زنجان به تجهیز 7000 تخت نقاهتگاهی نیاز دارد
کد خبر: 3936974
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

زنجان به تجهیز 7000 تخت نقاهتگاهی نیاز دارد

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به افزایش قدرت انتشار و انتقال ویروس کرونا گفت: با ادامه این روند به تجهیز 7000 تخت نقاهتگاهی برای قرنطینه بیماران نیاز داریم.

زنجان به تجهیز 7000 تخت نقاهتگاهی نیاز داردبه گزارش ایکنا از زنجان، خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، 3 آذرماه در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد کرونای استان زنجان، با اشاره به اینکه رویکرد این ستاد پیگیری و اجرای مصوبات است، اظهار کرد: طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها و طرح شهید قاسم سلیمانی از طرح‌های تاثیرگذار برای کنترل بیماری کرونا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با تعلل‌کنندگان اجرای مصوبات قرارگاه عملیاتی و ستاد کرونا برخورد قانونی انجام می‌شود، یادآور شد: برای عملیاتی شدن طرح شهید قاسم سلیمانی ضروری است صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مرکز بهداشت و سپاه انصارالمهدی از طریق رسانه‌ها جزئیات طرح را اعلام کنند.

این مسئول ادامه داد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و اداره‌کل ورزش و جوانان استان با اعلام نیاز قرارگاه عملیاتی کرونای استان، فضاها و امکانات را در مدت یک هفته آینده در اختیار مدیر اجرایی نقاهتگاه‌های استان و برای اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی قرار دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان تاکید کرد: ضروری است بر اساس نیاز مرکز بهداشت استان همه ادارت امکانات و فضاهای خود را برای استقرار پایگاه‌ها سلامت و اجرای طرح شهید سلیمانی در اختیار این مرکز قرار دهند و جمعیت هلال احمر استان باید به ظرفیت کنترلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در دو هفته قرنطینه انتطار داریم صدا و سیما با برنامه‌های متنوع زمینه سرگرمی مردم را فراهم کند، بیان کرد: افراد دارای تست مثبت کرونا باید به مدیران همان دستگاه معرفی شوند و حراست دستگاه اجرایی نیز باید نسبت به عدم حضور آنها اقدام کند.

مرادی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها در داروخانه‌ها باید از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان پیگیری شده و از تجمع جلوگیری شود، ابراز کرد: نیروی انتظامی نیز باید برای کاهش تجمع غیرضروری در هسته مرکزی شهر طرحی ارائه دهد و نظارت‌ها باید افزایش یافته و پروتکل‌های بهداشتی با دقت بیشتری اجرایی شود.

افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا

محمدرضا صائینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: در موج اول شیوع بیماری کرونا با ابتلای یک فرد به بیماری کرونا در خانه، تنها ۴۰ درصد افراد خانه مبتلا می‌شدند ولی در موج سوم، این ویروس جهش یافته و قدرت انتشار آن بیشتر شده و با توجه به افزایش قدرت سرایت ویروس، صد درصد افراد خانواده مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش سرعت شناسایی بیماران مبتلا با انجام تست سریع بیماری کرونا در استان، افزود: با توجه به افزایش شناسایی بیشتر افراد کرونایی در استان برای جداسازی این افراد از سایر اعضای خانواده، نیازمند اختصاص فضای بیشتر و افزایش نقاهتگاه‌های استان با ۷۰۰۰ تخت هستیم.

این مسئول، با بیان اینکه نقاهتگاه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی استان، حالت پیش‌بیمارستانی دارد و پاسخ‌گوی همه نیاز استان در این زمینه نیست، اظهار کرد: تبدیل همه پایگاه‌های سلامت به مراکز سرپایی کرونا، خدماتی که به نوزادان، خانم‌های باردار و سایر افراد ارائه می‌شود را دچار مشکل ‌می‌کند.

صائینی به توسعه پایگاه‌های سلامت در همه مناطق شهر تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت مدارس استان در راستای مقابه با بیماری کرونا ضروری است و بسیج استان در اجرای طرح شهید سلیمانی همه توان را به کار برده ولی باز هم کمک و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد و جمعیت هلال‌احمر باید به گروه‌های نظارت استان اضافه شوند تا در سه ماه به اهداف تعیین شده برسیم.

وی با بیان اینکه وظیفه قرارگاه کرونا عملیاتی بوده و نباید مصوبه‌محور باشد، چراکه ستاد استانی می‌تواند مصوبات را اجرایی کند، افزود: سالمندان زنجانی با توجه به اقدامات افراد حمایت‌گر در قرنطینه معکوس قرار خواهند داشت، زیرا این افراد نیازمند کمک هستند و سعی می‌شود با تامین مایحتاج آن‌ها، از ورود سالمندان به اجتماع جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha