کوثر؛ تعبیر ویژه قرآن برای حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3948742
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

کوثر؛ تعبیر ویژه قرآن برای حضرت زهرا(س)

مدیر مرکز جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد گفت: حضرت فاطمه(س)، محور اهل‌بیت(ع) است و خداوند باری تعالی در قرآن کریم بالاترین تعبیر یعنی کوثر را برای حضرت زهرا(س) به کار برده است.

کوثر؛ تعبیر ویژه قرآن برای حضرت زهرا(س)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح، مدیر مرکز جامعه الصطفی العالمیه مشهد، امروز 30 دی‌ماه، در نشست علمی تربیتی با موضوع «سیره تربیتی حضرت زهرا(س)» که در سالن اجتماعات مدارس فقه و حکمت برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: مخفی بودن قبر حضرت زهرای مرضیه(س) در طول تاریخ آتشی بر قلوب محبان آن حضرت انداخته است و مظلومانه و شد به دنبال قبر پنهان ایشان هستند، اگرچه تربت آن حضرت به ظاهر شناخته شده نیست، اما قلب‌های ما حرمی برای آن بزرگوار است، حرم آن بانوی بزرگوار در قلوب ما است و این ارتباط معنوی برای ما یک سرمایه بزرگی است.

وی افزود: اگر ما توفیق حضور در صدر اسلام را نداشته‌ایم و از بیانات، قیام و قعود و مواهب آنان بهره‌مند نشدیم، امروز در مجالس عزای آنان که بیان‌کننده سنت و سیره آنان است، می‌توانیم با معیار، سقف و میزانی از سبک زندگی آن بزرگواران آشنایی داشته باشیم و اصولی براساس سیره فاطمی ایجاد کنیم.

صالح ابراز کرد: مطالعه آثاری که از سیره اهل‌بیت به ما رسیده، به عنوان یک معیار و میزانی برای همه ما است، هرگاه احساس کردیم در بخش‌هایی از زندگی دچار کندی حرکت هستیم، این معیار و میزان که حجتی برای ما قرار داشته شده، می‌تواند باعث رشد و تقویت ما در این مسیر شود.

مدیر مرکز جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد ادامه داد: به کشورهای زیادی سفر کرده‌ام و در تمام این کشورها محبت حضرت زهرا(س) یک محور اتحاد اس، امروز هیچ فرقه‌ای نیست که اظهار کند و به ساحت مقدس اهل‌بیت اهانت کند، لذا این وحدت در مورد اهل‌بیت را می‌توان زمینه‌سازی برای ظهور حجت خدا حضرت ولی عصر(عج) برشمرد.

وی افزود: در کشور چین با حدود 70 میلیون مسلمان روزی با عنوان بزرگداشت فاطمه(س) یادگار پیامبر(ص) نامگذاری شده که در این روز مانند عاشورا تدارک غذا دیده می‌شود و مردم در مساجد این کشور گرد هم می‌آیند، اطعام می‌شوند و به تلاوت قرآن و ارائه سخنرانی می‌پردازند و نذورات خود را ادا می‌کنند.

صالح ابراز کرد: در سراسر هندوستان یک روز به نام فاطمه(س) نامگذاری شده که در این روز حتی هندوها نیز اطعام می شوند. فاطمیه مانند عاشورا به سرعت در حال دعوت کردن جهان است و قلب‌ها را تسخیر می‌کند.

مدیر مرکز جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد اظهار کرد: با توجه به اختلافات و آمار بالای طلاق نیازمند آسیب‌شناسی در بحث خانواده هستیم که در این خصوص تنها راه نجات خانواده‌های مسلمان الگوگیری و شناخت زندگی فاطمه زهرا(س) یادگار پیامبر اکرم(ص) است.

وی اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) نعمت بزرگی است که با الگوگیری از انقلاب اسلامی، این مراسم در سراسر جهان در حال برگزاری است.

صالح تصریح کرد: شهادت حضرت زهرا(س) هزینه دفاع از ولایت بود وجود مقدس حضرت زهرا(س) احیاگر اسلام بود لذا ما هزینه سنگینی برای مکتب ولایت و امامت داده ایم اولین آن هم مادر سادات حضرت زهرای مرضیه(س) است.

مدیر مرکز جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) گفت: تعبیرات زیادی در خصوص حضرت زهرا(س) از زبان پیامبر(ص) بیان شده که برای سایر ائمه این تعبیرات به کار نرفته است.

وی تصریح کرد: برخی از تعبیرات قرآن ویژه است و خداوند باری تعالی نیز هم بالاترین تعبیر یعنی کوثر را برای این بانوی بزرگوار به کار برده است. حضرت زهرا(س) دُر یگانه و تنها بانویی است که محور اهل‌بیت(ع) است. در صلوات به حضرت زهرا(ش) می‌خوانیم «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها»، لذا می‌بینیم که محور همه اهل‌بیت(ع) فاطمه زهرا (س) است.

وی بیان کرد: این دُر یگانه امروز در سراسر جهان اسلام به وجه فوق‌العاده غیرعادی در حال تسخیر قلوب، فکرها و اندیشه‌ها است. جاذبه‌های زیادی از ابعاد مختلف اخلاقی، اجتماعی و... در سیره حضرت زهرا(س) وجود دارد. عالی‌ترین تعبیرات نسبت به پدر، همسر و فرزندان در سبک زندگی این بانوی بزرگوار مشاهده می‌شود.

مدیر مرکز جامعه المصطفی العالمیه مشهد اضافه کرد: امروز نسل جوان ما به بهانه صمیمیت با والدین شیوه خطاب محترمانه‌ای ندارند و گفتار را در جایگاه فرزندی نسبت به والدین خود رعایت نمی‌کنند، اما ما در سبک زندگی حضرت زهرا(س) مشاهده می‌کنیم که آن حضرت زیباترین خطاب در گفتار و رفتار نسبت به پدر، همسر و فرزندان خود داشتند که البته همه این موارد قابل ارائه به دنیای امروز است.

صالح اظهار کرد: به نظر می‌رسد در نهادهایی چون جامعه المصطفی العالمیه به ویژه در بخش بانوان برگزاری یک دوره فاطمه‌شناسی برای نسل امروز ضرورت دارد و نیاز جدی به این مهم احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: بخشی از محافل و مجالس عزاداری و اقامه عزا برای مدح و عزاداری آن بزرگواران است که باعث جذب جوانان نیز می‌شود، اما از درس‌ها و سبک زندگی آنان نباید غفلت کرد. حضرت زهرا(س) مورد اعتقاد همه مذاهب اسلامی است و نام فاطمه گسترده‌ترین نام با القاب مختلف در جهان اسلام است.

مدیر مرکز جامعه المصطفی العالمیه مشهد ابراز کرد: در تقریب مذاهب اسلامی از چهره‌های مورد تاکید رسول خدا می‌توان استفاده کرد که حضرت زهرا(س) نیز از آن چهره‌های مورد اقبال عموم است، لذا باید از این فرصت بزرگ برای تقریب مذاهب اسلامی استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha