افراط در انتقال مفاهيم دينی موجب دلزدگی جوانان می‌شود
کد خبر: 3907957
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

افراط در انتقال مفاهيم دينی موجب دلزدگی جوانان می‌شود

قاری قرآن زنجانی افراط در انتقال مفاهيم دينی را دلیل فاصله گرفتن جوانان از قرآن دانست و گفت: جوان از طریق تدبر به قرآن جذب می‌شود و باید از این کتاب آسمانی پاسخ خلأهای زندگی را دریافت کند.

افراط در دین جوان را دلزده می‌کند/ جوانان پاسخ خلاء‌های زندگی را از قرآن دریافت کنندمعصومه کاج، قاری قرآن زنجانی از سال 75 فعالیت تخصصی خود را در عرصه قرآن آغاز کرد و در 17 سالگی در کلاس‌های مربیگری قرآن که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت دارالقران در زنجان و قم برگزار شد، شرکت کرد. در زمانی که دوره مربیگری تجوید و روانخوانی را می‌گذراند، کلاس‌هایی را در مؤسسات، مساجد و ادارات عهده‌دار بود.

او در مسابقات قرآن نیز حضور پررنگی داشته است. حدود 7 سال در مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف رتبه نخست را کسب کرد. در مسابقات قرآن دانشجویی 3 سال متوالی رتبه نخست استانی را کسب کرده و سال گذشته نیز در مرحله کشوری در جایگاه نخست قرار گرفت و مربیگری و داوری قرآن از دیگر فعالیت‌های ایشان است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا زنجان، با این قاری قرآن را می‌خوانید:

ایکنا ـ از چه زمانی به فعالیت‌های قرآنی روی آوردید و در این راه چه کسی بیشترین تأثیر را در زندگی شما داشت؟

من و برادرم در دوران کودکی هنگام بازی وسایل خانه را روی هم می‌چیدیم و بردارم قرآن را روی آن‌ها می‌گذاشت و تشویقم می‌کرد تا قرآن بخوانیم. با مادرم نیز به مسجد می‌رفتیم و در کلاس‌های سنتی قرآن شرکت می‌کردم و این علاقه از کودکی در درونم شکل گرفت. در 15سالگی ازدواج کردم، اوایل تغییر زندگی برایم دشوار بود، اما همسرم مشوق بسیار خوبی شد و از طریق راهنمایی‌های او توانستم به موفقیت‌هایی در حوزه قرآن برسم و در واقع عوامل موفقیت خود را اول خدا، دوم اهل‌بیت(ع) و بعد همسرم می‌دانم. اکنون 3 فرزند دارم. یکی از دخترانم مربی قرآن است. دختر دیگرم حافظ قرآن و پسر کوچکم نیز روخوانی قرآن را دنبال می‌کند.

در کنار فعالیت‌های قرآنی و شرکت در مسابقات سعی کردم تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارم. علاوه بر دوره‌هایی که برای مؤسسات و ادارات برگزار کردم، این دغدغه را داشتم که زنجانی‌ها در مسابقات بدرخشند و دانسته‌های خود را به متسابقین انتقال دادم، البته یک مؤسسه قرآنی به نام «نورالحق» نیز تأسیس کردم و شاگردانی را تربیت می‌کنم.

ایکنا ـ  از تجربیات خود در دوره‌های دانشجومتدبر بگویید

سطح 1 دوره دانشجو متدبر مانند دیگر استان‌ها در زنجان هم برگزار شد، آموزش‌های سطح 2 به شیوه آنلاین به اجرا درآمد و مقرر بود آزمون سطح 3 نیز در تیرماه برگزار شود. در کنار این دوره‌ها در کلاس‌های مکالمه عربی هم شرکت کردم؛ چراکه تدبر در قرآن به تسلط به مفاهیم عربی نیاز دارد؛ هرچند که مأنوس شدن با قرآن در سال‌های متمادی در افزایش اطلاعات عربی هم تأثیرگذار بود.

ایکنا ـ استقبال دانشجویان از دوره‌های قرآن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید در جامعه بسترهایی فراهم شود که دانشجویان جایگاه ویژه‌ای را در زندگی خود به قرآن اختصاص دهند. معمولاً در مسابقات دانشجویی قرآن که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، تعداد انگشت‌شماری شرکت می‌کنند و این موضوع ناراحت‌کننده است. در دوره‌های دانشجومتدبر نیز دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه شرکت کرده و تعدادی هم به دنبال اخذ مدرک از دانشگاه بودند و این مدرک‌گرایی آسیب‌زننده است، درحالی‌که که باید هدفشان نگاه ریشه‌ای باشد تا ببینند قرآن از ما چه می‌خواهد.

ایکنا ـ دلیل فاصله قشر جوان و دانشجو از قرآن چیست؟

متأسفانه برخی افراط در دین دارند و با کارهای سختگیرانه باعث شدند که جوان از حوزه دین دلزده شود. در حالی که مسلمان و بچه شیعه می‌تواند شاد باشد. در کنار حفظ حجاب و پوشش اسلامی می‌توان از لباس‌های شاد استفاده کرد و ضمن انتقال آیات قرآن و مفاهیم مذهبی، نشاط اسلامی را در جامعه ترویج کرد.

در یکی از برنامه‌های شبکه پویا که یک برنامه مذهبی است، روحانی لباس‌های شاد می‌پوشد، لبخند به لب دارد و در فضایی با نشاط، مطالب دینی را با شعر به کودکان می‌آموزد. حتی در کلاس‌هایی که برگزار کردم، این تجربه را دارم که وقتی از لباس‌های رنگی استفاده می‌کنم با وجود پوشش اسلامی و چادر، به برکت قرآن تأثیر مثبتی در بانوان داشته و اذعان کردند که فضای کلاس را می‌پسندند و مشکلات را پشت در گذاشته و به منزل بازمی‌گردند.

ایکنا ـ پیشنهاد شما برای جذب بیشتر جوانان به فعالیت‌های قرآنی چیست؟

اواخر سال گذشته سفری به تهران داشتم، در ایستگاه‌های بین‌راهی وسایل حمل و نقل عمومی گروهی از جوانان را مشاهده کردم که مشغول تبلیغ و فروش کتاب بودند، در واقع کار فرهنگسازی گسترش کتابخوانی را انجام می‌دادند. در حوزه قرآن نیز به فعالیت‌های این چنینی نیازمند هستیم که گروه‌های هدفمند شکل گیرند و محافل قرآنی، همایش‌ها و مسابقات همراه با جوایز داشته باشیم.

در دوره‌های سطح یک تدبر در قرآن نیز، روزهای اول تعداد دانشجویان کمتر بود اما به دلیل حضور استاد ماهر و سخنور تعداد شرکت‌کنندگان افزایش یافت. از طریق تدبر می‌توان دانشجو را وارد قرآن کرد تا از خواندن و درک آن لذت ببرد، البته باید از زبان شیرین و روش‌های جذاب متناسب با روحیات جوانان برای این کار استفاده کرد. ایجاد ارتباط صمیمی و فضای پرنشاط سبب می‌شود دانشجو خاطره خوشی از دوره‌های قرآن داشته باشد.

مباحث تدبر برای دانشجو را باید در حد جوانان بیان کرد و به سمت تبیین نقاط ضعف و قدرت این قشر رفت. باید کاری کرد که به خلأهای زندگی جوانان از طریق قرآن پاسخ داده شود. حتی می‌توان از طریق فضای مجازی پویش‌هایی را راه‌اندازی کرد تا فرهنگسازی و جریان‌سازی در این بخش اتفاق بیفتد.

ایکنا ـ استفاده از فناوری‌های نوین و ایده‌پردازی در ترویج فعالیت‌های قرآنی را ضروری می‌دانید؟

زمانی که 17، 18 ساله بودم، نوارهای کاست از قرائت اساتید بزرگ را گوش می‌دادم و از آن‌ها تقلید می‌کردم و آنچه که آموخته بودم را به استاد ارائه می‌دادم. باید بدانیم جوان امروز روش‌های قدیمی را نمی‌پسندد. اکنون فضای مجازی و کانال‌ها و سایت‌ها به کمک مردم آمده و اطلاعات مختلف را سریعتر در اختیار آن‌ها می‌گذارد که می‌توان با استفاده از ابزارهای جدید سطح فعالیت را گسترش داد.

انتهای پیام
captcha