شهادت حضرت زهرا(س) مانع گسست رسالت پیامبر(ص) شد
کد خبر: 3948737
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

شهادت حضرت زهرا(س) مانع گسست رسالت پیامبر(ص) شد

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: ماموریت حضرت زهرا(س) ابدی شدن رسالت پیامبر(ص) بود که در این راه به فیض شهادت نائل شدند.

شهادت حضرت زهرا(س) مانع گسست رسالت پیامبر(ص) شدبه گزارش ایکنا، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز 30 دی‌ماه در نشست تربیتی با موضوع «سیره تربیتی حضرت زهرا(س)» که در سالن اجتماعات مدارس فقه و حکمت برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: پیغمبر اکرم (ص) وقتی مبعوث به رسالت شدند، رسالتشان سه بعد داشت؛ بعد اول این رسالت نازل شدن قرآن کریم را شامل می‌شد و آیات این کتاب آسمانی بر پیامبر(ص) نازل و وجود اقدس نبی مکرم اسلام(ص) این برنامه را تا قیام قیامت برای بشر ابلاغ فرمودند.

وی افزود: بعد دوم رسالت نبی مکرم اسلام(ص) این بود که خداوند متعال، وی را در کنار قرآن به صورت یک تابلوی شفاف قرار داد که تمام مسلمانان جهان و همه انسان‌ها مجموعه معارف الهی و احکام سازنده قرآن را در این تابلوی شفاف ببینند و بیاموزند.

نماینده ولی‎فقیه در خراسان رضوی، بعد سوم رسالت پیامبر اکرم (ص) را تشکیل جامعه و تاسیس امت اسلامی و مدیریت آن برشمرد و ابراز کرد: پیامبر(ص) بعد از ورود به مدینه منوره، امت اسلامی را تاسیس فرمودند و مدیریت این امت را نیز به صورت رسمی عهده‌دار شدند.

علم‌الهدی ادامه داد: خاتمیت پیامبر اکرم(ص) و ابدیت رسالت ایشان اعتقاد یکسان همه مسلمانان است. ما معتقدیم ایشان، خاتم پیامبران هستند و در این خاتمیت هیچ اختلافی بین فرق اسلامی وجود ندارد و همچنین اینکه رسالت پیامبر(ص) یک رسالت ابدی است که باید تا روز ابدیت بشر این رسالت در دنیا حاکمیت داشته باشد و ادامه یابد که این امر نیز از جمله اعتقادات مشترک تمام فرقه‌ها در امت اسلامی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: این نکته قابل تامل است که اقتضای ابدیت رسالت پیغمبر (ص) ابدی شدن بعد اول یعنی نزول قرآن و در مرحله دوم رسالت ایشان است؛ یعنی رسالت، الگو و اسوه بودن پیامبر(ص) باید در کنار قرآن کریم در جهان وجود داشته باشد تا ابدی شود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از ابتدای نزول قرآن و بعثت تا 23 سال در بین مردم بودند و بعد دوم و سوم رسالت نیز توسط خود رسول‌الله اجرا شد که در این مدت رسول‌الله هم اسوه و هم ولی بوده و مدیریت اجتماعی امت را عهده دار بودند.

وی عنوان کرد: اگر بعد دوم رسالت پیامبر نباشد طبیعی است که رسالت آن حضرت هم ابدی نباشد، لذا بایستی وجود مقدسی مانند پیامبر به عنوان الگو و اسوه نسبت به تمام قرآن و معارف الهی آشنا باشد. بنابراین ما شیعیان معتقدیم امام معصوم عهده‌دار و مجری بعد دوم رسالت رسول‌الله است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اعتقاد به خاتمیت پیامبر و ابدیت رسالت آن حضرت تصریح کرد: امام زمان (عج) بعد دوم رسالت پیامبر(ص) که ابدی بودن الگو و اسوه بودن ایشان است را ادامه می‌دهند. رهبری سیاسی و دکترین اجتماعی امت اسلامی باید در تداوم وحی و نبوت باشد که توسط پیامبر(ص) صورت می‌گیرد تا رسالت آن حضرت ابدی شود.

علم‌الهدی اضافه کرد: آنچه از تاریخ صدر اسلام تاکنون مطرح است، تداوم وحی در جریان امامت و ولایت است، اما انحراف در جریان رهبری و آنچه در سقیفه اتفاق افتاد یکی از مشکلات رسالت پیامبر اکرم(ص) بود.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بعد از من رسالتم گسسته می‌شود و در نتیجه آن اسلام دچار گسست خواهد شد، لذا اولین فردی که باید در مقابل این گسست عکس‌العمل نشان می‌داد و در مقابل آن می‌ایستاد، وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به اینکه ممکن بود واکنش حضرت علی (ع) سبب ایجاد جنگ و از بین رفتن اسلام شود، پیامبر اکرم (ص) هنگامی که در بستر بیماری بودند به امام علی(ع) فرمودند: شمشیر تو قبل از اینکه بخواهد این گسست را درست کند ریشه اسلام را خواهد زد، بنابراین بعد از من تنها کسی که می‌تواند در برابر گسست اسلام مقابله کند دخترم فاطمه زهرا (س) است و اوست که باید به میدان آید تا بعد سوم رسالت حفظ شود.

وی اظهار کرد: از روزی که دست علی(ع) در خیبر را گشاد تا روزی که به خانه علی(ع)حمله کردند و دستان ایشان را بستند، دو سال بیشتر نگذشته بود و در این مدت نه علی(ع) پیر شده و نه از لحاظ جسمی ناتوان گشته بود، اما ایشان برای حفظ دین اسلام آرام و صبور بودند و عکس‌العملی در برابر این تهاجم نشان ندادند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در چنین موقعیتی وجود مقدس حضرت صدیقه اطهر (س) ضروری بود تا آن جریان با آن مظلومیت به عمق عواطف امت در طول تاریخ جاری شود، چرا که باید جریانی ایجاد می‌شد تا همه امت اسلامی بدانند که رهبری پیامبراکرم (ص) در مسیر نبوت و وحی در حال اجراست.

وی گفت: حضرت زهرا(س) با آن فضیلت و عظمت قربانی این راه شد. جریان شهادت و مظلومیت حضرت زهرای مرضیه (س) مصیبت برای فاطمه(س) نبود، بلکه مسئولیت و ماموریتی برای ابدی شدن بعد سوم رسالت نبی مکرم اسلام(ص) بود که شهادت، منزل نهایی ایشان بود و به شهادت نائل شدند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: علاوه بر اینکه مظلومیت و شهادت حضرت فاطمه(س) مصیبتی بزرگ برای حضرت علی (ع) بود، از طرف دیگر پنهان ماندن قبر این بانوی بزرگوار نیز بزرگ‌ترین جریان اعلام کننده مظلومیت حضرت زهرای اطهر (س) و نشان‌دهنده این است که ایشان با وجود مظلومیت، انحراف در رهبری را رها نکردند.

علم‌الهدی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان وارث رسول خدا تا مرز جان دادن و شهادت برای جلوگیری از این انحراف پیش رفت.

انتهای پیام
captcha