رعایت حجاب متعارف هزینه‌های سرسام‌آوری دارد
کد خبر: 3948408
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مهدی رضوانی:

رعایت حجاب متعارف هزینه‌های سرسام‌آوری دارد

دبیر کمیته بین‌الملل کارگروه ساماندهی مد گفت: متأسفانه اگر خانواده‌ای در ایران بخواهد حجاب متعارف خود را رعایت کند، با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهدی رضوانی، دبیر کمیته بین‌الملل کارگروه ساماندهی مد درباره موضوع حجاب و عفاف گفت: حجاب ارزنده‌ترین نمود فرهنگی و اجتماعی در تمدن ایران و اسلامی ماست که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش خود دست یافت.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب دارای سه ضلع از جمله خانواده، جامعه و حکومت است، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که جامع و کامل است و 16 سیاست در آن وجود دارد که دربردارنده دستورالعمل‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی مختلف است.

دبیر کمیته بین الملل کارگروه ساماندهی مد به نقش همه دستگاه‌ها برای گسترش سبک پوشش ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر مدهای طراحی شده توسط کارگروه ساماندهی مد در صدا و سیما استفاده نشود، اگر وزارت ارشاد برنامه‌ای برای پیاده سازی این نوع فرهنگ پوششی نداشته باشد و دستگاه‌های دیگر فرهنگی دست به دست هم ندهند عملکرد کارگروه بی نتیجه خواهد بود.

رضوانی افزود: متأسفانه اگر خانواده‌ای در ایران بخواهد حجاب متعارف خود را رعایت کند با هزینه‌های سرسام آوری مواجه می‌شود. در واقع وجود مافیای واردات چادر در کشور مانع از ایجاد کارخانه‌های تولید داخلی می‌شود و این موضوعی است که وزارت صمت باید به آن ورود کند.

وی با تأکید بر این نمی‌توان به زور افراد را به رعایت حجاب ملزم کرد، گفت: این موضوع انتخاب خود انسان هاست و وظیفه دستگاه‌ها در یک جامعه اسلامی این است که زمینه باورها و اعتقاد به حجاب و تربیت افراد بر مبنای احکام الهی را فراهم کند.

عضو کمیته بین‌الملل کارگروه ساماندهی مد، مشکلات مرتبط با مقوله عفاف و حجاب را در ضعف اجرای قوانین دانست و اظهار کرد: متأسفانه عملکرد سازمان‌های مختلف که بازوی اجرایی و نظارتی در حوزه حجاب و عفاف داشتند قابل قبول نبوده است.

رضوانی ادامه داد: باید بپذیریم در این حوزه، دستگاه‌های تبلیغاتی، رسانه‌ای، اقتصادی و بازرگانی دچار ضعف هستند و با هم یکپارچه نیستند. حتی اگر همه سازمان‌ها وظایف خود را انجام دهند اگر لباسی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود قاچاق و ارزان باشد مردم با توجه به وضعیت اقتصادی، آن را انتخاب می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: یکی از وظایفی که کارگروه مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌کند کاستن از مشقت‌ها با ارائه مدها و الگوهای سهل است که اگر کسی خواست دینداری کند این کار برایش سخت نباشد اما با وجود آن که طراحی تمام این سبک‌ها توسط بانوان انجام شد، متاسفانه استقبال چندانی از طرح‌های آن انجام نشد.

انتهای پیام
captcha