سیاست فشار حداکثری از همان ابتدا شکست‌خورده بود / مقاومت ملی، عامل اصلی ناکامی ترامپ
کد خبر: 3948786
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
رامین مهمان‌پرست:

سیاست فشار حداکثری از همان ابتدا شکست‌خورده بود / مقاومت ملی، عامل اصلی ناکامی ترامپ

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به فشارها و تحریم های گوناگونی که از سوی دشمنان در طول دوران پس از انقلاب به ملت ایران تحمیل شد، گفت: با چنین پیشینه مقاومتی از سوی مردم ایران، اتخاذ سیاست فشار حداکثری از سوی ترامپ با هدف براندازی و تسلیم کشور تفکر ناشیانه‌ای بود و لذا می توان گفت این سیاست از همان ابتدا شکست‌خورده بود و در نهایت هم بدون دستیابی به نتایج مدنظر آنها، به خروج ترامپ از قدرت به بدترین شکل ممکن انجامید.

رامین مهمان‌پرست

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در لهستان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پایان دوره ترامپ و دلایل اتخاذ سیاست فشار حداکثری علیه ایران و شکست این سیاست در این دوران گفت: ترامپ شخصیت متمایزی نسبت به رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا داشت و این متمایز بودن و رفتار غیرطبیعی و بیرون از قاعده در طول چهار سال گذشته خدشه جدی به اعتبار و جایگاه جهانی آمریکا وارد کرد و آمریکا را در سطح بین‌المللی منزوی کرد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این چهار سال اعتماد جهانی از آمریکا را بین برد و چهره غیرمنطقی و غیر متعهد آمریکا را به توافقات و قوانین بین‌المللی نشان داد بحث برجام و رفتار ترامپ نسبت به این موضوع بود. در واقع ترامپ با هدف اینکه برجام را از بین ببرد و با فشارهای حداکثری ایران را وادار به تسلیم کند از برجام خارج شد و همه تعهدات را زیر پا گذاشت.


بیشتر بخوانید:


سفیر سابق ایران در لهستان اظهار کرد: افرادی هم که اطراف او را احاطه کرده بودند و در نقش مشاور وی بودند افراد تندرو بودند که ارتباطات نزدیک و مستقیمی با منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و مجموعه مخالفین جمهوری اسلامی داشتند و ترامپ را به این تحلیل و نتیجه رساندند که با سیاست فشار حداکثری می‌تواند موفق به براندازی جمهوری اسلامی شود.

فشار حداکثری؛ تفکر ناشیانه ترامپ برای براندازی نظام

مهمان‌پرست بیان کرد: این تفکر ناشیانه‌ای بود و ترامپ و تیمش با یک بررسی و مطالعه بیشتر متوجه می‌شدند که نظام جمهوری اسلامی ایران دوره‌های بسیار سختی را در طول 42 سال گذشته پشت سر گذاشته است و اگر قرار بود ملت و نظام با این فشارها تسلیم شود این اتفاق باید همان اوایل انقلاب که هنوز نیروهای دفاعی سازماندهی نشده بود، اقتصاد کشور به سامان نبود و ساختار سیاسی هنوز منسجم و مستقر نشده بود و علاوه برهمه اینها یک جنگ 8 ساله با حمایت همه قدرت‌ها از عراق به کشور تحمیل شده بود، به وقوع می‌پیوست و نظام به زمین می‌خورد.

وی تأکید کرد: بنابراین اتخاذ سیاست فشار حداکثری از سوی دولت ترامپ نشان داد که او چندان فرد سیاستمداری نیست و متوجه نیست اطرافیانش در حقیقت در حال ایجاد گردابی برای او هستند که در نهایت او را با خودش می‌برد. کشوری مانند ایران ظرفیت‌های بزرگی در داخل دارد و با 15 کشور همسایگی دارد که یک بازار 500 میلیونی را شکل داده است و از طرفی دارای یک سابقه طولانی تاریخی و تمدنی است و برخی از کشورهای اطراف ما متأثر از این تمدن بزرگ هستند و لذا چندان ساده نیست که با یک سری فشارها و تحریم‌ها این کشور را به تسلیم واداشت.

عامل اصلی شکست سیاست فشار حداکثری

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ابراز کرد: از طرفی فراموش نکنیم این فشارها کاملا غیر قانونی بود به نوعی که حتی اروپایی‌ها، به منزله متحدان نزدیک آمریکا، آن را محکوم می‌کردند. در واقع سیاست فشار حداکثری از همان ابتدا شکست‌خورده بود اما ترامپ تصور می‌کرد می‌تواند چهار سال دیگر در قدرت بماند و با افزایش فشارها علیه ایران، به افزایش نارضایتی مردم دامن زده و مردم را علیه نظام به تظاهرات و اعتراض وادارد تا زمینه براندازی نظام فراهم شود.

مهمان‌پرست مقاومت و ایستادگی ملت ایران به رغم همه سختی‌ها را عامل اصلی شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا دانست و گفت: امروز و در پایان چهار سال اعمال سیاست فشار حداکثری این ترامپ است که به بدترین شکل ممکن در حال خروج از قدرت است و به نظر نمی‌رسد کسانی که در آمریکا تصمیم‌گیرندگان نهایی هستند اجازه دهند چنین شخصی با چنین خصوصیاتی مجدد در صحنه قدرت حاضر شود.

مواجهه موفق با آمریکا تنها در گروی اجماع داخلی است

مهمان‌پرست درباره اهمیت مسئله اجماع داخلی و هم‌صدایی در عرصه سیاست خارجی و فراهم شدن زمینه این اجماع و انسجام با سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در 19 دی با تبیین چارچوب‌های مواجهه با دولت جدید آمریکا گفت: کشور الان در یک جنگ نابرابر با دشمن قرار دارد. درست است که در این جنگ کمتر از تجهیزات و ادوات نظامی استفاده می‌شود و اگر هم استفاده شود به شکل غیرمستقیم و از طریق ترور شخصیت‌های بزرگ نظامی و علمی است، اما بعد اقتصادی و سیاسی این جنگ یکی از بزرگترین هجمه‌هایی است که علیه کشور در طول دوران پس از انقلاب اسلامی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی کشوری در وضعیت جنگی قرار می‌گیرد مهمترین رکن موفقیت در این جنگ، وجود یک فرماندهی واحد و انسجام و تبعیت از فرمانده است. اگر بنا باشد هر کسی بنابر دیدگاه خودش رفتار کند و اقتدار فرماندهی را تضعیف کند و دستورات فرمانده را به درستی اجرا نکند، شکست نتیجه حتمی چنین جنگی است.

سفیر سابق ایران در لهستان اظهار کرد: به اعتقاد من مقام معظم رهبری از همان ابتدای مذاکرات هسته‌ای، چارچوب‌ها را به روشنی ترسیم کرده بودند و همواره اظهار می‌کردند جمهوری اسلامی ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد و مهم این است که این مذاکره از موضع برابر، با احترام متقابل، بدون زیاده‌خواهی و با تأمین منافع ملی باشد و از طرفی مخالف مذاکره برای مذاکره بودند و اجازه ندادند مذاکره‌ای شکل بگیرد که یک طرف زور بگوید، شرایطش را به کشور تحمیل کند و به تعهداتش عمل نکند.

حرکت هماهنگ در چارچوب تعیین‌شده از سوی رهبر انقلاب

وی با بیان اینکه ایشان همه این موارد را به شکل‌های مختلف اعلام کردند، گفت: در جریان مذاکرات برجام هم شروط نه‌گانه‌ای را مطرح کردند و نظر مقام معظم رهبری هم این بود که تیم مذاکره‌کننده در حد توانش مذاکرات را به پیش برد و زمانی که معلوم شد طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند برجام نمی‌تواند خاصیت چندانی داشته باشد و تداوم برجام فقط و فقط وابسته به انجام تعهدات از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌هاست.

مهمان‌پرست در پایان اظهار کرد: الان هم برای ادامه راه باید در همین چارچوب‌های تعیین شده اخیر از سوی ایشان و تبعیت از این فرماندهی واحد و مسلط و آگاه به امور رفتار کرد و در این مسیر بدون شک وحدت و یکپارچگی ملی شرط اصلی موفقیت کشور است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha