‍ ‍ اجرای طرح «تحکیم بنیان خانواده در شوراهای حل اختلاف» آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3920660
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷

‍ ‍ اجرای طرح «تحکیم بنیان خانواده در شوراهای حل اختلاف» آذربایجان‌غربی

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان‌غربی از اجرای طرح «تحکیم بنیان خانواده در شوراهای حل اختلاف» آذربایجان‌غربی با هدف کاهش دعاوی خانوادگی خبر داد.

‍ ‍ اجرای طرح «تحکیم بنیان خانواده در شوراهای حل اختلاف» آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا آذربایجان‌‌غربی، به نقل از روابط‌عمومی دادگستری کل استان، هادی صمدی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی اظهار کرد: جایگاه نهاد خانواده در آموزه‌های دین اسلام از ارزش والایی برخوردار بوده و این بنیان مقدس باید حفظ، پاسداری و پاسبانی شود.

وی افزود: لذا «طرح تحکیم بنیان خانواده در شوراهای حل اختلاف» به منظور استفاده صحیح از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در زمینه برقراری صلح و سازش در دعاوی و اختلافات خانوادگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در استان اجرا می‌شود.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی ادامه داد: صیانت از بنیان خانواده در حال حاضر به دلیل مواجهه خانواده‌ها با مشکلات مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امری ضروری است.

وی تصریح کرد: خانواده اولین پایگاه بسترساز رشد جسمی، روانی و اجتماعی شدن هر فرد در جامعه است و خانواده‌هایی که به حقوق و مسئولیت‌های خویش جاهل یا بی‌اعتنا باشند زمینه‌ساز آسیب‌های گوناگون اجتماعی، روانی از قبیل خشونت، اعتیاد، فرار و رفتارهای نابهنجار بوده و در نتیجه تربیت نسل آینده دچار بحران خواهد شد.

صمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه حل اختلاف به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی قوه قضائیه است و با اجرای این طرح شوراهای حل اختلاف می‌تواند کمک شایانی به حل و فصل دعاوی حقوقی و کیفری بالاخص در زمینه دعاوی خانواده و اختلافات زوجین ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت شعب شورای حل اختلاف ویژه خانواده، استفاده از نیروهای توانمند، شایسته، با نفوذ کلام بالا در شعب خانواده و اهتمام مقامات ارجاع  دادگاه‌های حقوقی و دادسرا در ارجاع دعاوی خانواده به شوراهای حل اختلاف در این طرح ساماندهی خواهد شد.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بالغ بر 20 درصد از دعاوی خانواده با میانجی‌گری شعب شوراهای حل اختلاف استان با صلح و سازش مختومه می‌شود، گفت: اعضای شوراهای حل اختلاف تلاش کنند در اقدامات صلحی جهت برقراری مصالحه در دعاوی خانوادگی ریشه اختلاف را در مراحل اولیه به صورت اساسی شناسایی و پرونده‌های ارجاعی را با صلح و سازش مختومه کنند.

وی بیان کرد: یقیناً در صورت موفقیت شوراها در انجام دقیق این امر مهم بسیاری از دعاوی بعدی نشات یافته از اختلافات خانوادگی مثل طلاق، ترک انفاق، مطالبه مهریه، حضانت، مطالبه نفقه و ... که سهم عمده‌ای از دعاوی خانوادگی را به خود اختصاص می‌دهد، تشکیل نشده و از ورودی محاکم و دادسراها کاسته می‌شود.

صمدی در پایان از اعضای شوراهای حل اختلاف خواست در جریان رسیدگی و حل و فصل دعاوی خانوادگی، زمان بیشتری را جهت انجام گفت‌وگوها و مذاکرات صلحی اختصاص بدهند و از مهلت قانونی سه ماهه نهایت بهره‌برداری لازم را جهت برقراری سازش استفاده کنند.

 

 

انتهای پیام
captcha