مرمت حمام موقوفه حسینیه اعظم زنجان
کد خبر: 3954856
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

مرمت حمام موقوفه حسینیه اعظم زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: حمام موقوفه حسینیه اعظم زنجان مرمت می‌شود و سپس از با تجهیز آن از اشیای منقول تاریخی مربوط به مساجد و دسته‌های عزاداری به عنوان موزه تعزیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرمت حمام موقوفه حسینیه اعظم زنجانامیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: مرمت حمام تاریخی و موقوفه حسینیه اعظم زنجان به صورت مشارکتی توسط هیئت امنای حسینیه اعظم و با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام خواهد شد که این عملیات شامل نازک کاری، تهویه مطبوع، دفع رطوبت، نقاشی و سایر موارد است.

وی با اشاره به اینکه اين حمام تاريخی ۴۰۰ متر مربع وسعت دارد، ابراز کرد: این بنا پس از مرمت به موزه تعزیه تبدیل می‌شود تا اشیای منقول تاریخی مربوط به مساجد، دسته‌های عزاداری و مراسم‌ دینی و مذهبی مثل تعزیه را در آن نگهداری کنیم و به نمایش بگذاریم و این اشیای منقول می‌تواند شامل علم و کتل، کلاه‌خود، شمشیر و زنجیر باشد.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر ۶۲ اثر معنوی و ناملموس استان زنجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که شامل دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم، تعزیه ارمغانخانه و رجعین، آیین‌های بومی در مناسبت‌های شب یلدا و نوروز، جشن خرمن و سایر موارد می‌شود و 43 اثر در شهرستان زنجان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: اخیرا پنج اثر غیرمنقول از استان زنجان در فهرست ملی کشور ثبت شد که شامل امامزاده محمد ماهوری(ع) شهرستان طارم، تپه کهنه قبرستان شهرستان خرمدره، محوطه تاریخی شهربانو شهرستان ابهر، یخچال (بوزخانا) آقا رحیم شهرستان زنجان، یخچال قلعه جوق شهرستان ماهنشان می‌شود و با اضافه شدن این پنج اثر، تعداد آثار ثبت شده استان زنجان در فهرست آثار ملی به ۸۸۳ مورد رسید.

وی تصریح کرد: بسياری از آثار تاريخی از جمله حمام‌های تاریخی، پس از مرمت و بازسازی می‌توانند با تغيير کاربری مناسب، خدمات مورد نياز گردشگران را ارائه دهند. استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری مذهبی دارد که از جمله آن به حسینیه اعظم زنجان و امامزاده‌ها در شهرهای مختلف اشاره کرد.

به گزارش ایکنا، حمام حسینیه اعظم یکی از حمام های تاریخی و موقوفه در شهر زنجان است که بنا به کتیبه سنگی به جامانده، تاریخ اتمام بنا سال ۱۲۹۲ هـ.ق و بانی آن ملک‌التجار بوده است و در تاریخ ۲۳ مردادماه سال ۸۷ به شماره ۲۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha