نقش آموزش و پرورش در تبیین مکتب دفاع مقدس
کد خبر: 3970232
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

نقش آموزش و پرورش در تبیین مکتب دفاع مقدس

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه جان‌فشانی‌ها برای حفظ ارزش‌های دینی و ملی در دفاع مقدس آن را به مکتب تبدیل کرده است، گفت: آموزش و پرورش باید این مکتب را برای دانش‌آموزان تبیین کند.

لزوم تبیین مکتب دفاع مقدس در بین دانش‌آموزانبه گزارش ایکنا از زنجان، خدابخش مرادی‌نافچی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان، شب گذشته، 18 اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد گرامی‌داشت مناسبت‌های دفاع‌مقدس و مقاومت سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: دفاع مقدس با جانفشانی‌های جوانان غیور و دلاور به یک مکتب و نماد در تاریخ جمهوری اسلامی برای دفاع از ارزش‌های دینی و ملی تبدیل شده است.

وی به برگزاری کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان در سال 1400 اشاره کرد و گفت: برنامه‌های دفاع‌ مقدس استان در ۱۷ بند گنجانده شده است و رؤسای کمیته‌ها، ادارات و دستگاه‌های اجرایی دارای شرح وظایف مشخصی هستند و ضروری است دستگاه‌های اجرایی محورهای تعیین شده را پیگیری کرده و بر اساس زمان‌بندی مشخص شده، اقدام و نتیجه را به سپاه و دبیرخانه حفظ آثار اعلام کنند.

این مسئول با بیان اینکه سامانه‌ای برای ثبت وظایف و اقدامات این کنگره طراحی شده است، ابراز کرد: برنامه‌های اجرا شده در حوزه دفاع‌مقدس باید در این سامانه ثبت شود و نباید سهل‌انگاری موجب شود تا جایگاه استان مغفول بماند و ضروری است بخش مشخص در هر اداره پیگیر ثبت در سامانه اعلام شده باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان به هماهنگی لازم با اداره‌کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ کتاب در حوزه ایثار و شهادت تأکید کرد و افزود: در صورت نیاز از سازمان برنامه و بودجه نیز درخواست تامین هزینه شود. همچنین نقش اداره‌کل آموزش‌وپرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش‌آموزان بسیار پراهمیت بوده و در شرایط امروز کرونا، رویکرد ما اجرای برنامه در فضای مجازی است.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداران باید پیگیر بهره‌برداری از یادمان‌های شهدا در سه شهر سلطانیه، نیک‌پی و ارمغانخانه باشند، تصریح کرد: ضروری است اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس به تناسب، نام‌گذاری در شورای نام‌گذاری استان داشته باشد و تا جایی که دستورالعمل‌ها اجازه می‌دهد، این اداره‌ کل به عضویت این شورا درآید.

قاسم محمدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: عبارت «ما مقتدریم» شعار امسال هفته دفاع مقدس انتخاب شده است و محور طرح‌ها قرار می‌گیرد و برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و تخصصی، مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای لشکری و کشوری به منظور برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در اجرای برنامه‌ها مورد توجه است.

وی ایجاد فضای تبلیغی در مراکز علمی، پژوهشی و حوزه‌های علمیه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت، جهاد و شهادت و پرداختن به سبک زندگی شهدا را مهم خواند و گفت: هر ساله هفته دفاع‌ مقدس از ۳۱ شهریورماه تا هفتم مهرماه برگزار می‌شد که امسال از فروردین‌ماه آغاز شده و تا اسفندماه ادامه می‌یابد.

این مسئول در مورد ثبت اقدامات مربوط به کنگره شهدا در سامانه بیان کرد: ۳۰ درصد از دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته گزارش فعالیت‌های خود را به اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارسال نکرده‌اند در حالی که ثبت برنامه‌های دفاع‌مقدس در سامانه برخط اعلام شده ضروری است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان با اشاره به تلاش‌های کادر درمان از زمان شیوع کرونا یادآور شد: تجلیل از مدافعان سلامت، فعالان رزمایش کمک مؤمنانه در برنامه‌های دفاع‌ مقدس مورد تأکید بوده و باید تمرکز برنامه‌های دفاع‌ مقدس بر روزهای روز جهانی مقاومت از قبیل سالروز شهادت سردار سلیمانی، دهه‌ فجر و روز شهدا باشد.

وی از انتشار دایرةالمعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان خبر داد و افزود: تألیف، چاپ و نشر ۱۰۰ عنوان کتاب حوزه دفاع‌مقدس، از دیگر برنامه‌های اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان است. آرشیو و مرتبط‌سازی اسناد شهدا و رزمندگان برای بانک جامع استان به همت اداره‌ کل، جهاددانشگاهی و دبیرخانه کنگره ۳۵۳۵ استان زنجان انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha