کرامت انسانی در سایه دانایی شکوفا می‌شود / تمدن‌سازی بدون افراط و تفریط
کد خبر: 3948058
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
حجت‌الاسلام شکری مطرح کرد؛

کرامت انسانی در سایه دانایی شکوفا می‌شود / تمدن‌سازی بدون افراط و تفریط

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی، با تأکید بر اینکه کرامت انسانی جایی شکوفا می‌شود که دانایی باشد، گفت: هر چه تأثیر عمل انسان بیشتر باشد درجه شاهد بودن او در جامعه بالاتر است و همین افراد هستند که تمدنی می‌سازند که در آن افراط و تفریط نیست.

کرامت انسانی در سایه دانایی شکوفا می‌شود / تمدن‌سازی بدون افراط و تفریطبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی امروز شنبه 27 دی‌ماه به صورت مجازی همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم ابتدا روایت‌خوانی شهادت 22 نفر از دانشجویان عضو جهاددانشگاهی که در دانشگاه تبریز به شهادت رسیدند به نویسندگی فرزین پورمحبی اجرا شد.

در ادامه علیرضا زجاجی، مدیرکل حوزه ریاست دفتر مرکزی جهادانشگاهی، پیام حمید‌رضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، که نتوانست در این جلسه حضور داشته باشد را قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمين، اللهم صل على محمد و آله الطاهرين والسلام على الشهداء والصديقين

من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا (احزاب، ۲۳)

خدمت همه مهمانان و بینندگان عزیز نخستین یادواره مجازی شهدای جهاددانشگاهی سلام عرض می‌کنم. فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت می‌گویم و به روح پرفتوح امام خمینی(ره) احیاگر فرهنگ جهاد و شهادت در عصر ما و نیز همه شهدای عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهیدان مظلوم ترور، جهاد علمی و مدافع حرم سلام و درود می‌فرستم و یاد و خاطره شهدای والامقام جهاددانشگاهی را گرامی می دارم.

از عزیزان شرکت‌کننده در این مراسم نورانی و همکاران دست‌اندرکار سپاسگزاری می‌نمایم. بررسی و مطالعه زندگی شهدا، وصیتنامه‌ها و آثار بجا مانده از آن عاشقان و شیفتگان راه حق و حقیقت که غالباً جوان هم بودند و تأسی آنان به دین مبین اسلام و ائمه اطهار(ع) و حضرت زهرا(س) به خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه به الگوی زندگانی دینی به ویژه آنچه که از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آموخته بودند، عقیده داشته و حیاتی مشحون از جهاد و تلاش خستگی ناپذیر برای خود ترسیم کرده بودند.

هنوز از سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه و شهادت دانشمند بزرگمان دکتر فخری‌زاده و نیز سالگرد فقدان دانشمند برجسته زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در ۱۴ دی فاصله نگرفته‌ایم، این الگوهای برجسته در واقع رهروان همان مکتب فاطمی هستند که لحظه به لحظه حیاتشان حرکتی متوكل و توأم با شور و اشتیاق توانستن و حل مشکلات و تنگناها در مسیر راه حق بود. شهدای جهاددانشگاهی هم همین گونه بودند.

کرامت انسانی در سایه دانایی شکوفا می‌شود / تمدن‌سازی بدون افراط و تفریط

ما در این نهاد شاهد بودیم که شهدای جهاد که جمعیت غالب آنها دانشجو یا دانش آموخته دانشگاه‌ها بودند در چه عرصه‌های متنوعی پا در میدان گذاشتند. عده‌ای از این عزیزان به جبهه‌ها می‌رفتند و مسئولیت‌های مهمی را هم متقبل می‌شدند و جهاد رو در رو با دشمن بعثی را انتخاب می‌کردند. عده‌ای دیگر نیز با درک نیاز پشتیبانی و مهندسی و تعمیر و ساخت ادوات جنگی آن هم در اوج تحریم تسلیحاتی، قدرت ایمان، ابتکار و دانش خود را به پای کار آوردند و به همراه سایر همرزمان خود در این نهاد مقدس نقش‌های مهمی در پیروزی رزمندگان دفاع مقدس ایفا نموده و جا دارد به حق آنان را بنیان گذاران دفاع دانش بنیان کشور بنامیم.

عده‌ای دیگر مشغول ساماندهی اعزام اساتید و دانشجویان و انجام برنامه‌ریزی منظم در این رابطه بودند. برخی از جهادگران عزیز ما در حوزه فرهنگی، حفظ و تقویت روحیه رزمندگان و خنثی‌سازی جنگ روانی دشمن را در دستور کار داشتند و عده‌ای نیز در حوزه علوم پزشکی جهاددانشگاهی کار اعزام نیروهای متخصص و درمان مجروحان را پیگیری می‌کردند.

در همه این فعالیت‌ها هدف به کار گیری توان علمی این نهاد در خدمت به لجستیک جنگ تحمیلی علیه کشورمان بود. چیزی که امروز از آن به دفاع دانش بنیان یاد می‌کنیم. اولین عضو جهاددانشگاهی در آذر ۵۹، حسین رنجبر، یعنی چند ماه بعد از تشکیل این نهاد انقلابی به شهادت رسید. تعدادی دیگر از اعضای این نهاد که در حوزه فرهنگی و خنثی کردن توطئه‌های منافقان و کومله‌ها و وابستگان به بیگانه فعالیت می‌کردند مورد حقد و کینه آنان قرار گرفتند و ترور شدند.

27 دی‌ماه 65؛ نقطه عطف معراج شهدای جهاد

نقطه عطف معراج شهدای جهاد، ۲۷ دی‌ماه سال ۶۵ بود؛ زمانی که کارگاه ساخت ادوات و تجهیزات نظامی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در دانشکده فنی تبریز هدف بمباران جنگنده‌های متجاوز بعثی قرار گرفت و ۲۲ تن از اعضای جهاددانشگاهی در آن حادثه به فیض شهادت نائل و هفت تن جانباز گردیدند.  شورای ریاست جهاددانشگاهی در سال ۹۶ این روز را به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی تعیین و تصویب نمود. وظیفه اصلی همه ما در جهاددانشگاهی تلاش برای تحقق آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی است. حراست از انقلاب با ارتقای پیوسته توان دفاعی دانش‌بنیان کشور که باعث شود دشمنان انقلاب جسارت تعرض به میهن اسلامی ما را نداشته باشند و تحقق اقتدار اقتصاد دانش بنیان کشور و به‌وجود آوردن یک جامعه الگو که تضمین کننده رفاه و سعادت دنیوی و اخروی برای مردم و سایر ملل بر پایه عدالت و اخلاق مداری باشد به لطف خدا محقق خواهد شد و امروز با افتخار به شهیدانمان عرض می‌کنیم که تلاش گسترده‌ای در این نهاد مقدس و در جنگ اقتصادی با دشمن و نیز در خدمت به میهن اسلامی در جریان است و محتاج دعای خیر آنها در این مبارزه سخت و سنگین هستیم.

از همکاران خدوم در معاونت فرهنگی و روابط عمومی جهاددانشگاهی در سراسر کشور در گرامیداشت این روز قدردانی می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله»

قرائت پیام محمدرضاپورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی به نخستین یادواره شهدای جهاد دانشگاهی ادامه‌بخش این مراسم بود.

در این پیام آمده است:

دانشگاه همیشه منشأ تحولات سازنده و دانشجویان در حل مسائل جامعه پیشرو بوده‌اند؛ این موضوع در دوران دفاع مقدس نیز به زیباترین مشکل متجلی شد و دانشگاهیان در کنار حضور در خطوط مقدم جبهه در کسوت رزمندگان و فرماندهان، بخش اعظم پشتیبانی فنی و مهندسی جنگ را نیز بر عهده داشتند و تخصص خود را برای تأمین نیازهای رزمندگان به کار می‌بستند.

از جمله طلایه‌داران حرکت خودکفایی در عرصه دفاعی، جمعی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز با حمایت جهاددانشگاهی بودند که در تأمین نیاز رزمندگان تلاش می‌کردند؛ عظمت و بزرگی کار آنان موجب شد که دشمن کوردل محل کارگاه این حرکت افتخارآمیز را بمباران و ۲۲ تن از بهترین دانشجویان و قهرمانان عرصه علمی را به شهادت برساند.

ماندگاری عطر شهدا در دانشگاه تبریز

عطر وجود این شهیدان گران‌قدر برای همیشه در فضای دانشگاه تبریز، مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران، ماندگار شده و راه مقدس و متعالی آنان توسط جوانان دانشمند و متخصص این دانشگاه ادامه دارد.

اینجانب یاد و خاطره شهدای دانشجو، شهیدان جهاددانشگاهی به‌ویژه شهدای بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز را گرامی می‌دارم و از صبر و استقامت خانواده‌های آنان قدردانی می‌کنم.

شهدای دانشجو بنیان گذاران دفاع دانش بنیان هستند

پس از پخش تیزری در خصوص 22 شهید دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام یوسفعلی شکری، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، به تبیین مفهوم شهید در دین اسلام پرداخت و گفت: تاریخ‌نگاران در تاریخ اسلام هر زمان می‌خواستند از حضور مجاهدی در یک میدان نبرد سخن بگویند اسم مجاهد را می‌آوردند و می‌نوشتند «شهید به بدر، خیبر و ...». در زیارت‌ حضرت بقیه‌الله هم دعا می‌کنیم که خدایا ما را جزو «الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» قرار بده. در اینجاها منظور از شهید، کشته شدن در میدان نبرد و یا در مقابل حضرت بقیه‌الله نیست بلکه حضور در میدان است.

حضور دائمی مؤمن در میدان حق به معنای شهادت است

وی با اشاره به اینکه در منابع دینی حضور دائمی مؤمن در میدان حق به معنای شهادت است، به آیه 17 سوره رعد که خداوند می‌فرماید: « أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ؛ [همو كه] از آسمان آبى فرو فرستاد پس رودخانه‌‏هايى به اندازه گنجايش خودشان روان شدند و سيل كفى بلند روى خود برداشت و از آنچه براى به دست آوردن زينتى يا كالايى در آتش مى‏‌گدازند هم نظير آن كفى بر مى‌‏آيد خداوند حق و باطل را چنين مثل مى‏‌زند اما كف بيرون افتاده از ميان مى‌رود ولى آنچه به مردم سود مى‌رساند در زمين [باقى] مى‏‌ماند خداوند مثل‌ها را چنين مى‏‌زند» اشاره کرد و گفت: آنچه به نفع مردم است می‌ماند اما کف‌ها از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام شکری افزود: هر چه تأثیر عمل انسان بیشتر باشد درجه شاهد بودن او در جامعه بالاتر است و همین افراد هستند که تمدنی می‌سازند که در آن افراط و تفریط نیست، چراکه افراط و تفریط کار افراد جاهل است، در حالی که الگو و شاهد مؤمنان حضرت رسول(ص) است و اگر بناست که به کرامت انسانی برسیم و شاهد بر جامعه و تاریخ باشیم باید به سوره علق اقتدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه کرامت انسانی جایی شکوفا می‌شود که دانایی باشد، گفت: انسان زمانی به جوهر وجودی خود دست پیدا می‌کند که دانایی داشته باشد و این کار با مجاهدت محقق می‌شود و کسی که می‌خواهد به این درجه برسد باید کاهلی و سستی را کنار بگذارد و مجاهد نستوه باشد.

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که در قرآن به افرادی که جهاد و شهادتشان به کشته شدن در راه خدا انجامیده، شهید گفته نشده بلکه تصریح شده که آنها نمرده‌اند بلکه در محضر پروردگاران روزی می‌خورند، گفت: شهادت یعنی حضور دائمی در میدان حق و اثبات حقانیت یک جریان که بیشترین منفعت را برای مردم دارد. پس اگر قرار است راه تعالی را طی کنیم باید حق‌شناسی کرده و حضور دائمی در میدان حق داشته باشیم.

در پایان این مراسم نیز پس از قرائت پیام محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، کلیپ عزاداری حضرت فاطمه(س) پخش و مراسم با توسل به آن حضرت به اتمام رسید.

انتهای پیام
captcha