پرهیز از رأی انفعالی یا احساسی در انتخابات
کد خبر: 3971502
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶

پرهیز از رأی انفعالی یا احساسی در انتخابات

امام جمعه سلطانیه گفت: رأی انفعالی یا احساسی، رأی قومی، قبیله‌ای یا حزبی و رأی منفعت‌طلبانه از آسیب‌های انتخابات است.

پرهیز از رأی انفعالی یا احساسی در انتخاباتبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب، امام جمعه سلطانیه، 24 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه، اظهار کرد: اولویت اول در انتخابات مشارکت حداکثری است و مشارکت حداکثری هم تکلیف شرعی و ملی، هم مطالبه مقام معظم رهبری و هم وصیت شهداست و بر این اساس انتخاب ما باید در امتداد خون شهدا و اهداف آنان باشد.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند باید معتقد به نظام اسلامی، قانون اساسی، اعتقاد توأمان به جمهوریت و اسلامیت و معتقد به ولایت فقیه باشند، ابراز کرد: ثبت‌نام افرادی که شرایط ابتدایی ریاست جمهوری را ندارند به دلیل عدم همراهی مجریان انتخابات با ناظران به وجود آمده که موجب ایجاد نابسامانی می‌شود.

خطیب نماز جمعه سلطانیه با اشاره به اینکه شورای نگهبان به عنوان مُفَسر قانون اساسی معیارهایی برای کاندیداهای ریاست جمهوری تفسیر کرده بوده و عده‌ای فکر کردند که مصوبه است، گفت: کسانی که شرایط اولیه کاندیدای ریاست جمهوری را ندارند یا مخالف با نظام اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه هستند شایستگی کاندیدا شدن ندارند تا چه برسد که تایید صلاحیت شوند و در هیچ جای دنیا به کسی که اصل نظام را قبول نداشته باشد، اجازه ورود به مراکز تصمیم‌گیری داده نمی‌شود.

وی وظیفه مردم در انتخابات را مهم خواند و گفت: در نهایت این مردم هستند که کاندیدایی را برای تصدی امور شوراها یا اداره قوه مجریه برمی‌گزینند و سیاست‌گذاری‌ها و نحوه اجرای مصوبات را به مدت چهار سال به آن‌ها واگذار می‌کنند بنابراین رأی انفعالی یا احساسی، رأی قومی، قبیله‌ای یا حزبی و رأی منفعت‌طلبانه از آسیب‌های انتخابات است.

حسینی‌نسب انتخاب فرد انقلابی و اصلح را اولویت دوم در انتخابات دانست و افزود: مطالعه و بررسی مواضع کاندیداها و احزاب و جریانات سیاسی حامی کاندیداها، مشورت با افراد مورد اعتماد و عدم تأثیرپذیری از تبلیغات کاذب را از راه‌های شناخت کاندیدای اصلح است. از دیگر سو دو قطبی آزادی و دیوارکشی، مذاکره و جنگ، دلار این قیمتی و آن قیمتی، یارانه زیاد و رونق اقتصادی و قحطی از تبلیغات کاذبی است که باید در مقابل آنها مراقبت کرد.

وی با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع بیان کرد: این روز، روز مصیبت برای جهان اسلام است. تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیون سعودی نماد کج فهمی از دین اسلام است که همواره دین اسلام را تهدید می‌کنند؛ همانطور که همین وهابیون یک روز از داعش و یک روز از طالبان حمایت می‌کردند و امروز هم گاو شیرده آمریکا هستند.

امام جمعه سلطانیه با محکوم کردن حادثه تاسف‌انگیز کشتار دانش‌آموزان شیعه افغانستان توسط دشمنان شیعه، تصریح کرد: در این حادثه ۲۸۵ دانش‌آموز ۱۰ تا ۱۲ ساله شهید یا مجروح شده‌اند که دولت افغانستان باید تدبیری بیندیشد تا اینگونه جنایات تکرار نشود و سکوت مجامع بین‌المللی نیز قابل پذیرش نیست.

وی با با بیان اینکه  جنایت و کشتار، غصب سرزمین فلسطین و قدس شریف از جنایت وجود نحس ۷۳ ساله رژیم اشغالگر قدس است، ادامه داد: موشکباران رژیم صهیونیستی توسط فلسطینیان آرامش را از این رژیم گرفته است و نشان می‌دهد نیروهای مقاومت روز به روز قوی می‌شوند.

حسینی‌نسب به سالروز لغو امتیاز تنباکو با فتوای میرزای شیرازی اشاره و بیان کرد: ناصرالدین شاه قاجار در سفر سوم خود به انگلیس در اثر ولخرجی و عیاشی، پولهایش تمام شد و برای تامین عیاشی و ولخرجی خود امتیاز تنباکو را به انگلیس واگذار کرد اما با یک جمله فتوای میرزای شیرازی یک ملت قیام کرد. این کار هم نشانگر تبعیت مردم از فتوای مرجعیت است و هم نشانگر تاثیرگذاری مرجعیت که مردم باید تابع علمای دین و دین‌شناس باشند.

انتهای پیام
captcha