شورای اسلامی اتیوپی مجازات عاملان تخریب قدیمی‎ترین مسجد آفریقا را خواستار شد
کد خبر: 3946344
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹

شورای اسلامی اتیوپی مجازات عاملان تخریب قدیمی‎ترین مسجد آفریقا را خواستار شد

شورای عالی امور اسلامی اتیوپی آسیب و خسارت وارد شده به مسجد «نجاشی» در شمال این کشور در جریان درگیری‌های‌ اخیر منطقه «تگرای» را محکوم کرد و مجازات عاملان تخریب این مسجد را خواستار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل العین، شیخ «قاسم محمد تاج الدین» دبیرکل شورای عالی امور اسلامی اتیوپی امروز در نشستی خبری از دولت فدرال خواست تا درباره عاملان تخریب و خسارت قدیمی‌ترین مسجد آفریقا را تحت تعقیب قرار دهد و آنها را بازداشت و تحویل دستگاه قضایی دهد.

وی تصریح کرد: از دولت می‌خواهیم که عاملان تخریب را تحت تعقیب قرار دهد و مسجدی که نماد اسلام و میراث تاریخی کشور است، تعمیر کند.

تاج الدین افزود: شورای عالی امور اسلامی این موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از بازگشت تیم اعزامی به محل حادثه، مردم اتیوپی را در جریان قرار خواهد داد.

وی گفت: شورای اسلامی و کمیته تحقیقات و حفاظت اتیوپی از میراث فرهنگی، بخشی از تیم فنی دولت برای بررسی پیامدهای این حادثه هستند.

مسجد نجاشی واقع در منطقه «تگرای» در پی یک عملیات نظامی علیه «جبهه آزادی بخش تگرای» در ماه نوامبر گذشته به شدت آسیب دید. دولت مرکزی جبهه آزادی بخش را یک گروه شورشی می‌داند.

مسجد نجاشی در منطقه تگرای در شمال اتیوپی واقع شده و نخستین مسجدی است که در زمان ظهور اسلام در قاره سیاه ساخته شده است. این منطقه اولین منطقه در قاره آفریقا بوده که اسلام به آن وارد شده است.

یادآور می‌شود؛ اين مسجد که در 900 کيلومتری شمال آديس آبابا قرار دارد، قدمتی برابر با زمان ورود دين مبين اسلام به اين کشور در حدود 1400 سال پيش داشته و در زمان حکومت شاه احمد نجاشی؛ پناه دهنده مهاجران مسلمان، ساخته شده است.

انتهای پیام
captcha