پافشاری در تبیین صراط مستقیم؛ خدمت فاطمه(س) به بشریت
کد خبر: 3947956
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
حجت‌الاسلام نظری منفرد بیان کرد:

پافشاری در تبیین صراط مستقیم؛ خدمت فاطمه(س) به بشریت

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بدون پافشاری فاطمه(س) بر صراط مستقیم بعد از وفات پیامبر(ص) معلوم نبود امروز جریان حق چه وضعی داشت،‌ گفت: رسول اکرم(ص) راه را شفاف بیان کردند، ولی برخی اجازه ندادند تا این صراط برای مردم روشن شود، لذا از خدمات مهم فاطمه(س) این بود که روی این راه شفاف پافشاری کرد تا به شهادت رسیدند.

پافشاری در تبیین صراط مستقیم مهمترین خدمت فاطمه(س) به بشریت استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری‌منفرد، استاد حوزه علمیه، شامگاه جمعه، 26 دی‌ماه، در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) در مؤسسه فهیم قم با بیان اینکه محبت به دو دسته غریزی و غیرغریزی قابل تقسیم است، گفت: به تعبیر امام علی(ع) براساس محبت غریزی که مختص انسان نیست، اگر شتر ماده‌ای که بچه‌اش را گم کرده در فراغ فرزندش ناله می‌زند و کبوتر وقتی جفتش را گم می‌کند، صدا دارد و فریاد می‌زند، امام علی(ع) در این روایت تأکید دارند که اگر شما مانند این موجودات ناله سر دهید باز جبران یک نعمت از نعمات الهی را نمی‌کند.
 
وی افزود: محبت دیگر تحصیلی است که دارای مراتب و وابسته به معرفت است و این نوع محبت را از ما خواسته‌اند؛ رسول اکرم(ص) قسم خوردند که به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست، بنده به عملش سود نمی‌برد، مگر به معرفت حق ما؛ مودتی را که قرآن اجر رسالت قرار داده هم از این سنخ است. میان مودت و محبت تفاوت وجود دارد؛ راغب می‌گوید که مودت از «وتد» ریشه گرفته که به معنای میخ است. به محبتی، مودت می‌گویند که همانند میخ چیزی را به چیز دیگری متصل کند یعنی به محبت فوق‌العاده می‌گویند.
 
نظری‌منفرد با بیان اینکه هرقدر معرفت زیاد شود محبت و مودت هم بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: به همین دلیل می‌بینیم که مراتب و جایگاه صحابی ائمه(ع) با هم تفاوت دارد؛ از ابن ابی‌یعفور نقل شده است که اگر امام(ع) بفرماید که نیمی از یک میوه حلال و نیم دیگر حرام است، می‌پذیرم. این صحابی وقتی از دنیا رفت، امام صادق(ع) فرمودند، پیامبر(ص) و من از ایشان راضی بودیم و او به بهشت رفت؛ چنین افرادی به تعبیر روایت هر کجا باشند، علم در آنجا زنده و جهل مرده است.
 

خدمات حضرت زهرا(س) به بشریت

 
وی اظهار کرد: اگر خدمات حضرت صدیقه به جامعه بشری نبود، معلوم نبود مردمان خواهان حق امروز چه وضعی داشتند؛ ایشان با تمام وجود در دفاع از حق ایستاد؛ بعد از سقیفه وقتی به خانه امام(ع) آمدند، فاطمه(س) در برابر آنها ایستاد و سقیفه را که وجه شرعی به آن داده و جمع زیادی از مردم نیز با تهدید و تطمیع پذیرفتند را زیر سؤال برد. ایشان 40 شب در خانه مهاجرین و انصار می‌رفتند و به روشنگری پرداختند، گرچه در آن زمان گوش شنوا برای پذیرش حق نبود، ولی حضرت صراط مستقیم را شفاف و روشن بیان فرمود.
 
نظری‌منفرد با بیان اینکه اهداف مقدس اعمال صالح هستند، تصریح کرد: گاهی هم برخی حرکت می‌کنند، ولی برای ظلم و پایمال کردن حقوق دیگران و اهداف نامقدس، ولی قرآن با صراحت بر این حقیقت تصریح فرموده که انبیاء برای هدف مقدسی آمده‌اند؛ اگر آیه شریفه 25 حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» را تابلو کنیم و به بشریتی که هنوز فطرت آنها دست‌خوش فساد نشده عرضه کنیم، با جان و دل می‌پذیرند.
 
استاد حوزه علمیه بیان کرد: در این آیه اقامه قسط چیز عجیبی است؛ زیرا نفرمود انبیاء قسط را اقامه کنند بلکه خود مردم بعد از دیدن بینات و کتاب باید قائم به قسط شوند؛ ممکن است از آیه استفاده شود که خدا بشر را در تصمیم‌گیری آزاد گذاشته است. بنابراین فلسفه ارسال رسل و انزال کتب این بوده مردم قیام به عدل و قسط بکنند.
 

زحمات انبیاء در تبیین صراط مستقیم

 
نظری منفرد تصریح کرد: انبیاء در این مسیر تلاش زیادی کردند و فی‌الجمله موفق شدند؛ زیرا همه بشریت پذیرای این امر نیستند؛ قرآن در انتهای سوره یوسف فرموده است که ای پیامبر(ص) با اینکه تو اصرار و حرص داری که مردم به صراط مستقیم بیایند، ولی اکثر آنها دین را نمی‌پذیرند. در جریان داستان موسی و سحره تنها عده اندکی از سحره وقتی حقیقت را دیدند پذیرفتند، ولو اینکه فرعون آنها را تهدید کرد که دست و پایشان را قطع می‌کند.
 
وی با اشاره به فرمایشات امام علی(ع) در نهج‌البلاغه افزود: راست و چپ، گمراهی است و طریق وسط جاده است، این طریق وسطی هم کتاب و سنت پیامبر(ص) است. البته گاهی اجمال یک حکم مانند اقامه صلاة و ایتاء زکات در قرآن آمده است، اما تفصیل آن در سنت و سیره نبوی وجود دارد.
 
نظری منفرد با اشاره به طرح «حسبنا کتاب‌الله» بعد از وفات پیامبر(ص)، افزود: کتاب نیازمند مبیّن است، ولی مع‌الاسف این انحراف به وجود آمد و خصوصاً کسانی که دنبال انحراف اذهان بودند این مسئله را جدی گرفتند و هر چیزی غیر از قرآن را سوزاندند که در حقیقت فرمایشات پیامبر(ص) در تبیین و تفسیر قرآن بود؛ سخن ما این است که خلیفه اول مکتوبات صحابه از پیامبر(ص) را سوزاندند، بنابراین اگر اینها دروغگو بودند، پس چرا صحابه عادل هستند؟ و اگر راستگو بودند چرا فرمایشات مکتوب پیامبر(ص) باید سوخته شود و نسل آینده از این مطالب محروم شوند؟.
 
نظری منفرد اظهار کرد: در صحیح مسلم روایت ثقلین بیان شده و پیامبر(ص) راه را شفاف بیان کردند، ولی برخی اجازه ندادند تا صراط مستقیم برای مردم روشن شود، لذا از خدمات مهم فاطمه(س) این بود که روی این راه شفاف پافشاری کرد تا در این راه به شهادت رسیدند. 
انتهای پیام
captcha