یادکرد «شاه‌میوه» از مصطفی اسماعیل + صوت
کد خبر: 3943196
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

یادکرد «شاه‌میوه» از مصطفی اسماعیل + صوت

غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم با انتشار صوتی به یادماندنی از مصطفی اسماعیل به تمجید و تحلیل تلاوت‌های این قاری شهیر و فقید جهان اسلام پرداخت.

همزمان با فرارسیدن پنجم دی‌ماه، سالروز درگذشت مصطفی اسماعیل، قاری شهیر جهان اسلام، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم با انتشار متن و صوتی به یادماندنی از  اکبرالقراء مصر یاد کرد؛ در ادامه این متن را می‌خوانیم:

«در سالروز وفات قاری کبیر و نابغه بی‌بدیل عالم تلاوت، مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل هستیم، ایشان در زمانی پا به عرصه تلاوت مصر گذاشت که اسطوره‌هایی مانند شیوخ رفعت، سلامه، شعشاعی و ... در اوج محبوبیت و شهرت خود قرار داشتند، اما این انسان نابغه با ارائه مکتبی نو بسیار زود جای خود را در میان نخبگان این هنر باز کرد و آوازه‌اش به سرعت در مصر، سوریه، لبنان، عراق و دیگر کشورهای اسلامی پیچید. به همین دلیل، وی جزء قاریانی است که به کشورهای متعدد از شرق آسیا همچون مالزی و اندونزی تا [غرب آسیا] همچون پاکستان، ترکیه، لبنان، عربستان، فلسطین، سوریه و نیز بسیاری از کشورهای آفریقا، اروپا و آمریکا سفرهای متعددی داشته و تنها قاری است که از چندین رئیس جمهور، نخست‌وزیر و پادشاه مختلف، نشان و مدال دریافت کرده‌اند.

آن مرحوم علاوه بر ایجاد تحولی بزرگ در هنر تلاوت قرآن، منشأ بسیاری از قاریان هم‌عصر و پس از خود نظیر مرحوم کامل یوسف، طه‌الفشنی، غلوش، حصان و حتی برخی موسیقیدانان مصر مانند ریاض‌السنباطی در اخذ الحان بوده‌اند. از جمله قاریان بزرگی که تمام قرآن را با دو روش تحقیق و ترتیل خوانده‌اند، مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل هستند. یکی از ویژگی‌های مهم [تلاوت] ایشان تناسب ملودی‌ها و ردیف‌های خلاقانه ایشان با نوع روایات و قرائات مختلفی است که در تلاوت‌هایشان استفاده می‌کرده‌اند. مقطع حاضر نمونه‌ای از هزاران هزار آهنگ مختلفی است که در روایات و قرائات مختلفی همچون ورش، خلف، حفص، ابوعمرو و ... در بیش از هزار و سیصد تلاوت ثبت‌شده از ایشان، اجرا شده است.»

انتهای پیام
captcha