ثبات‌قدم؛ گام اول برای حفظ قرآن
کد خبر: 3948369
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
حافظ قرآن بروجردی تأکید کرد:

ثبات‌قدم؛ گام اول برای حفظ قرآن

حافظ قرآن بروجردی تبیین سیاست‌های کل دنیا براساس قرآن را آرزوی خود ذکر کرد و گفت: توصیه من به افرادی که می‎خواهند وارد عرصه حفظ شوند، این است که ثابت‌قدم باشند چون راه حفظ قرآن، سختی‌های زیادی دارد و افرادی‌ که صبوری لازم را نداشته باشند ممکن است در نیمه‌های راه بمانند و حفظ قرآن را ادامه ندهند.

ثبات‌قدم؛ گام اول برای حفظ قرآن / آرزو دارم سیاست‌های دنیا براساس قرآن تبیین شودمعصومه تمیمی تواندشتی، حافظ کل قرآن کریم در سال  ۱۳۶۰ در شهرستان بروجرد متولد شده است و در حال حاضر با دارا بودن مدرک کارشناسی پرستاری و معادل کارشناسی علوم قرآن و حدیث در استخدام آموزش و پرورش شهرستان بروجرد است و به‌عنوان دبیر پرورشی و رشته‌های مرتبط با قرآن فعالیت دارد و علاوه‌ بر این نیز در زمینه آموزش حفظ قرآن به دانش‎آموزان بروجردی در دارالقرآن خاتم‌الانبیاء(ص) وابسته به آموزش و پرورش شهرستان بروجرد فعالیت دارد.

این بانوی حافظ قرآن که در حال حاضر متأهل و دارای دو فرزند است از اواسط سال ۸۶ به حفظ قرآن مبادرت کرده و با شرکت در دوره حفظ یک ساله موفق به حفظ کل قرآن در مدت یک سال شده است و مدت دو سال نیز روی تثبیت محفوظات خود کار کرده است.

معصومه تمیمی تواندشتی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: از دوره ابتدایی و راهنمایی همواره علاقه‌مند بودم که در زمینه حفظ قرآن کار کنم ولی به‌دلیل مشغله‌های تحصیلی موفق به این‌کار نشدم تا اینکه در سال ۸۶ تصمیم جدی برای شرکت در دوره حفظ قرآن را گرفتم و با کمک اساتید قرآنی خانم‌ها گودرزی و مقدسی موفق شدم در مدت یک سال حافظ کل قرآن شوم.

وی افزود: با توجه به اینکه دوره‌ای که برای حافظ قرآن شدن انتخاب کردم یک ساله بود، باید در هفته ۱۲ صفحه از قرآن را حفظ می‌کردم که در این راه خانواده‌ام مشوق بسیار خوبی برای من بودند و با فراهم کردن یک محیط آرامش‌بخش در منزل باعث شدند من تمرکز لازم برای حفظ آیات قرآن را داشته باشم.

وی ادامه داد: بعد از حفظ کل قرآن، از سال ۸۷ در مسابقات قرآن زیادی که توسط اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش برگزار می‌شد شرکت کردم و موفق به کسب رتبه‌های برتر در مرحله شهرستانی، استانی و منطقه غرب کشور در رشته‌های حفظ ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن شدم.

حافظ کل قرآن در پاسخ به این سؤال که با کدام آیه از قرآن‌ کریم انس بیشتری دارد و دلیل این انس و علاقه چیست، گفت: اکثر حافظان قرآن با یک یا چند آیه از آیات قرآن به‌عنوان آیات خاص ارتباط ویژه‌ای دارند و من نیز با آیات ۱۸۶ سوره بقره «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» و ۲۸ سوره رعد «الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ارتباط و انس بیشتری دارم چراکه خداوند متعال در این دو آیه از قرآن به زیبایی و به زبان ساده خودش را به ما معرفی می‌کند و می‌گوید او به ما خیلی نزدیک است و اینکه یاد خدا آرامش‌بخش دلهاست.

این بانوی فعال قرآن بروجردی در توصیه به افرادی‌ که جدیداً به عرصه حفظ قرآن وارد شده یا قصد دارند وارد شوند، اظهار کرد: توصیه من به این افراد این است که در راه حفظ قرآن ثابت‌قدم باشند چون راه حفظ قرآن، سختی‌های زیادی دارد پس ثبات‌قدم گام اول در ورود به این عرصه است چراکه افرادی‌ که صبوری لازم را نداشته باشند ممکن است در نیمه‌های راه بمانند و حفظ قرآن را ادامه ندهند؛ در صورتی‌ که پس از پشت سر گذاشتن سختی‌ها حافظان قرآن وقتی می‌توانند در قرآن تدبر داشته باشند و آیات قرآن را از حفظ بخوانند متوجه می‌شوند هیچ چیزی شیرین‌تر از حفظ و تدبر در قرآن نیست.

این حافظ قرآن بروجردی که در حال حاضر در دارالقرآن‌الکریم خاتم‌الانبیاء(ص) وابسته به آموزش و پرورش شهرستان بروجرد مربی حفظ قرآن است، اضافه کرد: آرزوی قرآنی من این است که تمام فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها در حوزه قرآن و تعلیم و تربیت قرآنی دانش‎آموزان و قرآن‌آموزان خود داشته‌ام مورد رضایت حضرت ولی‎عصر(عج) قرار بگیرد.

آرزو دارم سیاست‌های کل دنیا براساس قرآن تبیین شود

وی با بیان اینکه آرزوی دیگر من این است که سیاست‌های کل دنیا براساس قرآن تبیین شود، در رابطه‌ با مشکلات حافظان قرآن، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌‎های خوبی در استان لرستان در رابطه‌ با برگزاری کلاس‎های با کیفیت آموزش حفظ قرآن، حفظ همراه با تدبر و صوت و لحن انجام شده است اما کافی نیست.

این حافظ قرآن ادامه داد: دلیل اینکه می‎گویم کافی نیست چون همان‌طور که می‏‌بینیم طی سال‌های متمادی متأسفانه از استان لرستان در رشته حفظ قرآن در مسابقات سراسری قرآن که هر ساله از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‏‌شود لرستان در مرحله سراسری شرکت‌کنندگانی دارد اما تاکنون در رشته حفظ کل قرآن در سطح ملی منتخب نداشته‌ایم و این در حالی ‎است که در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن نیز حافظان لرستانی امتیازات خوبی را کسب کرده‌اند اما در مرحله کشوری تاکنون موفق به کسب مدارک معادل دکترا نشده‌اند و تنها تعداد محدودی از حافظان لرستان موفق به کسب مدرک معادل کارشناسی‌ارشد از سازمان دارالقرآن‌الکریم شده‌اند.

تمیمی اضافه کرد: در لرستان در زمینه حفظ مجازی قرآن نیز اقدامات خوبی انجام گرفته و با وجود اینکه قبلاً حفظ مجازی فقط در قم برگزار می‌‏شد اما طی سال‌های اخیر ما شاهدیم در لرستان نیز حفظ مجازی قرآن به همت نیلوفر سپهوند یکی از بانوان حافظ لرستانی برگزار و به‌صورت تلفنی و مجازی به حافظان قرآن استان آموزش‌های لازم ارائه می‎‏شود.

این حافظ کل قرآن‌ کریم با اشاره به ضرورت تقویت حافظان لرستانی در زمینه صوت و لحن و تجوید، گفت: لازم است برای ارتقای حافظان لرستانی با دعوت از اساتید مطرح کشوری کلاس‎ها و دوره‌های تخصصی صوت و لحن و تجوید برای حافظان لرستان برگزار شود تا از بین این حافظان بتوانیم مربیانی در رشته حفظ قرآن پرورش دهیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان بروجرد اساتید حفظ قرآن انگشت‌شمار هستند و همین باعث شده از این شهرستان در سطح مسابقات ملی برگزیده نداشته باشیم خواستار توجه ویژه مدیران فرهنگی و قرآنی به تشکیل دوره‌های تخصصی حفظ قرآن در این شهرستان شد.

اقدام خوب وزارت آموزش و پرورش در جذب فعالان قرآنی

تمیمی در بیان راهکارهای تروج فرهنگ قرآنی در جامعه نقش چند ارگان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته آموزش و پرورش اقدام خوبی در زمینه استخدام حافظان و قاریان ممتاز انجام داد و باعث شد پنج هزار قاری و حافظ قرآن به‌عنوان مربی پرورشی و معلم قرآن در آموزش و پرورش استخدام شوند که این‌ کار، کمک خوبی به ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس و تربیت دانش‎آموزان قرآنی بود که متأسفانه در سال‌های بعد بنا به‌دلایلی از جمله کمبود بودجه این برنامه دنبال نشد.

این حافظ بروجردی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه برگزاری مسابقات قرآن است که ارگان‌های مختلف می‎توانند در این زمینه اقدام کنند و در اعیاد و مناسبت‌های مختلف مسابقات قرآن برگزار کنند و علاوه‌بر این تربیت مربیان پرورشی که آشنا به بحث قرآن باشند و همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن می‎تواند به ترویج فرهنگ قرآنی کمک کند.

وی افزود: از سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه انتظار داریم زمینه یادگیری روش‌های نوین آموزش قرآن برای حافظان لرستانی را با دعوت از اساتید باتجربه کشور در لرستان فراهم کنند و از شهرستان‌ها نیز برای برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش حفظ قرآن حمایت کافی را داشته باشند.

طولانی بودن روند اهدای جوایز برگزیدگان مسابقات قرآن

این حافظ قرآن بروجردی ادامه داد: مشکلی که شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن شهرستانی با آن مواجه هستند این است که جوایز برگزیدگان تا چندین ماه پس از برگزاری مسابقات به دست آنها نمی‎رسد و این روند طولانی بودن پایان مسابقات تا اعطای هدایا باعث بی‎رغبتی و کاهش انگیزه در فعالان قرآنی برای شرکت در مسابقات می‎شود.

وی بیمه فعالان قرآنی را نیز اقدام مؤثری در راستای حمایت از فعالان قرآنی دانست و گفت: اینکه بخشی از مبلغ بیمه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی هم از سوی خود فعال قرآنی واریز می‎شد یک بارقه امید در فعالان قرآنی بود که متأسفانه این طرح نیز طی سال‌های اخیر تاحدودی کم‌رنگ شده و در صورتی‌ که این طرح دوباره ادامه پیدا کند باعث ایجاد انگیزه و رغبت در فعالان قرآنی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha