جزئیات سفر معاون قرآنی وزیر ارشاد به سمنان / اهداف برگزاری جشنواره تئاتر آیات در خراسان شمالی
کد خبر: 3948501
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱

جزئیات سفر معاون قرآنی وزیر ارشاد به سمنان / اهداف برگزاری جشنواره تئاتر آیات در خراسان شمالی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اعلام برنامه‌های سفر دو روزه معاون قرآنی وزیر ارشاد به استان سمنان، گفت: اولین برنامه این سفر، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان خواهد بود.

جزئیات سفر معاون قرآنی وزیر ارشاد به سمنان /دلایل برگزاری جشنواره تئاتر آیات در خراسان شمالی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، با اشاره به سفر عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر ارشاد به استان سمنان، گفت: دیدار با آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و حضور در نشست شورای قرآنی استان سمنان از جمله برنامه‌های فقهی‌زاده در روز اول این سفر است.

وی بازدید از دبیرخانه جشنواره پایتخت کتاب را از دیگر برنامه‌های سفر معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان و اظهار کرد: افتتاح دبیرخانه جشنواره ملی آیات و رونمایی از پوستر این جشنواره در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان و نشست با مسئولان موسسه‌های قرآن و عترت در تالار حکیم الهی در این مجتمع نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل فرهنک و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز به شهرستان شاهرود سفر خواهد کرد و در چندین برنامه با محوریت فعالیت‌های قرآنی از جمله بازدید از نمایشگاه آثار قرآنی شرکت می‌کند.

بر اساس این‌ گزارش، در خبر دیگری که روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد آن را منتشر کرده به دلایل انتخاب استان خراسان شمالی به عنوان میزبان یکی از جشنواره‌های قرآنی آیات پرداخته است.

مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که هنر نمایش به عنوان یک قالب اثرگذار و جذاب می‌تواند تأثیر بسزایی در ترویج و انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی و دینی داشته باشد؛ تصریح کرد: هنر نمایش در تاریخ خود در کشور ما یک هنر ارزشی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی و هدایت صحیح در خدمت ترویج فرهنگ و معارف دینی در جامعه قرار گیرد.

وی افزود: امروزه هنرهای مختلف به ویژه هنر نمایش، مخاطبان قابل توجهی در بین آحاد جامعه به خصوص جوانان دارد و مجموعه این زمینه‌ها ضرورت به کارگیری درست از این هنر را در راستای اهداف و رسالت دینی ما بیش از پیش روشن می‌کند.

وی کشف و پرورش استعدادهای ناب هنری به ویژه در میان نسل جوان و هدایت این استعدادها به سمت تولید آثار ممتاز و اثرگذار در عرصه‌های مختلف هنری از جمله هنرهای نمایشی را یکی از اهداف جشنواره آیات برشمرد و تصریح کرد: بالطبع تولید یک اثر فاخر هنری با محتوای دینی مستلزم داشتن زمینه‌های معنوی در هنرمند و صاحب اثر است و از سوی دیگر تولید آثار هنری با مضامین قرآنی و دینی، بی‌تردید اثرات مثبت و معنوی روی صاحب اثر خواهد گذاشت.

خدمتکار بر ضرورت برنامه‌ریزی برای دو طیف تأکید کرد و گفت: در حقیقت باید زمینه آشنایی اهالی قرآن و فعالیت‌های قرآنی و دینی با هنر نمایش و انس اهالی هنر به خصوص هنر نمایش با مفاهیم و معارف قرآنی فراهم شود.

مدیرکل دفترتبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل واگذاری جشنواره ملی تئاتر آیات به خراسان شمالی را وجود زمینه‌ها و بسترهای لازم در این استان در حوزه هنرهای نمایشی عنوان و بیان کرد: تعداد هنرمندان و گروه‌های نمایشی فعال در خراسان شمالی و برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نیز که باعث افزایش سطح فعالیت‌های مرتبط با هنر نمایش در این استان شده است، از دیگر دلایل این واگذاری برای اعتلا و حفظ این فرهنگ است.

وی با بیان این که جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آیات هنوز در ابتدا راه و بستری مناسب برای تمامی هنرمندان به خصوص هنرمندان حوزه دینی و ارزشی است، افزود: اگر چه عمر این جشنواره هنوز به یک دهه نرسیده، اما با توجه به اتفاقات شایسته در این مدت کوتاه و همچنین ارتباطات هنرمندان، برای اهالی هنر شناخته شده است.

خدمتکار مهم ترین هدف جشنواره آیات را ترویج مفاهیم قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: اغلب آثار ارسال شده در همین راستاست، البته شاید هنوز میزان شرکت آثار ممتاز هنری در این جشنواره به حد مطلوب نرسیده، اما در هر دوره شاهد افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره هستیم.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخ درخشان خراسان در ترویج دین مبین اسلام در قرون مختلف اشاره کرد و افزود: خراسان شمالی از جمله استان‌های فعال در برگزاری رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری دینی بوده و این امر ناشی از وجود اندیشه عمیق و فرهنگ اسلامی در این خطه است.

یادآور می‌شود، جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می‌شود. در این جشنواره قرار است هشت اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت‌های معتبر و مرجع در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha