تأثیر سبک زندگی بر الگوی فرزندآوری
کد خبر: 3947555
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰

تأثیر سبک زندگی بر الگوی فرزندآوری

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی و نفوذ فرهنگ غربی چالش‌هایی را در حوزه فرزندآوری به‌ وجود آورده است، گفت: امروزه اغلب زوج‌های جوان موفقیت‌ها و لذت‌های فردی را اولویت خود قرار داده‌اند که موجب عدم توجه آن‌ها به مقوله مهم فرزندآوری شده است.

اولویت قرار دادن لذت‌های فردی؛ علت کاهش تمایل زوجین به فرزندآوریبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان، امروز، 24 دی‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های اخیر با تغییر سبک زندگی و نفوذ فرهنگ غربی با چالش‌هایی مواجه شدیم و موضوع فرزند‌آوری و فرزندپروری تحت شعاع قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) از اولاد صالح به عنوان باقیات الصالحات یاد کرده است و در قیامت به کثرت امت خود می‌بالد، ادامه داد: این مهم نشان دهنده جایگاه بالای فرزندآوری در زندگی بشر به‌ویژه در بین افراد جامعه اسلامی و دینی دارد و فرزند ارزشمندترین ثمره زندگی پدر و مادر است.

این مسئول با اشاره به آیه۷۴ سوره فرقان «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا و آنان هستند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند و ما را (سر خیل پاکان و) پیشوای اهل تقوا قرار ده»، بیان کرد: از این آیه اهمیت همسر و فرزند در تکامل بشر و آرامش انسان مشخص می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع فرزندآوری در سیاست‌های کلی جمعیت کشور پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: این مسئله به‌قدری اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در چندین سخنرانی بر این موضوع تأکید کرده‌اند و متأسفانه اجرای سیاست‌ها همچنان مورد غفلت واقع شده است.

وی یادآور شد: نظر قرآن کریم به عنوان منشأ و اساس دین اسلام نسبت به فرزندآوری و تکثیر اولاد مثبت است چرا که زندگی فرد صالح به‌خصوص در جامعه اسلامی فواید و آثار مثبتی در پی دارد که از مهم‌ترین آنها می توان به ادامه دادن راه والدین و حفظ ارزش‌های دین مبین اسلام اشاره کرد.

بیگدلی ابراز کرد: جامعه‌شناسان موضوع کاهش جمعیت و عدم تمایل زوجین به فرزندآوری را ناشی از سبک زندگی نادرست و رخنه فرهنگ‌های بی‌پایه و اساس می‌دانند و در حال حاضر خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا بهترین امکانات و خدمات را به فرزندان خود ارائه داده و تمامی نیازهای مادی آن‌ها را برآورده کنند که با توجه به شرایط اقتصادی موجود و نیز وجود برخی بهانه‌ها، این امر صرف نظر کردن از تولد فرزندان بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه اغلب زوج‌های جوان موفقیت‌ها و لذت‌های فردی را اولویت خود قرار داده و تمرکز بر فضای مجازی و مشغولیت‌های دیگر موجب عدم توجه آن‌ها به مقوله مهم فرزندآوری شده است و این در حالی است که فرزندآوری باعث تحکیم بنیان‌های خانواده و تقویت ارتباط زوجین با یکدیگر می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در پایان با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ای برای جلوگیری از کاهش جمعیت نداشته باشیم، ۳۰ سال آینده با جامعه‌ای سالمند روبرو هستیم و استکبار و دشمنان اسلام به راحتی می‌توانند نقشه‌های خود را علیه این کشور عملی کنند، تصریح کرد: از همین رو نهادهای فرهنگی باید نقش و تاثیر فرزند بر خانواده را بیش از پیش برای زوجین تبیین کنند.

انتهای پیام
captcha