راه‌اندازی دارالقرآن ملایر؛ فرصتی برای شناسایی استعدادهای قرآنی
کد خبر: 3948610
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵

راه‌اندازی دارالقرآن ملایر؛ فرصتی برای شناسایی استعدادهای قرآنی

پس از گذشت سال‌ها از تعطیلی دارالقرآن شهرستان ملایر، با پیگیری‌های مستمر مسئولان آموزش‌وپرورش مجدد مجوز تأسیس دارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) صادر شد و فعالیت‌های این دارالقرآن از حدود یک ماه پیش در این شهرستان آغاز شده است.

راه‌اندازی دارالقرآن ملایر پس از 6 سال؛ فرصتی نو برای شناسایی استعدادهای قرآنیملایر به‌عنوان شهرستان فرهنگی استان همدان، علاوه بر داشتن دو نشان جهانی دارای ظرفیت‌های فرهنگی و قرآنی بالایی است. این شهرستان دارای چهره‌های قرآنی زیادی است؛ احسان بیات، رضا جباری، غلامرضا فارسی، عباس ربیعی، محمد جلالوند، رضا احمدی، محمود بابایی و... از چهره‌های برجسته جوان قرآنی و اساتید پیشکسوتی همچون کریمی، دشت‌بین، جعفری و کریمی و... که شاید کمتر شناخته شده‌اند.

باوجود استعدادهای فراوان قرآنی ملایر، متأسفانه این شهرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر استان چند سالی بود که از نعمت داشتن یک دارالقرآن محروم بود؛ هرچند از سال ۸۱ تا ۹۱ در ملایر دارالقرآن وجود داشت اما به دلیل حمایت نشدن و اینکه برخی قائل بودند نیازی به داشتن دارالقرآن در شهرستان نیست، تعطیل شد.

اما پس از گذشت سال‌ها به یاری خدا و با پیگیری‌های مستمر مسئولان آموزش‌ و پرورش مجدد مجوز تأسیس دارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) صادر شد و فعالیت‌های این دارالقرآن از حدود یک ماه پیش  آغاز شده است.

مسلم بیات، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌ و پرورش ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده و بعد از چند سال تعطیلی دارالقرآن ملایر فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: این دارالقرآن در محل بلوار 15 خرداد، جنب کانون امام خمینی(ره) با همکاری اساتید قرآن فعالیت خود را بیش از یک ماه است که آغاز کرده است.

وی گفت: در حال حاضر کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی برای پیگیری برنامه‌های قرآنی این مرکز تشکیل شده و به‌زودی شاهد موفقیت‌های خوب فعالان قرآنی در این مرکز خواهیم بود.

معاون پرورشی آموزش‌ و پرورش ملایر با بیان اینکه در حال حاضر 10 نفر از مربیان شهرستان در حوزه‌های تخصصی با این دارالقرآن همکاری دارند، ادامه داد: این مربیان از اساتید برجسته و فعالان قرآنی شهرستان ملایر هستند که در رشته‌های تخصصی حفظ، قرائت، تواشیح، نهج‌البلاغه، ترتیل قرآن و مداحی، فعالیت می‌کنند.

تشکیل کانون قرآن امام خمینی(ره)

در ادامه احسان بیات، مسئول روابط عمومی مجمع قاریان و حافظان قرآن ملایر نیز با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا و تعطیلی محافل حضوری، برنامه‌های قرآنی بیشتر به سمت فضای مجازی و استفاده از کانال‌ها و پیام‌رسان‌ها سوق پیدا کرده است، گفت: در این راستا گروهی به نام کانون قرآنی امام خمینی(ره) تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این گروه که بیش از 50 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر عضویت دارند، اظهار کرد: تعدادی از قاریان و اساتید برجسته قرآن با پیگیری و شناسایی استعدادهای قرآنی، فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

بیات که خود به‌عنوان یکی از مربیان دارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) ملایر فعالیت دارد، گفت: در واقع فعالیت‌های این گروه شاخه‌ای از فعالیت‌های این دارالقرآن است که قرار است فعالیت‌های قرآنی آن زیر نظر اساتید برجسته ادامه داشته باشد.

شناسایی استعدادهای قرآنی

در ادامه رویا احمدی، مدیر دارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) ملایر نیز با اشاره به اینکه وجود یک مرکز قرآن برای دانش‌آموزان و استعدادهای قرآنی، یک ضرورت برای شهرستان بود، اظهار کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی این دارالقرآن در آینده نزدیک شاهد شناسایی استعدادهای نهفته قرآنی شهرستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نبود یک مکان مشخص برای انجام فعالیت‌های قرآنی یکی از دغدغه‌های مسئولان و دلسوزان قرآنی شهرستان بود، افزود: امیدواریم امروز با راه‌اندازی این دارالقرآن حمایت‌های لازم از فعالیت‌های قرآنی شهرستان صورت گیرد.

مدیر دارالقرآن امام حسن مجتبی(ع) ملایر بر حمایت خیران و نیکوکاران از مراکز قرآنی به‌ویژه دارالقرآن شهرستان ملایر تأکید کرد و گفت: پشتیبان مالی برای قرآن وجود ندارد و کمتر برای قرآن هزینه می‌کنند و امیدواریم خیران با قدم گذاشتن در این راه ارزشمند در راستای ترویج بیشتر فرهنگ قرآنی شهرستان گام بردارند.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر این دارالقرآن با حضور 10 نفر از مربیان و اساتید آقا و خانم برای علاقه‌مندان به قرآن، فعالیت خود را شروع کرده است، گفت: در حال حاضر بیش از 200 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر در فضای مجازی عضو این دارالقرآن هستند که بعد از ریشه‌کنی کرونا فعالیت‌ها به‌صورت حضوری خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعاً تعداد اعضای این دارالقرآن بیشتر خواهد شد، افزود: با راه‌اندازی این مرکز شاهد احیای بیشتر برنامه‌های قرآنی در شهرستان به‌ویژه در حوزه مدارس خواهیم بود.

احمدی با اشاره به اینکه توجه به حوزه قرآن و فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان بسیار بااهمیت است، تصریح کرد: باید نسبت به مسئله قرآن در مدارس توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این دارالقرآن بعد از چند سال تعطیلی تازه در اول راه است و برنامه‌های خوبی برای آن پیش‌بینی شده است، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف برای دانش‌آموزان با حضور فعالان قرآنی و اساتید برتر خوب است اما لازم است که در این راه از حضور اساتید بزرگ کشور نیز بهرهمند شویم.

احمدی یادآور شد: برگزاری مسابقات قرآن، استعدادیابی و پرورش نخبگان قرآنی و... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده ما در این دارالقرآن است.

انتهای پیام
captcha