مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات افتتاح شد
کد خبر: 3948693
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹

مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات افتتاح شد

مراسم افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی، امروز، 30 دی‌ماه، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

عکس/// مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات افتتاح شد/ اعطای نشان شایستگی صادرات فرهنگیبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی، امروز، 30 دی‌ماه، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: گرچه مرکز نوآوری و خلاقیت امروز افتتاح می‌شود، ولی این به معنای آن نیست که دفتر توجهی به نوآوری و خلاقیت نداشته است. از سال 94 اداره تبلیغ نوین و مرکز فرهنگی و هنری داشتیم و کارهایی از این جنس مانند فعالیت در فضای مجای، تبلیغ نوین و ... در حال انجام بوده و هست و میلیاردها تومان در این مسیر صرف شده است و خرده برندهایی را در حوزه و فعالیت‌های دینی مورد حمایت قرار دادیم.

وی خطاب به معاون رئیس جمهور افزود: در زمان حضرتعالی تحول عظیمی در بحث فناوری و نوآوری‌ها رخ داد و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه نانو، بیوتکنولوژی و ... رشد قابل توجهی داشتند که وقتی گزارش آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت شد اعضای شورا به وجود آمدند.

واعظی بیان کرد: اعتقاد بسیاری از افراد بر این است که اگر نوآوری و خلاقیت به خوبی پشتیبانی و تجاری‌سازی شود، از فروش نفت مستغنی خواهیم شد و جهش فراوانی در کشور ایجاد خواهد شد که اهل فن بر آن تأکید دارند. برای پیشرفت در هر عرصه‌ای اگر خلاقیت و نوآوری و ابتکار وجود داشته باشد و این ایده‌ها به عمل درآیند پیشرفت حاصل خواهد شد، به ویژه توجه به فرهنگ و به خصوص فرهنگ دینی نقش مؤثری در پیشرفت کشور دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: در هیئت مدیره دفتر تأکید کردیم که باید برخی عرصه‌ها مانند کودک و نوجوان در اولویت فعالیت‌های ما باشد؛ زیرا دفتر تبلیغات در ادبیات داستانی کودک و نوجوان چندین دهه فعالیت دارد و چند نشریه ویژه این قشر داریم. دفتر یک مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان از سالیان قبل داشته که مرحوم حجت‌الاسلام راستگو بانی آن بود. همچنین مصوب کرده‌ایم که در افق پیش روی دفتر مرکزی منحصر به فعالیت در عرصه کودک و نوجوان تأسیس شود.

فعالیت در عرصه زن، سبک زندگی و کودک

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عرصه دیگر در اولویت برنامه‌های دفتر تبلیغات اسلامی، زن، خانواده و سبک زندگی است، ادامه داد: الان در قطب‌های علمی و فرهنگی دفتر، میزهایی در این عرصه فعالیت دارند و بناست تا پیوندی میان نوآوری‌ها و کارهای صفی برقرار شود و در فضای مجازی هم بنا بر این است که فعال‌تر از گذشته حاضر شویم.

واعظی گفت: تکنولوژی و امور دانش‌بنیان محتاج به دانش متناسب مانند فقه و فلسفه نوآوری و تکنولوژی است؛ زیرا به شدت سؤالات دینی در عرصه‌های علمی وجود دارد که ما برای پاسخ به آن آمادگی لازم را داریم و در این راستا می‌توانیم به استحصال ظرفیت حوزه و نهادهای علمی دفتر در عرصه فلسفه و فقه هنر، فقه تکنولوژی و شرکت‌های دانش بنیان بپردازیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در سخنانی گفت: رسالت این مرکز کاربست و ترجمه مفاهیم و آموزه‌های دینی به خدمت و محصول فرهنگی برای اقشار مختلف به ویژه کودکان است. از بین گروه‌های تبلیغی که بیش از 270 گروه هستند 12 گروه پس از غربال‌گری انتخاب شده و در سطح ملی فعالیت خواهند داشت. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده است تا همه بتوانند به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

قطبی با بیان اینکه این مرکز صرفاً برای طلاب نیست و همه افراد می‌توانند خلاقیت و نوآوری خود را ارائه کنند، افزود: کارهای پژوهشی، تیم‌داری، فرایند آموزش و مشاوره در مرکز پیش‌بینی شده و در قالب هشت مرحله از کاریزمن یا قدمگاه ایده‌پردازی شروع و تا ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآوری پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه بازنمایی توانایی‌های نوآوری کشور از دیگر فعالیت‌های این مرکز است، افزود: ارتباط با فناوران داخلی و جهانی، ایجاد فرصت برابر برای شرکت‌های خلاق در دریافت پروژه‌های بزرگ فرهنگی، فراهم کردن زمینه خصوصی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی که برخلاف بخش صنعت در آن کمتر ورود داشته‌ایم از جمله مأموریت‌های این مرکز محسوب می‌شود.

نشان شایستگی صادرات فرهنگی اعطا می‌شود

مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه تصریح کرد: جذب سرمایه و سرمایه‌گذار، اعطای نشان شایستگی صادرات فرهنگی برای محصولاتی که قابلیت و شایستگی صادرات دارند از دیگر کارهای این مرکز است؛ برای صادرات یک محصول فرهنگی، محصول در سه مرحله محتوایی، فنی و اقلیمی داوری خواهد شد تا بتواند در سطح دنیا ارسال شود.

وی با اشاره به فعالیت در زمینه درس‌گفتارهای تخصصی فقه فناوری و فقه هنر، تصریح کرد: بیشترین تأکید ما کاربست فناوری‌های فرهنگی به محصول است؛ تلاش بر این است که رویه‌ساز و نه صرفاً تقلیدی کار کنیم، گرچه از همه تجارب ایجاد شده در سطح دنیا هم بهره خواهیم برد؛ ابداع روش در حوزه استارت‌آپ‌ها هم از دیگر کارهای پیش روی این مرکز است تا زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی شکل بگیرد؛ همچنین تمرکز دیگر مرکز بر پرکردن خلأهای چرخه ایده تا تولید است.

قطبی اظهار کرد: برای طی این مسیر نیازمند حمایت و همکاری مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم تا این مرکز آبرویی برای جهان اسلام باشد؛ زیرا ما یک انقلاب و یک قم و یک مرکز فناوری و خلاقیت داریم.

وی با بیان اینکه تقویت گردشگری فرهنگی و زیارت از کارهایی است که تا حد زیادی  از آن غفلت شده است، افزود: در مشهد کارهایی در این عرصه انجام شده است، ولی باید توسعه داده شود، همچنین قم ظرفیت بسیار خوب منابع انسانی و فکری دارد و تلاش ما بر این است که با آورده علمی دفتر تبلیغات، پشتیبانی فکری از همه شتاب‌دهنده‌های فرهنگی داشته باشیم.  

انتهای پیام
captcha