رفع محرومیت روستاییان با ایجاد «بازارهای خانگی»
کد خبر: 3948290
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) دنبال می‌کند؛

رفع محرومیت روستاییان با ایجاد «بازارهای خانگی»

گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) استان فارس توانسته است با راه‌اندازی بازارهای خانگی، گام مثبتی در زمینه رفع محرومیت از روستائیان و حاشیه‌نشینان این استان بردارد.

به گزارش ایکنا، گروه‌‌های جهادی یکی از پایه‌های خدمت‌رسانی به نقاط محروم کشور و نیازمندان و مستضعفان هستند و بدون داشتن هیچ‌ چشم‌داشتی به عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت پرداخته و خدمات شایانی را به نیازمندان ارائه کرده‌اند. با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب این گروه‌ها به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است. بسیاری از این گروه‌ها علی‌رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند.

گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) استان فارس یکی از گروه‌های فعال این استان است که طی هفت سال فعالیت بی‌وقفه خود توانسته است در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی ورود پیدا کرده و برنامه‌های جهادی موفق و تأثیرگذاری را در مناطق محروم استان اجرایی کند.

اعضای این گروه جهادی که در ابتدای فعالیت خود جزء دانش‌آموزان این مرز و بوم بوده‌اند، امروز وارد حوزه آموزش عالی شده و هر کدام از ایشان در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. این جهادگران نمونه که هر کدام از ایشان امروز تخصص ویژه‌ای در علوم مختلف کسب کرده‌اند، با حفظ روحیه جهادی خود در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان، فعالیت‌های جهادی خود را گسترش داده و محرومان و نیازمندان را در حوزه‌های مختلف اجتماعی یاری می‌کنند.

محمد سمیعی، مدیر گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و خدماتی که تاکنون ارائه داده است، اظهار کرد: بنده پیش از راه‌اندازی این گروه جهادی و از سال 89 وارد حوزه خدمات جهادی شده و همراه با دیگر جهادگران استان به مدت چهار سال مشغول خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان در مناطق مختلف بودیم.

ارسال نشود/////ایجاد «بازارهای خانگی» و رفع محرومیت روستائیان / اشتغال‌زایی راه حل دائمی کاهش نیازمندی‌ها است

سمیعی ادامه داد: طی این چهار سال و در کنار برخی از دانشجویان جهادی توانستیم با عنایت خداوند متعال خدمات زیادی را در مناطق محروم استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ارائه دهیم و گامی هر چند کوچک در مسیر محرومیت‌زدایی از این مناطق برداریم.

وی با بیان اینکه پس از چهار سال فعالیت جهادی توفیق راه‌اندازی گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) را پیدا کردیم، تصریح کرد: در سال 92 بود که پس از مشاهده وجود برخی خلأها در بخش دانش‌آموزی، تصمیم به ایجاد گروهی جهادی گرفتیم که به صورت ویژه به حوزه دانش‌آموزی ورود کرده و درصدد رفع خلأهای موجود در این زمینه بپردازد که همین مسئله باعث ایجاد گروه پیامبر اعظم(ص) شد.

مدیر گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) افزود: فقدان روحیه جهادی و عدم برگزاری اردوهای جهادی برای دانش‌آموزان همان خلأیی بود که ما را به فکر تأسیس این گروه جهادی انداخت تا بتوانیم با ایجاد روحیه جهادی در میان دانش‌آموزان از طریق برگزاری اردوهای مختلف جهادی، زمینه را برای حضور بیش از پیش ایشان در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان فراهم کنیم.

دانش‌آموزان؛ محور اصلی گروه جهادی

سمیعی ضمن تأکید بر اینکه محور اصلی این گروه جهادی، دانش‌آموزان هستند، ادامه داد: در این راستا از حضور چند نفر از دانشجویان نخبه و طلبه‌های روحانی نیز برای بحث آموزش دانش‌آموزان بهره بردیم که این مسئله نتایج بسیار خوبی را نیز به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌های گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) در ابتدای کار مربوط به حوزه ساخت و ساز برای نیازمندان و بخش دیگری از برنامه‌ها نیز مربوط به حوزه فرهنگی بود، افزود: با گذشت زمان و کسب تجربه‌های زیادی که طی این مدت داشتیم، اندک‌اندک دانش‌آموزان گروه نیز به دانشگاه رفته و نسبت به رشته‌های مختلف تخصص پیدا کردند که این مسئله بر نحوه خدمت‌رسانی بهینه گروه تأثیر مستقیم داشت.

مدیر گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) بیان کرد: در ادامه این فعالیت‌ها، بخشی از فعالیت‌های گروه جهادی ما به حوزه ارائه مشاوره تخصصی در حاشیه شهرهای مختلف استان معطوف شد و از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی بهتر به محرومان حاشیه‌نشین استفاده کردیم.

ارسال نشود/////ایجاد «بازارهای خانگی» و رفع محرومیت روستائیان / اشتغال‌زایی راه حل دائمی کاهش نیازمندی‌ها است

سمیعی اظهار کرد: از سال 95 بود که گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) وارد حوزه فعالیت‌های اقتصادی شد. از این زمان به بعد بود که ضمن ورود به بخش کشاورزی و تولید محصولاتی همچون آلوئه‌ورا، زعفران و عسل طبیعی زمینه را برای اشتغال‌زایی محرومان و افراد کم‌برخوردار آماده کردیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دیدگاه ما در حوزه جهادی مبتنی بر دیدگاه تربیتی بوده و خواهد بود، ادامه داد: البته فعالیت‌هایی همچون ساخت‌ و ساز منازل برای محرومان و برنامه‌هایی از این دست نیز تأثیر بسیار فراوانی در محرومیت‌زدایی از خانواده‌های نیازمند دارد اما مبنای اصلی گروه جهادی ما به قول معروف آموختن ماهی‌گیری به افراد است نه ماهی دادن به آن‌ها، یعنی در تلاش هستیم با ایجاد اشتغال برای محرومان، به رفع محرومیت دائمی ایشان کمک کنیم.

مدیر گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) بیان کرد: یکی از اقدامات مهمی که به توفیق الهی انجام دادیم، ایجاد بازارهای خانگی برای فروش محصولات روستاییان بود که این مسئله باعث شد تا بسیاری از خانواده‌های محروم و نیازمند روستایی علاوه بر تولید و ارائه محصولات خود در این بازار، برای خود کسب درآمد کرده و امرار معاش کنند. ایجاد چنین بازارهای خانگی باعث شده است تا بسیاری از مشکلات روستائیان محروم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، درمانی و ... حل شود.

سمیعی با اشاره به برنامه‌های این گروه جهادی در دوران شیوع بیماری کرونا نیز اظهار کرد: با شیوع این بیماری منحوس در کشور، گروه جهادی پیامبر اعظم(ص) نیز بخشی از برنامه‌های خود را معطوف به این قضیه کرده و نسبت به خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف همچون تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، مواد غذایی، مشاوره بیماران و ... در حاشیه شهرها اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد 70 نفر در قالب اعضای گروه پیامبر اعظم(ص) مشغول به خدمت‌رسانی در مناطق مختلف به ویژه مناطق حاشیه شهری هستند، تصریح کرد: از مسئولان نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی درخواست می‌کنیم که توجه بیشتری به گروه‌های جهادی داشته باشند. با وجود اینکه برخی از مدیران دستگاه‌های مختلف با این گروه‌ها همکاری اندکی دارند، اما متأسفانه برخی از مدیران در نهادهای مختلف هیچ‌گونه همکاری با ما ندارند و وظیفه خود در برابر گروه‌های جهادی را به خوبی انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام
captcha