک و تجهیزات بهداشتی، ظرفیت خود و قرآنآموزان را به جامعه نشان دادند.
روحالدین بلواسی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت لرستان، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا یک آزمون اجتماعی از طرف خدا برای همگان بود و قطعاً برای هر فردی نتیجه متفاوتی داشته است، گفت: در این میان مؤسسات قرآنی در کنار سایر صنوف متضرر شدند، به گونهای که کلاسهای حضوری تمامی مؤسسات قرآنی تعطیل شد.
وی با بیان اینکه مؤسسات و تشکلهای قرآنی با تعطیلی کلاسها عملاً شهریهای از قرآنآموزان دریافت نکردند تا با آن بتوانند اجاره مکان آموزشی و حقالزحمه مربیان را پرداخت کنند، اظهار کرد: بیشتر مؤسسات شرمنده همکاری و همراهی خوب مربیان تشکیلاتشان هستند که نتوانستهاند به آنها حقالزحمه پرداخت و حتی هدیهای برای عید نوروز یا عید فطر تهیه کنند.
بلواسی ادامه داد: مؤسسات قرآنی به دنبال برنامه یا درخواست حمایت از دستگاههای مربوطه برای احیای مجدد هستند. البته در این میان نباید از همراهی آنها و مشارکت آنها در تولید و دوخت ماسک به صورت خودجوش چشمپوشی کرد. فعالیتی که با تشکیل کارگاههای تولیدی در محیط مؤسسات قرآنی، مساجد، حسینیهها و تکایا در جبهه فرهنگی و مدافعان سلامت سهم بسزا و تأثیرگذاری داشت. همچنین تشکلهای قرآنی به عنوان مأمنی امن شناخته شدند، به گونهای که اقدام به دریافت نذورات، خیرات و تهیه بستههای حمایتی و اهدا به افراد نیازمند کردند. به عبارت دیگر این شرایط حس نوعدوستی و کمک عزتمندانه را بین همه مؤسسات تقویت کرد.
مؤسسه قرآنی شیفتگان مهدی(عج) فارس از جمله این مؤسسات بود. این مؤسسه فعالیتش را از سال 93 آغاز کرد. بنابر گفته معصومه گلستان، مدیر این مؤسسه قرآنی، در ایام کرونایی کلاسهای حضوری عمومی و تخصصی مؤسسه لغو شد، اما با همکاری مربیان و بنا بر فرمایش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی «فرصتی که در بحرانهاست در خود فرصتها نیست»، کلاسها به صورت مجازی برگزار شد. البته پس از ماه مبارک رمضان این مؤسسه بنا دارد که کلاسها با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.
البته در این میان از تصمیم جلسه چهل و هشتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در 16 اردیبهشت امسال مبنی بر تشکیل کمیتهای برای ارائه گزارش وضعیت مؤسسات قرآنی در شرایط کرونا با قید فوریت نباید چشمپوشی کرد، امری که نخستین جلسه آن در 21 اردیبهشتماه در دبیرخانه شورا به منظور برآورد از خسارات مؤسسات تشکیل شد. در آن میان میتوان به برخی از اقدامات صورت گرفته اشاره کرد:
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام