نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشور در هفته پایانی رمضان 1400
کد خبر: 3971451
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی کشور در هفته پایانی رمضان 1400

طی این هفته برپایی نشست قرآنیان منادیان نور و امید با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی، برگزاری یکی دیگر از جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که تذکرات مهم و جدی به کم‌کاری کمیسیون‌های شورا داشت، اجرای محافل قرآنی در نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران با حضور بالاترین فرماندهان عالی‌رتبه این دو نیرو و رونمایی از چندین و چند آثار هنری و نرم‌افزارهای قرآنی را شاهد بودیم.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهایی چون تجلیل از دو معلم قرآن از سوی بنیاد ملی خیریه رهروان حسنی(ع)، برگزاری نشست قرآنیان منادیان نور و امید با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور، تشکیل صدوچهاردهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام فراخوان دومین جشنواره فیلم کوتاه قرآنی «نور امید» از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، اعلام نتایج نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت، بازدید شهردار تهران از دو مرکز فرهنگی منطقه ۱۰ و دیدار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با شهریار پرهیزکار و ... همراه بود. در ذیل نگاهی به مهمترین این رویدادها خواهیم انداخت؛

مستند راویان نور و معرفی فعالان قرآنی

در این هفته از شبکه مستند، شاهد پخش قسمت‌های هفتم تا سیزدهم «راویان نور» بودیم که طی آن اساتیدی چون احمد ابوالقاسمی، امیر لعل‌ اول، محمدجواد پناهی، هاشم روغنی، محمد مصطفی‌پور، سیدجواد سادات‌فاطمی معرفی شدند. 

تجلیل از دو معلم قرآن از سوی بنیاد ملی خیریه رهروان حسنی(ع)

این بنیاد به مناسبت گرامیداشت روز معلم، محفل انس با قرآنی را با حضور قاریان بین‌المللی کشورمان برگزار کرد که طی آن از احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و نصرت‌الله(عارف) حسینی، مدرس قرآن کریم تجلیل شد.

انتشار مجموعه نیایش‌های ماه رمضان با صدای «محمدکاظم نداف»

مجموعه ادعیه و نیایش‌های ماه رمضان با صوت محمدکاظم نداف شامل دعاهای روزانه ایام ماه رمضان، دعای سحر، دعای جوشن کبیر و دعاهای روزهای هفته است که از سوی محمد‌کاظم نداف با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن قرآن و نهج‌البلاغه ضبط و منتشر شد.

برگزاری نشست قرآنیان «منادیان نور و امید»

این نشست با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور برگزار شد که طی آن چالش‌های پیش روی فعالیت‌های قرآنی تشریح و در بخشی از آن بر نقش استراتژیک جامعه قرآنی تأکید شد. طی این نشست از چهار اثر قرآنی دو کتاب «صبر، تواصی و امید» تألیف محمدعلی رضایی‌اصفهانی و «سیاست‌گذاری قرآنی مبتنی بر دیدگاه‌های مقام معظم رهبری» تألیف مرکز مطالعات راهبردی سازمان دارالقرآن و دو لوح فشرده «آموزش حفظ سوره به سوره قرآن کریم» تألیف محمدمهدی بحرالعلوم و «تفسیر آسان قرآن» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رونمایی شد.

قرآن

درگذشت حاج «ناصر جدلی»

حاج ناصر(یحیی) جدلی، خیّر و خدوم قرآنی از دهه چهل تا پایان عمر، یکی از پایه‌گذاران، مشوقان، بانیان و حامیان مالی جلسات قرآن شهر تهران به ویژه در ماه مبارک رمضان، ۱۸ اردیبهشت‌ماه، به دیدار حق شتافت.

او به ویژه در برگزاری جلسات استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی (رحمت الله علیه)، استاد فرهیخته قرآن کریم، نقش‌آفرین بود.

تشکیل صدوچهاردهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه

این جلسه با حضور اعضا به دو صورت حضوری و برخط برگزار شد. طی این جلسه مقرر شد کمیته علمی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با همراهی دو نفر از اعضای این مجمع، نقشه راه طرح ملی حفظ را تولید و در آن نقش هر دستگاه نیز مشخص شود تا پس از تدوین نهایی، از طریق بالاترین مقام اجرایی کشور به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

ارائه گزارش پایش از دستگاه‌های قرآنی، اجرایی نشدن ۷۱ اقدام از ۱۱۵ اقدام در سند حفظ و انتقاد از عملکرد شورای توسعه در زمینه طرح ملی حفظ و ارائه گزارش اولیه اتحادیه قرآنی کشور در خصوص مصادیق فعالیت‌های تصدی دولتی از دیگر مواردی بود که طی مجمع مشورتی بیان شد.

به سرانجام رسیدن تبدیل وضعیت 200 معلم قرآن و پرورشی

با توجه به اینکه ۲۰۰ نفر از مربیان قرآنی و پرورشی آموزش و پرورش پس از گذشت هشت سال، به دلایلی چون سهل‌انگاری مدیران استانی از تبدیل وضعیت بازماندند، در هفته‌ای که گذشت امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش مجلس بر تعیین تکلیف وضعیت این معلمان بدون آزمون و بدون قید و شرط هر چه سریع‌تر تأکید کرد.

دومین جشنواره فیلم کوتاه قرآنی «نور امید»

این جشنواره از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران و با همکاری سازمان دارالقرآن کریم و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بستر فضای مجازی و در رشته‌های فیلم کوتاه (حداکثر ۱۸۰ ثانیه)، فیلمنامه، مستند (حداکثر ۲۰ دقیقه) و فیلم‌های کوتاه موبایلی با مضامین مستقیم یا غیرمستقیم قرآنی برپا خواهد شد.

علاقه‌مندان تا اول تیرماه، مصادف با میلاد امام رضا(ع) فرصت دارند تا پس از ثبت‌نام در پایگاه اینترنتی این جشنواره به نشانی www.noore-omid.ir، آثار خود را ارسال کنند.

اعلام نتایج نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت

نتایج نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن کریم که هشتم اردیبهشت‌ماه به صورت تمام الکترونیک برگزار شده بود، اعلام شد. بر همین اساس شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند با مراجعه به سامانه quranedu.ir از وضعیت عملکرد خود در این آزمون آگاه شوند.

بازدید شهردار تهران از دو مرکز فرهنگی منطقه ۱۰

پیروز حناچی، شهردار تهران از مرکز فرهنگی شهید حبیب غنی‌پور منطقه ۱۰ تهران بازدید کرد. در این بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز به خصوص دارالقرآن، کلاس‌های آموزش قرآن بازدید به عمل آورد و در جریان آخرین فعالیت‌ها در خصوص کمک‌های مؤمنانه این مرکز فرهنگی قرار گرفت.

سپس از فرهنگسرای قرآن بازدید کرد و رحیم خاکی، رئیس این فرهنگسرا به بیان تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری فرهنگسرای قرآن و تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت.

تجلیل از مرتلان مراسم جزءخوانی شهرستان اسلامشهر

با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و به مناسبت عید سعید فطر، طی مراسمی از مرتلین و قاریان ممتاز که در طول ماه مبارک رمضان در آئین جزءخوانی قرآن کریم اسلامشهر، چهاردانگه و آستان مقدس امامزاده عقیل(ع) شرکت کرده بودند، تجلیل شد.

این مراسم به همت حمید رحیمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ قرآنی اسلامشهر و مدیر آستان و مرکز افق آستان مقدس امامزاده عقیل(ع) برگزار شد و طی آن از «ابوطالب اسکندری»، «سیدمحمد موسوی»، «عباداله محمدی»، و «روح الله عزیزی» قاریان و مرتلان مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان تجلیل به عمل آمد.

بیانیه سازمان دارالقرآن در محکومیت حوادث اخیر

سازمان دارالقرآن الکریم در محکومیت حوادث اخیر در افغانستان و فلسطین اشغالی بیانیه‌ای را صادر کرد. در بخشی از بیانیه سازمان دارالقرآن الکریم آمده است «تروریست‌ها از هر مرام و اعتقاد و وجدان انسانی تهی بوده و همچون ابزاری در خدمت منافع آمران خود در نظام سلطه هستند».

دیدار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با شهریار پرهیزکار

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ۲۰ اردیبهشت‌ماه با شهریار پرهیزکار، حافظ و داور بین‌المللی قرآن کریم و رئیس هیئت علمی مؤسسه مهد قرآن دیدار و گفت‌وگو کرد. طی این دیدار راهکارهای عملی برای رسیدن به مطالبات رهبر معظم انقلاب جهت تحقق و تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اخلاق اجتماعی بزرگترین حلقه مفقوده روزگار ماست

مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای معجزه قرآن (اولین نرم‌افزار جامع معرفی مرحوم کربلایی کاظم ساروقی)، نرم‌افزار فهم آسان با شعار «هر جا، هر زمانی، به راحتی مفاهیم قرآن را یاد بگیر» و تابلوی هنری یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم ـ کار مشترک بین معاونت قرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ـ با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالصمد حاج صمدی، خادم قرآن و استاد ممتاز خوشنویس و جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

اختتامیه جشنواره سراسری حدیث نیروی هوایی ارتش برپا شد

اختتامیه جشنواره سراسری حدیث نیروی هوایی ارتش، قدردانی از معلمان قرآنی و همچنین اختتامیه برنامه ترویجی، تبلیغی و آموزشی ماه مبارک رمضان 22 اردیبهشت‌ماه با حضور امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌احمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا و فرماندهان و مسئولان نیرو به صورت وبیناری با تمامی پایگاه‌های نیروی هوایی برگزار شد. همچنین همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و به منظور ایجاد انس و الفت کارکنان با مفاهیم قرآن کریم، محفل انس با قرآن، این هفته در تیپ ۱۷۱متحرک نجومی نزاجا به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و مراسم تجلیل از چهره‌های برتر و ممتاز قرآنی پایگاه هوایی تبریز نیز با حضور امیرسرتیپ دوم خلبان رسولی، فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری برپا شد.

مراسم اختتامیه محافل قرآنی رمضان ناجا برگزار شد

اختتامیه محافل انس با قرآن ماه مبارک رمضان ناجا، ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، حجج اسلام جعفر موحدیان، رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و سیدعلیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد.

در این مراسم سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت: در طول این ماه حدود ۱۸۰ محفل انس با قرآن کریم در سراسر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار شده است.

گزارش ایکنا از رونمایی مصحف شریف ۱۸۰ حزبی

آیین رونمایی از مصحف شریف ۱۸۰ حزبی به قلم کاتبان ممتاز و به عنوان یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در این مراسم گفت: من نه دستی در هنر دارم و نه با دقایق علمی و فنی هنر و خوشنویسی آشنا هستم، بنابراین مشارکت معاونت قرآن و عترت در حد علاقه‌مندی و حمایتی است که در زمره اهداف این معاونت قرار دارد.

محفل انس با قرآن سپاه

محفل انس با قرآن کریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه به میزبانی ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha